Tråden för ickedumma frågor

Tofs med heliumballong i. :rofl:

Vill se dig gå till jobbet med det. :)
Absolut, men INGEN kommer tro att jag gör det för hårets skull eftersom jag vanligtvis ger blanka fasen i mitt hår- tvättar det, borstar det och sätter det på sin höjd i en tofs i nacken för att det är varmt...... så folk skulle nog undra exakt hur mycket jag får för att göra det! :angel: ;)
 
Då är det något JAG inte fattar.
Vilka två olika vinklingar det handlar om och varför. :confused:
Tyckte jag fått ihop en så begriplig modell utifrån wiki. :crazy:

IRL-demo !?!
*bara en liten, pluttans aning sotis*
Hoppas det kommer bilder och pedagogisk instruktion. :)
Det är vinklingen som Tranan så fint la in en bild på nedan som det gäller (tror jag? eller nu när jag kollar närmre på bilden vet jag inte...)! Exakt vad den gör i kombination med resten är jag för trött för att ens klura på just nu men jag SKA lära mig. Och ja, irl-demo! Kan nog inte ta bilder (kan vara lite förbjudet att ta med mig, vet inte reglerna och tänker inte fråga brorsan:angel:) men om jag lär mig nåt lovar jag att förklara!

Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D

Jag är inte säker men jag har för mig att vissa hårtyper går av när de nått en viss längd. Att de fortfarande växer men går av så de blir inte längre.

Mitt hår växer med olika hastighet på vintern vs sommaren. Jag behöver klippa mig oftare på sommarhalvåret jämfört med vinterhalvåret.

Det är väl genetiskt hur långt hår man kan få och hur det växer. Har för mej jag har läst det någonstans. Sen påverkar väl årstid, näring och hur man mår.

Jag tappar sjukt mycket huvudhår pga stress och har märkt att den maxlängd jag kan få minskat rejält av det.
Tror det är en kombination av växthastighet och tappfrekvens som ger maxlängden. De hinner inte bli lika långa när jag tappar så mycket mer...
Olika människor har olika lång växtfas på håret, det vill säga hur länge ett hårstrå växer innan det stannar av.

 
Får jag låna din fråga lite med en följdfråga?
Huvudhåret, kan det sluta växa liksom, av sig själv vid en viss längd? Kan det växa sanslöst långsamt? Mitt hår verkar inte växa, är det inbillning? Eller växer det av någon anledning ovanligt sakta? Det blir inte längre än strax nedom axlarna och där har det varit mången år nu..... Kan man få håret att växa fortare eller är det en myt??

Tack för lånet av din fråga @_Taggis_ :D
Ja det kan det! Vad jag minns att jag lärt mig så har även huvudhåret en stopplängd, alltså en genetiskt förprogrammerad maxlängd. Det brukar dock vara rätt långt. Men, inte alla kan få riktigt långt hår.
 
På tal om hår.

Någon har någongång sagt åt mig att ögonfransar inte växer ut, om man klipper det, på samma sätt som huvudhåret gör, utan att man måste vänta tills det avklippta ögonfransstrået faller bort före det kan växa ut nytt till normallängd. Stämmer detta?
(Om någon förstod mitt svammel här :p)
 
På tal om hår.

Någon har någongång sagt åt mig att ögonfransar inte växer ut, om man klipper det, på samma sätt som huvudhåret gör, utan att man måste vänta tills det avklippta ögonfransstrået faller bort före det kan växa ut nytt till normallängd. Stämmer detta?
(Om någon förstod mitt svammel här :p)
Tror inte alls på det.
Jag klipper mina fransar för att få plats med dem innanför glasögonen. Och de blir fasen långa igen lika snabbt som nyklippta naglar och rakade ben...
Annars så växer de nya ut djävligt fort...
(åsikt helt baserad på min egen anekdotiska bevisning :p)
 
Ja det kan det! Vad jag minns att jag lärt mig så har även huvudhåret en stopplängd, alltså en genetiskt förprogrammerad maxlängd. Det brukar dock vara rätt långt. Men, inte alla kan få riktigt långt hår.
Då är det nog så för mig nu tyvärr. Livet suger! :down::D
 
Har det inte med jäsningen att göra?

Om man vägrar tillföra salt alls i sina mat man gör själv, kan man få någon brist då?
Socker hjälper jäsningen. Salt har nog ingen betydelse för den. Men att baka bröd utan salt, ger ett väldigt smaklöst bröd.

Om du inte äter NÅGOT annat alls förutom din egenlagade mat får du väl förmodligen jodbrist om du inte använder salt (viktigt att man använder salt med tillsatt jod!!).
 
Tror inte alls på det.
Jag klipper mina fransar för att få plats med dem innanför glasögonen. Och de blir fasen långa igen lika snabbt som nyklippta naglar och rakade ben...
Annars så växer de nya ut djävligt fort...
(åsikt helt baserad på min egen anekdotiska bevisning :p)

Aha, okej. Jag har inte vågat prova själv, så bra om någon annan gjort/gör det :D
 
Bitcoin.
Käner plötsligt att jag inte vet ett smack. Nyheterna pratar om "utvinning" av bitcoin och "bitcoinbrytning". :confused:

Kan nån förklara hur bitcoin skapas och hur man kan bryta bitcoin?
 
Bitcoin.
Käner plötsligt att jag inte vet ett smack. Nyheterna pratar om "utvinning" av bitcoin och "bitcoinbrytning". :confused:

Kan nån förklara hur bitcoin skapas och hur man kan bryta bitcoin?

Någon förklarade det för mig en gång. Jag fattade inget... det hela var väldigt abstrakt.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
På tal om hår.

Någon har någongång sagt åt mig att ögonfransar inte växer ut, om man klipper det, på samma sätt som huvudhåret gör, utan att man måste vänta tills det avklippta ögonfransstrået faller bort före det kan växa ut nytt till normallängd. Stämmer detta?
(Om någon förstod mitt svammel här :p)
Stämmer! Fransen växer ut till sin maxlängd, sitter där en stund, sen faller den av och ersätts med en ny. Det tog en stund innan min kom tillbaka när jag brände bort halva fransen vid årets majbrasa..
 
Nu har jag haft en heldag med helikopter @MiaMia :D Det var jätteroligt, jag lärde mig i alla fall att anledningen till att bladen vinklas horisontellt är att det, likt flygplansvingar, påverkar luftmotståndet och därmed hastigheten. Då kan de vinklas när de är på ett speciellt ställe i cirkeln, så att motståndet just där är högre. Det är en funktion som inte alla helikoptrar har! Likadant anpassas stjärtrotorns kraft efter hur en vill svänga själva kroppen, alltså var nosen skall peka oberoende av i vilken riktning helikoptern färdas!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 233
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Badger
·
Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 634
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp