Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått flytta in i garaget för att undervika hagel och att blåsa omkull. Inte helt lätt att måla i mörker. Kanske får skaffa en lampa :idea:
Nu får den torka ett tag sen blir det mer fjädrar och gräs.
Visa bifogad fil 52201
Funderar på att göra tre olika tavlor av fåglar från Californien.

Men GUD så fin! Du borde absolut göra en hel serie och sen sälja canvasprints av dem :D:up:
 
Såhär ligger jag till nu. Freestylade loss med bakgrunden. Nu är frågan hur mkt detaljer jag ska göra (om några). Lite highlights på gräset tänkte jag. Kanske några blommor..?

9FD43042-E115-4724-9A80-2B3FD58B8FB9.jpeg


Lite dåligt lysrörsljus, ska fota i bättre ljus sen
 

Jag tycker att det hänger ihop fint och att himlen och molnen är helt underbara!
Jag hade valt att tona ned färgen på och gjort buskarna i horisontlinjen lite blåare och ett steg ljusare. Atmosfären stör vår uppfattning av ljus och färg på större avstånd... skall se om jag hittar ett exempel som visar tydligt vad jag menar.

Flat-Landscape-with-a-Town-in-the-Distance-Joris-van-der-Haagen-Oil-Painting.jpg


Kan säga att jag inte varit missnöjd om det vore jag själv som målat din tavla, och likaså katten. Du har den där magin i penseldragen som jag själv skulle vilja hitta i mitt måleri.
 
Jag tycker att det hänger ihop fint och att himlen och molnen är helt underbara!
Jag hade valt att tona ned färgen på och gjort buskarna i horisontlinjen lite blåare och ett steg ljusare. Atmosfären stör vår uppfattning av ljus och färg på större avstånd... skall se om jag hittar ett exempel som visar tydligt vad jag menar.

Flat-Landscape-with-a-Town-in-the-Distance-Joris-van-der-Haagen-Oil-Painting.jpg


Kan säga att jag inte varit missnöjd om det vore jag själv som målat din tavla, och likaså katten. Du har den där magin i penseldragen som jag själv skulle vilja hitta i mitt måleri.

Tack snälla du ❤️
Jag målade hela bakgrunden förutom just horisontlinjen med fingrarna 😅 Hade ingen referensbild men moln var inte så komplicerat märkte jag. I mitt huvud tänker jag mig typ ... öhm några träd där i horisonten. Men du har nog rätt, det blir lite för markerat kanske?
 
Tack snälla du ❤
Jag målade hela bakgrunden förutom just horisontlinjen med fingrarna 😅 Hade ingen referensbild men moln var inte så komplicerat märkte jag. I mitt huvud tänker jag mig typ ... öhm några träd där i horisonten. Men du har nog rätt, det blir lite för markerat kanske?

Nej jag gillar träden! Jag hade dragit på dem en liten nattsärk bara :p så att det ser ut som att de verkligen är låååångt borta.

Det är kanske det jag borde göra? Kasta penslarna åt skogen :nailbiting:
 
Nej jag gillar träden! Jag hade dragit på dem en liten nattsärk bara :p så att det ser ut som att de verkligen är låååångt borta.

Det är kanske det jag borde göra? Kasta penslarna åt skogen :nailbiting:

Tack för tipset! Ska fixa i övermorgon eller så.
Alltså jag har ju aldrig målat en himmel förr men det tog seriöst 2 minuter med hjälp av fingrarna. Klickade ut lite färg och körde loss 😅
 
Börjar få lite ordning i studion nu och har kommit fram till att jag nog behöver köpa fler dukar :p Eller kanske bara större?
WVTrqgY.jpg


Idag skulle jag målat på min gamla soldat som hukar vid ett krön men istället var jag olydig och kladdade lite embryot till en bakgrund i akryl. Skulle gjort mer men orkade inte riva fram målarknivarma och en större palett så det får bli i morgon.
JsYSaTM.jpg
 
Tack ☺ Har du gjort prints nån gång? Några tips för att få bra resultat?

@Flixon och @cambodia tack så mycket 🥰

@tornblomma vad fina molnen blev! Satan i gatan vad du är produktiv! 😅

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet men vet att många använder en andra part för att trycka printsen då det är svårt att få kostnaden att gå ihop med egna grejer. De flesta kör bilden genom Photoshop innan också för att få allt så true to life som möjligt innan de skickar iväg den till de som skall trycka.
 
Behöver proffshjälp!
Varför blänker det ojämnt? Antar att det har att göra med mängden olja i färgen? Har fuskat med billigare märkte på mixing white tex om jag ska bara täcka bakgrund. Men stör mig på blänket i vissa vinklar om ljus ligger på. Samtidigt verkar det bli mattare på de ställen där jag strukit med fingrarna. Så att det bara är mängden olja kan inte heller riktigt stämma...?
Tex täckte jag denna bakgrund med en billigare färg från Beckers. Så länge belysning inte ligger på i viss vinkel ser det liksom jämt och matt ut. Sen spårar det ut och ser förjävligt ut i viss vinkel (iofs med lysrörsbelysning.

Dålig bild (fett på linsen 😅) men hoppas ni fattar? Måste måla om skiten...

0B885A90-5911-4256-9586-24D45951C516.jpeg

Taggar @Valerianovna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp