Tråden för koppelträning

Kenya

Trådstartare
Kan vi inte ha en tråd för oss som har hundar som drar i kopplet?
Jag har i alla fall tröttnat nu. Istället för att sälja hundskrället till coronapris på blocket tänkte jag försöka ta tag i det på allvar. Givetvis har jag försökt lösa det här sen hon var liten. Har provat allt möjligt. Men en tråd på Buke har jag inte provat så nu är det dags för det.
Någon mer där ute som har en hund som drar i kopplet och som vill vara med så vi kan peppa varann?
 
Kan vi inte ha en tråd för oss som har hundar som drar i kopplet?
Jag har i alla fall tröttnat nu. Istället för att sälja hundskrället till coronapris på blocket tänkte jag försöka ta tag i det på allvar. Givetvis har jag försökt lösa det här sen hon var liten. Har provat allt möjligt. Men en tråd på Buke har jag inte provat så nu är det dags för det.
Någon mer där ute som har en hund som drar i kopplet och som vill vara med så vi kan peppa varann?
Hur gammal är hon? :)

Min var en jäkel att dra i kopplet fram till typ 3-nånting.. nu 4+ och är egentligen inga problem med det,förutom när vi går i grupp, då kan han vara lite dryg fortfarande.
 
Hur gammal är hon? :)

Min var en jäkel att dra i kopplet fram till typ 3-nånting.. nu 4+ och är egentligen inga problem med det,förutom när vi går i grupp, då kan han vara lite dryg fortfarande.

Åååhh. Hon är inte 4 än. Kanske finns det hopp!!
Tror du att det var mest åldern och mognaden som gjorde det för din hund menar du?

Min är också värre i grupp. Ju fler personer som är med, desto mer drar hon. När vi går själva kan det vara uthärdligt. Men det är ju när man promenerar med andra som det är jobbigast att ha en jobbig hund.
 
Åååhh. Hon är inte 4 än. Kanske finns det hopp!!
Tror du att det var mest åldern och mognaden som gjorde det för din hund menar du?

Min är också värre i grupp. Ju fler personer som är med, desto mer drar hon. När vi går själva kan det vara uthärdligt. Men det är ju när man promenerar med andra som det är jobbigast att ha en jobbig hund.

Jag vet knappt.. Vet bara att när han var yngre så försökte jag in absurdum med de "etablerade" metoderna. Försökte strikt i ett år typ med "stanna när han drar"-grejen, utan vidare framgång..

Tror dels att han är mer samlad numera än som lite yngre, samt att han i allmänhet är rätt intresserad av dofter längs vägen och tar det lite mer metodiskt och långsamt att gå igenom alla kissdofter osv.. Lite bättre på att lyssna på mig.. Flera saker.

Ja, i grupp är det nått...aldrig fattat varför. Han varvar upp och ska FRAMÅT. Men han är en jäkla bra draghund, så jag ska väl inte klaga alltför mycket egentligen.

Hur är din då, vill hon alltid först, framåt, dra framåt eller är problemet att hon flänger till höger och vänster hit och dit hela tiden? Om hon har "framåtmaskinen" i sig, har du funderat på att låta henne dra som träning?
 
Kan vi inte ha en tråd för oss som har hundar som drar i kopplet?
Jag har i alla fall tröttnat nu. Istället för att sälja hundskrället till coronapris på blocket tänkte jag försöka ta tag i det på allvar. Givetvis har jag försökt lösa det här sen hon var liten. Har provat allt möjligt. Men en tråd på Buke har jag inte provat så nu är det dags för det.
Någon mer där ute som har en hund som drar i kopplet och som vill vara med så vi kan peppa varann?
Ditt problem är i grupp så jag har ingen aning om det här alls hjälper.

Jag har inte tillåtit tryck i kopplet.
När han dragit har jag helt enkelt vänt och raskt gått åt andra hållet. Det var väldigt konstiga promenader ett tag :D Kombinerat med att göra halt och inte röra sig innan han lugnar sig. Han tyckte nog jag var väldigt konstig.

Men jag tänke att slakt koppel skulle vara förknippat med belöning. Som en eftergift i ridningen är. Det ska vara mysigt att gå med slakt koppel. Börjar han dra så får han ett snabbt nej och han kommer på sig själv.

Idag drar han första minuterna på promenaden och det är av upphetsning över det roliga i att gå ut. De ger med sig ganska snabbt. Jag har övergett att få honom att gå alldeles lugnt direkt. Vi "värmer upp" och sedan går han bra. Ungefär som ett sto jag hade som jag behövde "ånga ur" innan vi kom till arbete. Vi värmde upp i i galopp.
 
Mitt bästa tips är att inte träna koppelgående! Jag upplever att traditionell koppelträning är svårt, och det tar väldigt lång tid innan det blir ett stabilt och bra koppelgående.

Efter att ha försökt med alla möjliga metoder med min första hund, så har jag gått över till att istället lära in ett kommando för att gå bakom mig på övriga (fem) hundar. Kommandot är som ett vardagsfot där hundarna får gå realtivt fritt, ca. 0,5-1 m ifrån mig, antingen bakom eller jämsides, men aldrig framför. De tillåts alltså att nosa, och stannar någon så stannar alla och väntar in så det är inget strikt fotgående. utan mera ett "håll dig nära"-kommando. Detta gäller oavsett om kopplet är på eller inte, så om de går på kommando kan de gå fint i koppel en hel promenad. Detta har, i alla fall på mina hundar, gått väldigt fort att lära in och det blir tydliga kriterier för hunden.
 
Jag har kommandon istället. Jag har ljud/kommandon som jag säger/gör när kopplet snart är slut för att han först skulle lära sig hur långt ifrån han kunde gå och nu för att påminna vid branta backar, när han får syn på något spännande eller så.
Jag är superkonsekvent, jag accepterar inget dragande alls, då ger jag kommandot sida vilket innebär att han ska komma in till mig och gå vid sidan. Är jag slö en dag och inte orkar vara konsekvent får jag det fyrdubbelt tillbaka nästa dag så att vara konsekvent är verkligen grejen.
 
Kan vi inte ha en tråd för oss som har hundar som drar i kopplet?
Jag har i alla fall tröttnat nu. Istället för att sälja hundskrället till coronapris på blocket tänkte jag försöka ta tag i det på allvar. Givetvis har jag försökt lösa det här sen hon var liten. Har provat allt möjligt. Men en tråd på Buke har jag inte provat så nu är det dags för det.
Någon mer där ute som har en hund som drar i kopplet och som vill vara med så vi kan peppa varann?

Vara konsekvent är nog det allra viktigaste! Jag jobbar liknande @tanten men oftast räcker det med att jag stannar numera så vet han att han ligger på för hårt. Jag har jakthund och att ha honom lös är inte riktigt ett bra alternativ så vi använder flexikoppel när vi är ute där vi inte träffar på folk. Genom att kunna röra sig relativt fritt men inte dra i kopplet så har vi hittat en bra balans.
När han går i vanligt koppel så jobbar vi på samma sätt men det är betydligt jobbigare enligt Ville eftersom han måste hålla sig närmare mig även om jag har kopplet i full längd.

Men ja grupp är betydligt värre än ensam, då kan jag heller inte ha flexikoppel, bästa är att träna ihop med någon som fattar vad man håller på och inte förväntar sig att samtalet ska flyta på. ;) Det blev helt klart bättre efter en veckas fjällsemester där vi ständigt rörde oss i grupp med hela familjen, men med nya människor och hundar blir det lite overload och då får vi backa. ;)
 
För det första vill jag bara påpeka,även om ingen antydd motsatsen) att min hund är långt ifrån ett monster. Jag har inga problem att hålla henne och våra promenader är helt okej. I denna tråd fokuserar jag på att hon drar i kopplet, vilket så klart är skitjobbigt, men hon är ingen problemhund eller nått.

Svarar fler härunder men först en fråga till folk i allmänhet:
Är det inte orimligt svårt att få vissa hundar att sluta dra i kopplet? Finns det folk som är så erfarna och duktiga hundmänniskor att de kan få vilken hund som helst att sluta dra? Så att det håller i sig månad efter månad alltså, i ett vardagligt liv. Jag har själv fått svåra fall att sluta dra när jag passat dem under en veckas tid, men det är inte samma sak som att leva med en hund.


Hur är din då, vill hon alltid först, framåt, dra framåt eller är problemet att hon flänger till höger och vänster hit och dit hela tiden? Om hon har "framåtmaskinen" i sig, har du funderat på att låta henne dra som träning?

Min hund är 100% seriös i allt hon gör. Det händer att hon vill till ett speciellt ställe och drar dit. Men det händer så sällan att det inte är något större problem. Men hon drar, spikrakt framåt med stor entusiasm, för det mesta. Byta håll är ju ett vanligt knep men hon har inget emot att byta håll bara hon får dra.
Så jag har dragsele till henne och tränar drag med henne med koppel i bälte. Det är rätt kul.


Jag har inte tillåtit tryck i kopplet.
När han dragit har jag helt enkelt vänt och raskt gått åt andra hållet. Det var väldigt konstiga promenader ett tag :D Kombinerat med att göra halt och inte röra sig innan han lugnar sig. Han tyckte nog jag var väldigt konstig.

Vara konsekvent är nog det allra viktigaste!

Konsekvens är så klart väldigt viktigt i hundträning. Jag tror dock att det skiljer rätt mycket på olika hundar hur effektivt det är att vända/stanna vid varje tryck i kopplet, t.ex. Jag har haft helt okej resultat med andra hundar med den metoden. Jag gör det fortfarande. Men eftersom hon gärna drar oavsett vilket håll vi går så brukar jag stanna. Och stå still och försöka andas lugnt och sänka axlarna och när hon tillslut tittar på mig så säger jag "bra" och så går vi. Det funkar, men jag tror att det mer sätter henne i ett lugnare sinnestillstånd.

Men hon är ju över 3 år och jag har med mig henne överallt. Jag har inte haft möjlighet att prioritera koppelträning i varje stund av mitt liv under dessa år och jag kan inte heller göra det i framtiden. Jag promenerar med kompisar, och de hade haft tålamod med lite koppelträning men det hade inte räckt med en promenad, eller tio, och sedan skulle nog deras tålamod vara slut..
Jag tar även med henne när jag ska göra andra ärenden och har haft med henne till jobbet osv. Det fungerar inte att köra stanna-vid-varje-tryck om man ska låta henne skita på lunchen och det är 5 minuters rask promenad till närmsta bra skitstället.

Men jo, konsekvent är givetvis nyckeln, på ett eller annat sätt. Men handlar det om att konsekvent behöva 5 gånger så lång tid för att ta oss till varje ställe vi ska ta oss i ett halvår, så är det nog rimligare att låta henne dra.

Att låta henne bränna av energi på annat sätt är så klart också en vettig tanke. Men jag har iakttagit hennes mönster i när hon drar mer eller mindre och när hon har fått sig en rejäl genomkörare så att hon är en sån där lugn och go hund som hon blir när hon fått jobba, så visst fan drar hon i kopplet ändå. Jag tror att hon ser det som en uppgift.
 
Svarar fler härunder men först en fråga till folk i allmänhet:
Är det inte orimligt svårt att få vissa hundar att sluta dra i kopplet? Finns det folk som är så erfarna och duktiga hundmänniskor att de kan få vilken hund som helst att sluta dra? Så att det håller i sig månad efter månad alltså, i ett vardagligt liv. Jag har själv fått svåra fall att sluta dra när jag passat dem under en veckas tid, men det är inte samma sak som att leva med en hund.

Knycker detta - jag tycker det är orimligt svårt sett till vad många hundägare förväntar sig ska hända för att de byter håll några gånger eller stannar och väntar ut hunden några tillfällen. Jag skulle väl påstå att det ofta är svårt sett till just vår vardag - man hinner inte vara konsekvent när man skulle ha åkt till jobbet för två minuter sedan och fortfarande inte rastat hunden. Man belönar för sporadiskt och med dålig timing, eller inte alls. Övar ingen som helst följsamhet eller kontakt överhuvudtaget.

Koppelträning med en hund som redan drar och också har dragit under en lång tid kan kräva mycket engagemang, tid och planering. Jag uppfattar att gemene hundägare varken har engagemanget eller kunskapen. Man får nys om en metod, prövar ett par gånger tills vardagen kommer ikapp, prövar ny metod med samma resultat, ger upp. Provar på nytt en kort period. Ger upp. Osv osv. Människor har inte tålamod och även sällan rätt verktyg.

Lägg därtill att många underaktiverade hundar drar i kopplet och så vill hundägaren ha en lösning på just det. Det blir som att sätta ett plåster på ett brutet ben.

OBS att jag pratar generellt nu och absolut inte påstår att det skulle gälla dig eller andra som skrivit i tråden.
 
@Kenya jag tror att det finns individer som är omöjliga att lära att inte dra. De flesta hundar kan nog lära sig men inte alla, tror jag iaf.

Man kan testa att ha olika utrustning på hunden. Exempelvis halsband när man har möjlighet att vara 100% konsekvent och sele när man inte har möjlighet till det. Jag upplever att har man gjort så och fått hunden att förstå principen i halsband så är det lättare att sen lära den att inte dra i sele också även om man inte kan vara så konsekvent.
 
Hundar som har snabba ben brukar jag låta dra istället,den konstanta träning dom annars kräver tar mer energi än att fixa en bra sele expanderkoppel och midjebälte.
Tycker vissa är hopplösa fall :)
 
Jag har typ gett upp :o en hund går fint - två skapligt fint. Med 3 eller 4 aspigga kortbeningar så är det hopplöst. Dom är så duktiga på att trigga varandra. Bara hänga med och försöka låta bli att ramla :angel: mycket handlar om att dom tycker jag går för långsamt.....även om jag nästan powerwalkar :cautious:
Dom är tusan så mycket lydigare lösa....synd dom inte kan vara lösa jämt här :D
 
Med mina ena hund (tog över henne som 5-åring, stående fågelhund) har jag varit konsekvent i snart 6 år. Det spelar ingen som helst roll, varje promenad får vi börja om. Ibland kommer hon på vad det är jag vill ganska snabbt, ibland fattar hon inte alls vad jag håller på med. Vad då stanna? Vända håll? Gå på kommando? Hon har aldrig hört talas om konceptet gå utan att dra.
För att inte förstöra våra promenader alldeles får hon antidragsele (ha! Man kan dra i den med) och längre koppel och så får hon ligga på en bit framför mig. Med halsband (halvstryp) och kortare koppel och motivation (muta?)/belöning i handen så kan hon gå bättre nu. Snart 11 år :D

Unghunden (1,5 år, vallhund) kan gå utan att dra i koppel. De sista månaderna har det även fungerat att gå fint i grupp med andra hundar, om vi känner dem. Det händer såklart att hon drar/ligger på men det blir allt mer ovanligt. Hon har förstått att slakt koppel är snabbaste (och ibland enda) sättet att få komma fram till den där personen/hunden/fläcken hon vill hälsa på.

Jag tror skillnaderna beror mer på hundarna än på mig som hundtränare ;)
 
Tack för svaren allihop!

Man kan testa att ha olika utrustning på hunden. Exempelvis halsband när man har möjlighet att vara 100% konsekvent och sele när man inte har möjlighet till det. Jag upplever att har man gjort så och fått hunden att förstå principen i halsband så är det lättare att sen lära den att inte dra i sele också även om man inte kan vara så konsekvent.

Jag testade detta. Gick i 2 månader med sele varje promenad och lät henne dra hur mycket hon ville. Fick en gigantisk muskelknut i höger skuldra, hehe. Sen införde jag halsband, men bara vid de tillfällen jag skulle orka vara 100% konsekvent med att inte låta henne dra. För att göra skillnaden tydlig liksom.
Resultat? - Ett par månader senare hade jag en hund som drog som en galning i halsbandet och inte riktigt lika mycket i selen.
Obs - det är nog ett bra råd du kommer med, detta var mer som ett exempel på hur dåligt det går med vår koppelträning 🤣

Hundar som har snabba ben brukar jag låta dra istället,den konstanta träning dom annars kräver tar mer energi än att fixa en bra sele expanderkoppel och midjebälte.
Tycker vissa är hopplösa fall

Ja men ska kanske testa att använda midjebältet när jag går promenad med kompisar nästa gång. Kanske blir det mycket enklare att stå ut med dragandet då. Bra för ryggen också!

-----

Nu var vi ute på en liten runda. Hon drog nästan inte i kopplet. Faktum är att det går rätt bra när vi är själva.

Frågan är om det beror på att vi får bättre kontakt när vi är själva, eller om hon blir så mycket mer taggad när vi har med oss en till människa?

Jag ska göra några experiment tror jag.

Hur har ni det? Blir era hundar mer taggade när ni har med er (mänskligt) sällskap? Och tror ni att hunden blir taggad just för att man är fler, som nån flockgrej?
 
Tack för svaren allihop!



Jag testade detta. Gick i 2 månader med sele varje promenad och lät henne dra hur mycket hon ville. Fick en gigantisk muskelknut i höger skuldra, hehe. Sen införde jag halsband, men bara vid de tillfällen jag skulle orka vara 100% konsekvent med att inte låta henne dra. För att göra skillnaden tydlig liksom.
Resultat? - Ett par månader senare hade jag en hund som drog som en galning i halsbandet och inte riktigt lika mycket i selen.
Obs - det är nog ett bra råd du kommer med, detta var mer som ett exempel på hur dåligt det går med vår koppelträning 🤣



Ja men ska kanske testa att använda midjebältet när jag går promenad med kompisar nästa gång. Kanske blir det mycket enklare att stå ut med dragandet då. Bra för ryggen också!

-----

Nu var vi ute på en liten runda. Hon drog nästan inte i kopplet. Faktum är att det går rätt bra när vi är själva.

Frågan är om det beror på att vi får bättre kontakt när vi är själva, eller om hon blir så mycket mer taggad när vi har med oss en till människa?

Jag ska göra några experiment tror jag.

Hur har ni det? Blir era hundar mer taggade när ni har med er (mänskligt) sällskap? Och tror ni att hunden blir taggad just för att man är fler, som nån flockgrej?

Ta på både sele och halsband och växla mellan dessa under samma promenad. Både du och hunden ska orka vara konsekventa och då kan man behöva ta en liten paus ibland.

Jag tror snarare att hunden känner att man är mindre uppmärksam på den när man går och pratar med nån annan.
 
Jag tror också att vissa hundar inte är möjliga att lära att gå fint i koppel och att det beror mycket på hur de är som individer. Jag har en sådan individ. Han är snart 4 år och drar. Det har förvisso blivit bättre men bra är det absolut inte. Vi har provat två olika metoder konsekvent men det går bara inte. Min äldsta är en individ med mycket tryck i sig. Han är oerhört viljestark (envis) samtidigt som han är mycket intelligent och i övrigt lättlärd. En riktig stjärna på nosework och han är duktig i spår samt har varit lätt i övrigt att lära. Det är egentligen bara koppelgåendet som vi inte lyckats med. Hundmöten går bara bra när jag avleder hans uppmärksamhet med godis.

Min yngsta är av samma ras. Han drar inte alls och vi har aldrig tränat koppelträning överhuvudtaget. Han är bara en naturligt följsam individ vilket den äldsta inte är.
 
Jag tröttnade på att min stora hund gick med sträckt koppel, ett litet statiskt dragande. Så jag har tränat in ”gå bakom”. Då går han i slappt koppel bakom mig - guld värt.
Numera kan jag ha honom lös på gångbanor och mindre vägar lös, men travandes bakom mig.
 
Jag tröttnade på att min stora hund gick med sträckt koppel, ett litet statiskt dragande. Så jag har tränat in ”gå bakom”. Då går han i slappt koppel bakom mig - guld värt.
Numera kan jag ha honom lös på gångbanor och mindre vägar lös, men travandes bakom mig.

Bra knep. Min lilla sötnos är ganska bra på att gå bakom - lös.
Så det är helt klart en intressant approach. Man slipper i alla fall hela inte-dra-i-kopplet-grejen och får något mer konstruktivt att fokusera på.
 
Jag tycker att det är otroligt olika på olika hundar. En hund jag hade drog som attan, på nivån att hon hostade och höll på att kräkas med jämna mellanrum. Riktigt envis hund med massor av vilja och 0% will to please typ. Tillslut så ledde jag kopplet under magen så att om hon drog så fick hon ett litet tryck på magen och då slutade hon idiotdra iaf. Inte en sådan så man gör en loop runt buken, utan bara från ringen, under magen och direkt till min hand. Garanterat endast tryck om hon drog med andra ord, och väldigt lätt för hunden att hoppa ifrån så det är inte en smidig lösning. Hon drog så pass att hon hostade konstant även i Y-sele, så jag var tvungen att hitta någon snabb "lösning" på problemet. Med kunskapen jag har idag så hade jag kanske kunnat lösa det bättre.

Nu varande ena hunden drar när hon är bajsnödig och under första ½-1 minuten på promenaden, och då ett väldigt lätt tryck i kopplet. Tränar jag för mkt att hon inte ska dra så går hon bara vid min sida och gör inget annat. Så henne tränar jag väldigt lite i att inte dra. Jag talar bara om ifall hon drar att hon inte ska om hon mot förmodan gjorde det just den gången, och sen är diskussionen om den saken slut.

Nuvarande andra hunden är lite dragig, mest för att hon är understimulerad och har högt driv skulle jag gissa. Men hon är väldigt tränbar, och har vi en dålig dag så får hon gå bakom helt enkelt. Vi jobbar på att hon ska vara mer välstimulerad, men nu har vi tyvärr haft en dålig period. Har hon och husse en dålig dag så tar jag henne några minuter så drar hon inte mer med mig den promenaden iaf. Så om vi hade engagerat oss i det riktigt ordentligt så tror jag att hon hade fått att gå fint i kopplet på heltid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp