Tråden för ickedumma frågor

1627241842892.png
 
Båda handlar om att vinkla bladen, men på olika sätt. Inte rotorn.
Så i praktiken blir reella vinkeln en kombination av båda kommandona. Bara lättare att tänka på det som två separata komponenter...
Det ena ger lyft, det andra ger lutning, tillsammans ger det kraft i den riktning som axeln pekar. Kvitta med den motverkande tyngdkraften och kvar blir rörelse i en viss riktning.
Lättare om en kan rita det...
Att man ens kan tänka ut något sådant från början!
Den som kom på helikoptern måste ha varit väldigt uttråkad eller i väldigt stort behov av en helikopter!
 
Jag menar att håret på benen slutar ju växa vid en viss längd, det är ju om man rakar benen det växer ut. Håret på huvudet fortsätter ju bara bli längre och längre om det inte klipps. Det verkar som att kroppshår har en automatisk "stopplängd" medan huvudhår inte har det.
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D
 
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D

Jag är inte säker men jag har för mig att vissa hårtyper går av när de nått en viss längd. Att de fortfarande växer men går av så de blir inte längre.

Mitt hår växer med olika hastighet på vintern vs sommaren. Jag behöver klippa mig oftare på sommarhalvåret jämfört med vinterhalvåret.
 
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D
Det är väl genetiskt hur långt hår man kan få och hur det växer. Har för mej jag har läst det någonstans. Sen påverkar väl årstid, näring och hur man mår.
 
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D
Jag tappar sjukt mycket huvudhår pga stress och har märkt att den maxlängd jag kan få minskat rejält av det.
Tror det är en kombination av växthastighet och tappfrekvens som ger maxlängden. De hinner inte bli lika långa när jag tappar så mycket mer...
 
Jag är inte säker men jag har för mig att vissa hårtyper går av när de nått en viss längd. Att de fortfarande växer men går av så de blir inte längre.

Mitt hår växer med olika hastighet på vintern vs sommaren. Jag behöver klippa mig oftare på sommarhalvåret jämfört med vinterhalvåret.
Aha, för det är ju lite så det är. Jag hade långt hår som barn och klippte det öronkort när jag var 12. Efter det har jag pendlat i axellångt och sedan vid bh-banden, omöjligt att få längre.
 
Jag tappar sjukt mycket huvudhår pga stress och har märkt att den maxlängd jag kan få minskat rejält av det.
Tror det är en kombination av växthastighet och tappfrekvens som ger maxlängden. De hinner inte bli lika långa när jag tappar så mycket mer...
Jag tappar också massor, hade tjockt hår tills jag var gravid med dottern för 15 år sedan, då förändrades mitt hår och blev tunnare och tristare, började växa dåligt. Och nu tappar jag massor, ovanpå det.
 
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D

Som jag har förstått det av en frisörkompis, så slutar håret växa när det blir för tungt, och att detta är väldigt individuellt. Vissa skulle t.ex. aldrig kunna få hår ner till fötterna fast hur länge de än väntade :)
Sedan om det är samma funktion som styr övrig kroppsbehåring kan jag inte svara på :D
 
Som jag har förstått det av en frisörkompis, så slutar håret växa när det blir för tungt, och att detta är väldigt individuellt. Vissa skulle t.ex. aldrig kunna få hår ner till fötterna fast hur länge de än väntade :)
Sedan om det är samma funktion som styr övrig kroppsbehåring kan jag inte svara på :D
Men WTF..?!:down: Hur kan de ha sådana åsikter! Kan man underlätta och hålla upp håret på nåt vis? :idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Gunnar
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Badger
·
Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 650
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp