Tråden för spår

Bella, rottweiler på snart 2 år, tycker att spår är toppen 😁 Vi tränar mest för aktiveringens skull, men utesluter inte prov och tävling i framtiden. Kanske. ;)

Framförallt är det bruksspår vi tränar, men testat lite viltspår också. Anmält intresse för en spårkurs i sommar som arras av IGP-gänget, och knipit en plats på en kurs i bruksspår och lydnad mot tävling :nailbiting: i augusti.

Hoppas på en massa tips och idéer, Buke är ju en sån grym kunskapskälla!
 
Caspian snart fem månade är precis i början av sin spårutbildning. Vi jobbar med IGP spår men i framtiden blir det förmodligen bruks och kanske viltspår också. Hans mamma var riktigt riktigt vass i alla typer av spårarbete (sista lägrespåret tog hon på 16 minuter med alla pinnar hem och med liggmarkeringar vid pinnarna) så LillPrinsen har stora spårskor att fylla.

Kul med olika inriktningar här, finns så mycket att hämta utanför mitt insnöade IGP spårande.
 
Min lilla Harry ett år har precis börjat med viltspår 🐾
Vi är bägge två nybörjare och gör det för att det är en rolig aktivitet som bromsar lite och där han får använda huvudet och inte bara benen. Han har väldigt mycket energi och älskar att vara ute i naturen. Har inget viltintresse och är egentligen helt ointresserad av klöven men han gillar lukta efter snusk så blodet är väldigt trevligt 😁
Har bra tillgång till mark att lägga spår, la mitt första egna i lördags och det löste han väldigt fint 😊
IMG_20230511_124709.jpg
 
Kul med en tråd!

Vi kör viltspår, hunden är dryga året och jag är helt ny på detta men gillar det verkligen som aktivering. Vi har gått en kurs, sista tillfället är i veckan, och har just nu som mål att klara anlagsprovet. Hunden är duktig och jag har börjat lära mig att läsa av henne och framförallt att lita på att hon kan. Väldigt kul är det och vi lär oss hela tiden.
 
Jag är nyfiken på spår som aktivering till min Staffe, valp än så länge, följer tråden för idéer 😍
 
För mig som är helt ny på spår (och i hundvärlden också egentligen), vad är IGP spår?
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.
I IGP1 är det ett förarlagt spår med tre apporter i samma utförande som ett appellspår (två vinklar) men 300 steg i stället för 300 meter.

De som håller på med bruks brukar tycka att det ur urtråkigt :angel1: , det går långsamt och hunden har i princip noll frihet i arbetet. Fördelen som jag ser det med att lära in IGP spår är att det sedan blir väldigt lätt att växla över till bruks eller viltspår för hunden har redan nogranheten och blir väldigt glad när det helt plötsligt blir lite friare tyglar.
 
Jag och borderdårarna tycke spår är kul, de två äldre för skojs skull, den yngsta ska bli bevakningshund så där är det lite mer på ”allvar”. Dock är han inte registrerad så vi kommer inte att kunna tävla, vare sig i spår eller patrull. Vi har än så länge lite svårt för motivationen i spåret men vi tränar på så hoppas vi på det bästa.
 
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.
I IGP1 är det ett förarlagt spår med tre apporter i samma utförande som ett appellspår (två vinklar) men 300 steg i stället för 300 meter.

De som håller på med bruks brukar tycka att det ur urtråkigt :angel1: , det går långsamt och hunden har i princip noll frihet i arbetet. Fördelen som jag ser det med att lära in IGP spår är att det sedan blir väldigt lätt att växla över till bruks eller viltspår för hunden har redan nogranheten och blir väldigt glad när det helt plötsligt blir lite friare tyglar.

Intressant, tack för bra förklaring. Och det är endast bruksraser som får tävla i det? Tycker det låter svårt 😄 Just att hunden förväntas spåra mitt i spårkärnan, men det kanske är de rasernas sätt att spåra på? Jag som har en spaniel får ju finna mig i att vinklarna ska utforskas åt båda håll innan vi faktiskt följer spåret och ibland följer vi spårkärnan men ibland är vi också i spårkorridor och vinglar runt 😂
 
Intressant, tack för bra förklaring. Och det är endast bruksraser som får tävla i det? Tycker det låter svårt 😄 Just att hunden förväntas spåra mitt i spårkärnan, men det kanske är de rasernas sätt att spåra på? Jag som har en spaniel får ju finna mig i att vinklarna ska utforskas åt båda håll innan vi faktiskt följer spåret och ibland följer vi spårkärnan men ibland är vi också i spårkorridor och vinglar runt 😂
Icke brukshundraser får tävla det som kallas BLS, det är som IGP men utan skyddet och även i FH spår som är en utveckling av IGP spåret med längre spår och fler klurigheter. Numera finns också möjlighet att arrangera prov i bara spår, lydnad eller skydd men det görs inte jätteofta. Gillar man den typen av spår så finns det alltså möjlighet att tävla med icke bruksras också. Det är egentligen bara skyddet man stängs ute ifrån.

Det krävs dock att man först gör BH provet som är en förenklad IGP lydnad och en miljödel. Det gäller alla hundar som ska tävla någon form av IGP.
 
Finns en liten skog strax bakom där vi bor, gick en sväng där igår och terrängen skulle vara helt perfekt för spår till Harry.
Nu måste jag försöka luska reda på vem som äger marken.
 
IGP spår är spårdelen som ingår i tävlingsgrenen IGP förutom lydnad och skydd. Spåret är ett lydnadsspår där man till väldigt stor del bedömer HUR hunden spårar. Man vill att hunden spårar i ett jämt tempo och med väldigt låg nos, idealet är att den pendlar med nosen i varje fotsteg. Precis allt bedöms och om hunden är det minsta ur spårkärnan eller slår i vinklarna så åker poängen ner ordentligt. Den får heller inte ligga på hårt i linan och det är tillåtet att frispåra om man vill men då ska avståndet mellan hund och förare vara 10 meter hela tiden. Apporterna är av trä, textil och läder.
I IGP1 är det ett förarlagt spår med tre apporter i samma utförande som ett appellspår (två vinklar) men 300 steg i stället för 300 meter.

De som håller på med bruks brukar tycka att det ur urtråkigt :angel1: , det går långsamt och hunden har i princip noll frihet i arbetet. Fördelen som jag ser det med att lära in IGP spår är att det sedan blir väldigt lätt att växla över till bruks eller viltspår för hunden har redan nogranheten och blir väldigt glad när det helt plötsligt blir lite friare tyglar.

Just därför jag hoppas vi kan gå kurs i sommar med IGP:arna, för noggrannheten. Sen tyckte hon jag pratade med att man helst skulle undvika bruksspåren helt i början och börja med IGP, för att det är enklare att växla över åt det hållet. Men tja, skeppet har seglat :D
 
Finns en liten skog strax bakom där vi bor, gick en sväng där igår och terrängen skulle vara helt perfekt för spår till Harry.
Nu måste jag försöka luska reda på vem som äger marken.

Kolla fastighetsbeteckning, finns en sådan funktion på lantmäteriet som är väldigt enkel.
 
Kommer nog hänga och smygläsa här och önskar att jag var med. Har testat viltspår som hunden älskade och var bra på. Men det här med att hitta spårmarker... Känner ingen med skog, vet inte ens var jag ska börja.

Har funderat lite på att köra utan blod då det inte behöver samma tillstånd av markägare/jaktlag men det har inte blivit av. Och att ta tiden att först lägga spår, sedan vänta och sedan gå det. Man måste nog vänja sig vid att träningen tar den typen av tid och planering känner jag. Jag är van att lätt kunna klämma in lite rallymoment m m när det passar.
 
Jag och Tilda har testat på viltspår, hon var jätteduktig men tyckte klöven var lite läskig 😅 har köpt hem nötblod och klöv som ligger i frysen, men då vi har haft närgånget lo och varg i krokarna har jag inte vågat ut och lägga nått spår själv.

Just nu går vi kurs i personspår samt mantrailing/id-sök, och hon är riktigt duktig i det med, så jag ska nog gå fortsättningskurs på hårda spår sen :)
 
Leffe och jag är gärna på den här tråden. Vi pysslar med viltspår och tänkte satsa på anlagsprov i år. Har jättemycket pepp med från hans uppfödare. Hon peppar och pushar och det behövs verkligen. Jag är osäker och tappar självförtroende när det inte funkar.
20230520_192731.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 391
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp