Tråd till hagar (stängsel)

ehmm

Trådstartare
Hejhej! Jag är förvisso ingen hästmänniska men hade tänkt höra med er som har häst.
(Hoppas det är i rätt kategori också)

— Tråden som används till stängsel i hagarna, tror det är liknande ståltråd ungefär två och en halv millimeter tjocka. Hursom är min fråga om ni anser att det är lätt att böja den tråden för hand? Alltså, om det är enkelt att ta tag i tråden och få en böj på den, eller inte?

Väldigt konstig fråga haha men hoppas jag kan få svar ändå. Ska inte ha tråden till just stängsel men vill gärna veta om den är böjlig eller ej innan jag isåfall köper en rulle. :)

Tacksam för svar om någon vet! :D
 
Hejhej! Jag är förvisso ingen hästmänniska men hade tänkt höra med er som har häst.
(Hoppas det är i rätt kategori också)

— Tråden som används till stängsel i hagarna, tror det är liknande ståltråd ungefär två och en halv millimeter tjocka. Hursom är min fråga om ni anser att det är lätt att böja den tråden för hand? Alltså, om det är enkelt att ta tag i tråden och få en böj på den, eller inte?

Väldigt konstig fråga haha men hoppas jag kan få svar ändå. Ska inte ha tråden till just stängsel men vill gärna veta om den är böjlig eller ej innan jag isåfall köper en rulle. :)

Tacksam för svar om någon vet! :D
Enkel och enkel, klart det går men hade satsat på aluminium som är betydligt enklare.
 
Aluminium böjer du för hand om den är ca 2 mm, men det börjar bli jobbigt där. 16 mm är jättelätt. Järntråd behöver du definitivt tång för att böja.
 
Aluminium böjer du för hand om den är ca 2 mm, men det börjar bli jobbigt där. 16 mm är jättelätt. Järntråd behöver du definitivt tång för att böja.
Tråden till hästhagar är väl järntråd? Om det behövs verktyg/tång vid uppsättning av tråden till stängslet runt hästhagarna så antar jag att den är svår att böja för hand? :)
 
Tråden till hästhagar är väl järntråd? Om det behövs verktyg/tång vid uppsättning av tråden till stängslet runt hästhagarna så antar jag att den är svår att böja för hand? :)
Både järn och aluminium finns i hagarna. Jag har aluminium i hagarna då järn gör så förbaskat ont i händerna att jobb med.
 
Tråden till hästhagar är väl järntråd? Om det behövs verktyg/tång vid uppsättning av tråden till stängslet runt hästhagarna så antar jag att den är svår att böja för hand? :)
Vi har aluminium runt alla våra hagar, båda delarna används.
 
Jag har en järntråd 1.5 mm den är helt ok att hantera, man kan böja den hyfsat men inget man snirklar ihop riktigt hur som helst 😁
 
Det finns huvudsakligen två sorters galvad järntråd som säljs som stängseltråd.

"Vanlig" galvad tråd, är rätt lätt att böja förhand, eller naja (linda), i synnerhet med lite verktygshjälp. Alltså är den rätt "mjuk".

HT-tråd är dubbel- eller trippelgalvad och försträckt tråd, den kan man endast göra en svag böj på för hand, och absolut inte naja utan verktyg, i synnerhet inte om den är 2,5 mm tjock.
 
Det finns huvudsakligen två sorters galvad järntråd som säljs som stängseltråd.

"Vanlig" galvad tråd, är rätt lätt att böja förhand, eller naja (linda), i synnerhet med lite verktygshjälp. Alltså är den rätt "mjuk".

HT-tråd är dubbel- eller trippelgalvad och försträckt tråd, den kan man endast göra en svag böj på för hand, och absolut inte naja utan verktyg, i synnerhet inte om den är 2,5 mm tjock.

Okej! HT tråd, står det för high tensile?

En tråd med 390kg brottstyrka och 700-850 N/mm2, vet någon om den är svår att böja? (För hand alltså, med verktyg går det ju)
Förstår mig inte på sånna siffror haha :)
 
Okej! HT tråd, står det för high tensile?

En tråd med 390kg brottstyrka och 700-850 N/mm2, vet någon om den är svår att böja? (För hand alltså, med verktyg går det ju)
Förstår mig inte på sånna siffror haha :)
Svårt att svara på, för lite information.

Du har skrivit av delar av specifikationen för en tråd. Återkom med hela, helst en länk.


Det blir lite svårt att förstå vad du menar, när du skriver halva ord, inkompletta meningar, och inte beskriver riktigt vad ska göra med tråden.

Skriv gärna hela meningar, och använd normal meningsbyggnad, så blir det lättare för oss andra att förstå dig.
Har du dyslexi, så berätta det, så hjälper vi dig och har stort överseende med det.

Så att säga, varför ska du ha tråd som är svår att böja?

Om du berättar det, så kan det ju vara så, att den samlade kunskapen på Buke, kan hjälpa dig att hitta en helt annan produkt än "svårböjd stängseltråd" för att lösa ditt behov.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp