Tråd/rep/band? Vad ska man välja?

R

Raderad medlem 142449

Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först.

Förutsättningarna är skogshagar (mycket vegetation) (vi hade 110 cm snö i vinter...)

Polarband - de är väl gröna och syns dåligt? Det rör sig ju en del vilt här, vill att tråden ska synas. De är ganska dyra också, och

Vanliga elband - syns bra men tyngs ner av snön tänker jag?

Rep/tråd - syns inte lika bra som band, men tyngs inte ner av snön.

Järntråd - syns inte alls?

Vill gärna ta hänsyn till skaderisk också, dvs ta brottstyrka i åtanke. Vad är bäst?

Aggregatet kopplas till el (ej batteri). Har tänkt ha tre rader så att nedersta går att stänga av separat. Har även tänkt ha översta tråden högt pga hjort i skogen, och på den snömängd som kan förväntas.

Input tack!
 
Hästar har inga problem med att se bara järn/aluminiumtråd, så det behöver du inte oroa dig för. Hur det är med hjort vet jag dock inte (eller om de bryr sig om tråden om de ser den.

Polarbanden är ju specialgjorda för att ha i snöigt klimat, just för att de har jorden i samma band (om jag fattat det hela rätt). Vilket gör att överväxlighet och snö inte tar bort strömmen.

Har man mycket vilt som kan gå igenom tråd/hage så tycker jag att det är viktigt att fästa tråden i var/varannan isolator så att tråden går av ordentligt och inte löper fritt (i värsta fall kan hjorten/älgen då dra med sig måååååånga meter tråd.

Jag föredrar också låg brottstyrka, hellre att tråden går sönder än att djuren trasslar in sig och skadar sig. Både vilda och tama.
 
Hästar har inga problem med att se bara järn/aluminiumtråd, så det behöver du inte oroa dig för. Hur det är med hjort vet jag dock inte (eller om de bryr sig om tråden om de ser den.

Polarbanden är ju specialgjorda för att ha i snöigt klimat, just för att de har jorden i samma band (om jag fattat det hela rätt). Vilket gör att överväxlighet och snö inte tar bort strömmen.

Har man mycket vilt som kan gå igenom tråd/hage så tycker jag att det är viktigt att fästa tråden i var/varannan isolator så att tråden går av ordentligt och inte löper fritt (i värsta fall kan hjorten/älgen då dra med sig måååååånga meter tråd.

Jag föredrar också låg brottstyrka, hellre att tråden går sönder än att djuren trasslar in sig och skadar sig. Både vilda och tama.
Tack för svar!

Har hört andra uttrycka att problemet med snön på band och polarband är att det blir tungt och att banden blir lösa. Det är ju svårt att pulsa runt och spänna tråd när det är 110 cm snö.

Menar du att man ska skarva tätt eller? För inte fäster man tråden i isolatorerna om man vill att strömmen ska gå ordentligt eller? (Novis här)
 
Jag övergav band (vanliga vita 10 mm), eftersom jag fick mycket problem när det kom blötsnö, det töjde sig rejält. Har även haft bredare band och de var ännu värre.
Då gick jag över på elrep (8 mm), det hänger också om det kommer blötsnö men inte lika mycket som banden.

Jag har dragit mitt elrep ett varv kring isolatorn på varannan-var tredje stolpe.

Jag bor i Västernorrland.
 
Jag bor i Värmland och har inte så mycket snö här. Har 3 rader med elrep, där det är bra tråd överst och nederst. Har en billigare i mitten.
Jag gör en loop (ett varv) med repet på varannan stolp så att tråden håller sig sträckt och går av lättare om nån skulle fastna i den.
 
Tack för svar!

Har hört andra uttrycka att problemet med snön på band och polarband är att det blir tungt och att banden blir lösa. Det är ju svårt att pulsa runt och spänna tråd när det är 110 cm snö.

Menar du att man ska skarva tätt eller? För inte fäster man tråden i isolatorerna om man vill att strömmen ska gå ordentligt eller? (Novis här)
Vi har Granngårdens vinterband överst i vår vinterhage. Den funkar bra men man måste ha tätt mellan stolparna och spänna tråden i varannan/ var tredje stolpe så den verkligen hålls sträckt. Det är speciella isolatorer som man spänner band med, du får absolut inte linda bandet runt en isolator om du har vinterband (polarband).
Som nedre tråd har vi två rep nära vara dra så det blir samma effekt som med vinterband. Vi får också så mycket snö på vintern och undertråden är alltid under snön vintertid. Därför vill vi inte ha dyra vinterband där. Dock hänger repen när det kommer snö på dem och man behöver spänna så det inte blir kortslutning.

Har du svår vegetation så behöver du antingen röja där staketet ska vara eller ha någon typ av vinterband för att vara säker på att staketet fungerar som det ska.
Vi bor mitt i skogen och har mycket rådjur, älg och ren som går genom hagarna. De river staketet med jämna mellanrum, framförallt renarna. Tycker inte det är någon skillnad om vi har band, rep eller tråd. De förstör allt lika mycket.
 
Med mycket vegetation hade jag absolut valt aluminiumtråd. Ledningsförmågan är outstanding, den är lätt att hantera och har låg brottsstyrka - det blir absolut inga skador om en häst skulle råka gå igenom (vilket sällan händer pga den utmärkta ledningsförmågan) Våra nässlor är avbrända under aluminiumtråden. Hästarna ser den bra upplever jag. Vi har två trådar där den översta är så hög att rådjuren går under den = det blir inte hål i hela staketet om de skulle gå igenom. Nu har vi inte älg här, men där jag bodde tidigare gick de över tråden, med otur kunde de dra av den översta men oftast inte. Den enda nackdel jag kan se är för staket som inte är permanenta - aluminiumtråden mår mycket dåligt av att tas upp och ner.
 
Säger också aluminium av samma anledning som ovanför.
Ja, snart har ni övertalat mig faktiskt. Vill inte ha trasiga hästar. Men är rädd att älg och hjort bara sliter rakt igenom. Eller tror vi att dom känner av strömmen lika väl som hästarna?

Kan man knyta lite balplast runt aluminiumtråd också? För att märka upp stängslet..
 
Och om jag väljer aluminiumtråd, är det ämdå vanliga isolatorer som gäller? Vad ska man ha för grind?
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 449
Senast: mizzmaria
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 334
Hästvård Nu är jag här igen med mina dumma frågor :D Är på gång och ska lägga upp lite nya hagar, vinterhagar (japp, man ska vara ute i god tid...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: clevelander
·
Hästmänniskan Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex. -Vilket är...
Svar
1
· Visningar
1 165
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp