Tråden för ickedumma frågor

MCP

Trådstartare
Det finns ju som bekant inga dumma frågor, så här är nu tråden för dessa. De små, men ack så viktiga frågorna. De där frågorna som i vissa fall kunde googlas, men som är så mycket roligare att diskutera här. De där funderingarna som tenderar att dyka upp när man ska försöka sova :D

Min första fundering:
Är antalet ljusa timmar sammanlagt under ett år det samma för alla ställen på jorden?
D.v.s. har t.ex. los angeles lika många ljusa timmar som kiruna, på ett år?
 
Jag har en sak som jag funderat på till och från vid olika tillfällen.
Hur styr man riktning och fart på en helikopter?

Stor rotor på taket lyfter och liten rotor på stjärten hindrar den från att snurra runt med den stora rotorns rörelse.
Men vad är det som ger själva farten framåt?

Tycker inte jag kunnat se roder eller klaffar som fungerar att styra rörelseriktningen med. Men det kanske bara syns dåligt på tvbilder? Har inte sett någon helikopter på nära håll irl.
Eller mixtrar man med att rotorerna kan vinklas om eller något annat finurligt?
 
Det finns ju som bekant inga dumma frågor, så här är nu tråden för dessa. De små, men ack så viktiga frågorna. De där frågorna som i vissa fall kunde googlas, men som är så mycket roligare att diskutera här. De där funderingarna som tenderar att dyka upp när man ska försöka sova :D

Min första fundering:
Är antalet ljusa timmar sammanlagt under ett år det samma för alla ställen på jorden?
D.v.s. har t.ex. los angeles lika många ljusa timmar som kiruna, på ett år?

Nej, ju narmare ekvatorn man kommer desto kortare dagsljus per ar har man ... och pa sodra klotet har man 7-8 dagar kortare sommar.
 
Nej, ju narmare ekvatorn man kommer desto kortare dagsljus per ar har man ... och pa sodra klotet har man 7-8 dagar kortare sommar.
Värt att tänka på att mer av den ljusa tiden närmare polerna består av skymning/gryning och lågt stående sol som värmer sämre och oftare hamnar i skugga bakom träd/hus/kullar
 
Jag har en sak som jag funderat på till och från vid olika tillfällen.
Hur styr man riktning och fart på en helikopter?

Stor rotor på taket lyfter och liten rotor på stjärten hindrar den från att snurra runt med den stora rotorns rörelse.
Men vad är det som ger själva farten framåt?

Tycker inte jag kunnat se roder eller klaffar som fungerar att styra rörelseriktningen med. Men det kanske bara syns dåligt på tvbilder? Har inte sett någon helikopter på nära håll irl.
Eller mixtrar man med att rotorerna kan vinklas om eller något annat finurligt?
Rotorbladen kan vinklas.
 
Själva bladen? I förhållande till axeln?

Hur får man det att ge fart och riktning? Kan inte se för mig fysiken i det...
The control is called the cyclic because it changes the mechanical pitch angle or feathering angle of each main rotor blade independently, depending on its position in the cycle. The pitch is changed so that each blade will have the same angle of incidence as it passes the same point in the cycle, changing the lift generated by the blade at that point and causing each blade to change its angle of incidence, that is, to rotate slightly along its long axis, in sequence as it passes the same point. If that point is dead ahead, the blade pitch increases briefly in that direction. Thus, If the pilot pushes the cyclic forward, the rotor disk tilts forward, and the helicopter is drawn straight ahead. If the pilot pushes the cyclic to the right, the rotor disk tilts to the right.

https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_flight_controls?wprov=sfti1

Jag har läst det nu tre gånger men förstår ändå inte. Behöver mer fysik tror jag:laugh:
 
Smörpapper; finns det en fram- och en baksida..? Brukar stå och känna med fingret om den ena sidan är mer glatt än den andra (varje gång) men vet inte om det är så stor skillnad. :cautious:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_flight_controls?wprov=sfti1

Jag har läst det nu tre gånger men förstår ändå inte. Behöver mer fysik tror jag:laugh:
Jag tror en del av bristen faktiskt ligger i att texten inte är så tillgängligt skriven...
Läsa wiki. :jawdrop: Vilket simpelt sätt att få svar på sina frågor. :o

To tilt forward and back (pitch) or sideways (roll) requires that the controls alter the angle of attack of the main rotor blades cyclically during rotation, creating differing amounts of lift (force) at different points in the cycle. To increase or decrease overall lift requires that the controls alter the angle of attack for all blades collectively by equal amounts at the same time, resulting in ascent, descent, acceleration and deceleration.
Så rörelseriktningen är en kombination av att en tiltar och samtidigt lägger till "lyft" som då blir riktat åt det håll en har tiltat?

Men det låter komplext och som det kräver datastyrning? Ändra bladvinkeln löpande under rotationsvarvet och samtidigt kombinera det med en förändring som är lika för alla blad...
Funkade det så även i helikopterns födelse (när var f.ö. det)?
 
Jag tror en del av bristen faktiskt ligger i att texten inte är så tillgängligt skriven...
Läsa wiki. :jawdrop: Vilket simpelt sätt att få svar på sina frågor. :o


Så rörelseriktningen är en kombination av att en tiltar och samtidigt lägger till "lyft" som då blir riktat åt det håll en har tiltat?

Men det låter komplext och som det kräver datastyrning? Ändra bladvinkeln löpande under rotationsvarvet och samtidigt kombinera det med en förändring som är lika för alla blad...
Funkade det så även i helikopterns födelse (när var f.ö. det)?
Wiki räckte inte, jag har precis samma frågor som du! Särskilt intresserad av varför både individuella blad och hela rotorn ska vinklas, och sen sa min bror att stjärtrotorn faktiskt också används för att styra så det är ju verkligen helkomplicerat! Får se om jag lärt mig nåt på onsdag
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Badger
·
Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 634
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp