Tråden för träningsutmaningar 2023

Vi har börjat! Hon tycker det är lite jobbigt med ögonkontakten så det är väldigt mycket fram och tillbaka på bara några sekunder, stegra lite, och så tillbaka igen.

Vi kommer köra sittandes vid sidan men växla mellan att hon sitter på golvet, stol, soffan o.s.v.
När hon känns lite mer ok med konceptet så kommer vi flytta ut det och köra på ridbanan och i stallet.

Hon är van vid att ta ögonkontakt vid promenader och när vi kör "checka in övningar" så tror ändå att det kommer släppa snabbt. Hon är känsligt för kroppspråk men hon brukar kunna köpa koncept hyffsat snabbt.
 
Vi har övat idag — kommer bli bra med lite kontaktrepetition inför kommande kurser. :)
 
Vi har övat idag — kommer bli bra med lite kontaktrepetition inför kommande kurser. :)
Jag känner likadant, ganska bra dessutom om det är lite kortare tid så kan man kan man träna och hålla igång sen istället. :)
Vi börjar lydnadskurs andra helgen i februari så känns fint att vi ändå hållit igång.
 
Vi är också igång💪
Storasyster har jag sittande i fotposition och vill att hon ska ha blicken på min kind typ. När jag tittar framåt ser jag hennes nos och ena örat i ögonvrån, då är hon rätt 😄 Lillasyster börjar jag med framför mig och vill att hon ska titta upp i mitt ansikte. Jag tittar lite ovanför hennes huvud men ser om hon skulle släppa blicken ändå. Vill inte ha direkt ögonkontakt, det är ju inte det vi kommer ha varken i fotposition eller i andra moment senare så tänker det är onödigt att öva på just det. Stadig blick mot mitt ansikte räcker 🙂
Började med 5 sekunder igår och 10 idag, skönt att börja från början. Och kommer bli en utmaning för mig att vara stilla och räkna tyst längre fram!
 
Kör vidare, 15 sekunder igår och 20 idag. Eller räknar till 20 i varje fall, vet faktiskt inte.om.jag räknar fort eller långsamt 😄
Båda tjejerna är duktiga, även om det såklart är lättare för storasyster. Men jag har inte varit superstrikt med stadig blick tidigare, så hon är ändå lite konfunderad 😄 Lillasyster är ju van vid checka in-övningar från bästa starten så hon har koll på vad som ska göras. Där.är uthålligheten utmaningen 😅
 
Jag vill ha känslan av kontakt, detaljerna är inte så noga. Liksom du och jag, här och nu. En bra bubbla att kunna gå in i på träningar osv!
 
Vi har kört en del stadga förutom bubblan-kontakt och tycker det ena hjälper det andra.
Hon behövde bli påmind om att man behöver inte alltid bjuda på beteenden utan ibland ska hon vara "statisk".
 
VI har helt tappat att uppdatera - snart behövs dessutom en ny utmaning. Vi fortsätter med stadga och omväntlockande i olika övningar vilket jag tycker ger fortsatt effekt även i bubblan övningen.
Vi har kört en del när vi har varit ute och tränat på att plocka upp bubblan i andra kontexter, svårt men när det väl klickar så känns det jäkligt fint.
Håller på att göra upp en plan för hur vi ska lägga upp när lydnadskursen börjar igen till helgen för att komma in i rätt mindset från början. Hon är ju lätt distraherad så jag behöver en plan för att minska frustrationen hos mig själv när jag tycker att "hon kan bättre".

Vi var på vallkurs förra helgen och kom hem med en hund med oförskämt gott självförtroende och det har varit väldigt mycket "kan själv" och att hon inte behöver lyssna på matte. Har fått rya till ordentligt och fått hållas kort några dagar, nu börjar det lägga sig tycker jag. Blir elva månader om en vecka så det har väl varit mycket hormoner också.

Vi har haft ett lamm inne ett par dagar som föddes svag (och tyvärr inte klarade sig) men hon har verkligen varit en pärla och så försiktig.
 
Dålig på att uppdatera men idag tävlade vi lydnadsklass 1 med sitt i grupp 1 minut. Jag hann bara räkna till 40 innan det var klart 😄 och hon släppte blicken två gånger, vid 30 och 35. Hann hejda impulsen att säga till henne, men det där behöver vi göra om och göra rätt 😄 Lillasyster är nästan bättre med fokus i sitt framför, men det kan ju bero på att hon tränar mest framför och storasyster mer vid sidan.
 
Har också varit dålig på att uppdatera, så mycket på andra fronter när saker ska startas upp i början på året :) Fick i alla fall användning av fokusbubblan idag på kurs!

Ang. nästa utmaning hade — för min del! — markeringar kunnat vara nyttigt :)
 
Har också varit dålig på att uppdatera, så mycket på andra fronter när saker ska startas upp i början på året :) Fick i alla fall användning av fokusbubblan idag på kurs!

Ang. nästa utmaning hade — för min del! — markeringar kunnat vara nyttigt :)
:D
Jag behöver också träna markeringar och undviker det mest, jag kan inte bestämma mig om jag vill ha ett sitt eller stå.
Hon har naturligt ett stå, markeringar eftersom hon är bc så händer det att hon låser sig/blicken vilket jag tänker kan göra att jobba tror att det finns risk för att jag felbedömmer om det är en markering eller en låsning.
Men då krävs det mer tanke kapacitet och där tar det stopp just nu. :p
 
:D
Jag behöver också träna markeringar och undviker det mest, jag kan inte bestämma mig om jag vill ha ett sitt eller stå.
Hon har naturligt ett stå, markeringar eftersom hon är bc så händer det att hon låser sig/blicken vilket jag tänker kan göra att jobba tror att det finns risk för att jag felbedömmer om det är en markering eller en låsning.
Men då krävs det mer tanke kapacitet och där tar det stopp just nu. :p

Jag har också ”undvikit” det lite för att jag inte helt vet vilken markering vi ska satsa på. Testat lite med sitt efter höstens noskurs, men har nog hellre frys? Hursom, på dagens specialsök ska vi träna lite markeringar, det kanske ger nån styrning framåt :)
 
Saker jag behöver träna och kan tänka mig att ha som utmaning,
  • Markering
  • Sitta och titta rakt fram (när man står bakom t.ex. och gör sitt under marsch i startklass)
  • Titta rakt fram och hålla fokus på apporten
  • Träna med störning ett par gånger var vecka

OBS inte menat att jag ska vara envåldshärskare och välja. :p


Vi ska tävla i startklass i slutet av mars, så just nu vill jag helst fokusera på olika lydnadsbitar.
Som det är nu är vi inte reda för att starta och blir vi inte det i så är det ok, även om jag blir lite besviken. Har siktet inställt på en annan tävling i sommar istället då.
Igår var t.ex. andra gången vi körde en hel apporteringskedja. 💪💪💪 Kortare avstånd än på tävling men det kändes jäkligt bra ändå att sätta det.
Snart kan vi börja bocka av moment som vi klarar hela kedjor på (det är någon enstaka bit som saknas här och där).

Men vi kämpar med fokus (otroligt lättdistraherad utomhus) och fotgående.
Fick ju tips här om att ha boll i armhålan och även om jag har sett andra göra det så hade jag nog inte testat om jag inte fått tipset. Har faktiskt funkar över förväntan, hon flyter ut då hon vill ha koll på leksaken och alternerar med godishand.

Är det någon som sitter på en bra fotgåendeövning så får ni gärna tipsa! Eller om ni har en universallösning på att få ett bra fokus vid störning.
 
Jag har inte varit lika disciplinerad med den här utmaningen som den förra, att börja tappa den dagliga uppdateringen ledde allt för snabbt till att jag också tappade den dagliga utmaningen :o :sorry:

Men jag skulle gärna hänga på en utmaning i markeringsträning. Vi har börjat en kurs i specialsök så ska ju ändå träna det, bra med en kickstart med lite social press från Buke :D

Den yngre hunden rehabar fortfarande efter operation så ska inte göra explosiva saker och inte hoppa, så de roligaste belöningarna går bort för oss tyvärr, men tror att markeringar fungerar bra att träna med gott godis.
Tänker ha "sit and stare" som markering, efter tips från instruktören. Min äldsta väljer i dagsläget position efter höjd på kongen/gömman men är hyfsat ok på att frysa mot den i varje fall. Den yngre har inte en aning om vad hon gör och markerar inga gömmor alls. Men sätter sig fint vid markeringsträning, förutom när jag går för långt ner, då lägger hon sig hellre.
 
Saker jag behöver träna och kan tänka mig att ha som utmaning,
  • Markering
  • Sitta och titta rakt fram (när man står bakom t.ex. och gör sitt under marsch i startklass)
  • Titta rakt fram och hålla fokus på apporten
  • Träna med störning ett par gånger var vecka

OBS inte menat att jag ska vara envåldshärskare och välja. :p


Vi ska tävla i startklass i slutet av mars, så just nu vill jag helst fokusera på olika lydnadsbitar.
Som det är nu är vi inte reda för att starta och blir vi inte det i så är det ok, även om jag blir lite besviken. Har siktet inställt på en annan tävling i sommar istället då.
Igår var t.ex. andra gången vi körde en hel apporteringskedja. 💪💪💪 Kortare avstånd än på tävling men det kändes jäkligt bra ändå att sätta det.
Snart kan vi börja bocka av moment som vi klarar hela kedjor på (det är någon enstaka bit som saknas här och där).

Men vi kämpar med fokus (otroligt lättdistraherad utomhus) och fotgående.
Fick ju tips här om att ha boll i armhålan och även om jag har sett andra göra det så hade jag nog inte testat om jag inte fått tipset. Har faktiskt funkar över förväntan, hon flyter ut då hon vill ha koll på leksaken och alternerar med godishand.

Är det någon som sitter på en bra fotgåendeövning så får ni gärna tipsa! Eller om ni har en universallösning på att få ett bra fokus vid störning.
Jag gör gärna täta tempoväxlingar för att få upp fokus på mina hundar. Täta och med olika stegintervall så de inte förväntar sig en ändring efter 5 steg, utan det kan komma efter 3. Eller 10.

Båda mina är känsliga för rörelse som störning. Både rörelse runtomkring, men även rörelse från mig som kan tyda på att belöning är på väg. Så jag behöver vara jättenoga med belöningssignal innan jag börjar leverera godis/leksak... och gärna som du är inne på droppa det från armhålan.

När det gäller störning av rörelse från andra är det viktigt att jag inte släpper igenom något jag inte vill ha. Felsignal, flytta mig ur position, retas med belöningen, gör om, gör rätt (kortare tid/färre steg/lättare på annat sätt), belöna innan de hinner släppa fokus. Är störningen för stor och de inte kan släppa bryter jag träningen och pausar hunden. Kanske testar med den andra hunden eller tar en paus själv också.

För fokus framåt så tänker jag "klara-färdiga-gå" från bästa starten. Men jag behöver slänga ut leksaken först och sen be om fokus framåt, kan inte be om fokus framåt och sedan röra mig... inte med den yngre än så länge i varje fall. Den äldre kan nog, men där tränar jag inte det så ofta längre så vet inte hur störningssäkert det är.
 
Markeringar verkar det luta åt :) Blir toppen! Nån som snubblat över något bra upplägg för att öva? Efter helgens specialsök lutar jag åt frys, men jag är så himla velig 😂
 
Markeringar verkar det luta åt :) Blir toppen! Nån som snubblat över något bra upplägg för att öva? Efter helgens specialsök lutar jag åt frys, men jag är så himla velig 😂
Jag har hyfsad koll på tre olika typer, den första är att man gör hunden jädrigt nellad på helkong och får till ett aktivt passiv på den (svårare och behöver mycket träning inför).
Den vanligaste tror jag är att man lär hunden frysa på ett mynt eller en liten plåtask (där man t.ex. kan gömma godis under och lyfta och ge när hunden fryser och så kan man lättare välja om man vill ha stå/ligg/sitt). Finns nog en del filmer på YT om det. Därefter förflyttar man det till kongbit.
Den tredje är att man sätter upp t.ex. metallburkar (eller om man vill ha en vanlig line up) med varannan tom och varannan med kongbit. Hjälper hunden var den ska nosa och belönar kvickt, går sträckan ut - leker och pausar, för att sedan köra igen.
För var gång man går så väntar man lite längre med belöningen.
Hjälper om hundan redan har hum om stadga/omvänt lockande.

Om vi nu kör markering så kommer jag köra den sista och pausa med kongsök för att sedan sätta ihop det, med att när hon fixar att stå kvar när jag t.ex. drar lite i kopplet eller puttar på henne ökar söktiden successivt men enkla sök i början.

Så har vi fått det förklarat på diverse kurser jag gått. :)
 
Jag gör gärna täta tempoväxlingar för att få upp fokus på mina hundar. Täta och med olika stegintervall så de inte förväntar sig en ändring efter 5 steg, utan det kan komma efter 3. Eller 10.

Båda mina är känsliga för rörelse som störning. Både rörelse runtomkring, men även rörelse från mig som kan tyda på att belöning är på väg. Så jag behöver vara jättenoga med belöningssignal innan jag börjar leverera godis/leksak... och gärna som du är inne på droppa det från armhålan.

När det gäller störning av rörelse från andra är det viktigt att jag inte släpper igenom något jag inte vill ha. Felsignal, flytta mig ur position, retas med belöningen, gör om, gör rätt (kortare tid/färre steg/lättare på annat sätt), belöna innan de hinner släppa fokus. Är störningen för stor och de inte kan släppa bryter jag träningen och pausar hunden. Kanske testar med den andra hunden eller tar en paus själv också.

För fokus framåt så tänker jag "klara-färdiga-gå" från bästa starten. Men jag behöver slänga ut leksaken först och sen be om fokus framåt, kan inte be om fokus framåt och sedan röra mig... inte med den yngre än så länge i varje fall. Den äldre kan nog, men där tränar jag inte det så ofta längre så vet inte hur störningssäkert det är.
Nånting hände idag för jag har märkt att det var en ganska stor pollett som trillade ner angående position och fotgående. Då har hon ändå haft hyfsat klart för sig, men jag tror jag var tydligen med att jag inte är intresserad av att släppa igenom vad skit som helst.
Jag fetade det jag tror är ett av mina stora problem, blir för nöjd med det lilla och har haft svårt hur jag ska ställa krav på henne. Har en superinstruktör men blir låst ibland när jag står där och ska träna, så har skrivit upp ett par punkter nu som jag vill ha hjälp med.
Sen tror jag att jag ska vara konsekvent med att ha större avstånd till en början, större än vad jag tänkt och flytta mig närmre under passet istället eller något. Hon bryr sig inte tillräckligt om utebliven belöning om det är annat att titta på. Däremot så har jag henne i en bubbla blir det lättare även om jag skulle tappa kontakten att få tillbaka den.

Vi har kört rätt mycket klara färdiga gå, så hon är rätt bra på just när jag kastar något, men vill ju t.ex. lägga ut apporten och att hon tar sikte på den, eller just att hon tittat rakt fram på när jag går bakom henne. Just nu sitter hon kvar även om hon håller på att vrida nacken ur led, alltid något. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 031
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp