Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är till exempel (här ligger ljusrör direkt rakt ner på tavlan). Jag drog lite i kontrasterna på fotot så man ser bättre

C4E0D066-45CE-453E-AB5B-84419208CCBB.jpeg
 
Jag tror det. Men varför påverkas det om jag använder fingrarna tex då blir det matt med samma färg? Kaos... jag tappar det snart 😩

Ja du det var lite klurigare. Kanske @kökshäxan har någon teori?
Är du helt klar med dem kan du lägga en fernissa för att få en jämn yta igen. Den här går att lägga så fort tavlan känns helt torr att ta i så man inte behöver vänta 4-6 månader. Finns som helmatt om du föredrar det också.
IMG_20200609_170116.jpg
 
Ja du det var lite klurigare. Kanske @kökshäxan har någon teori?
Är du helt klar med dem kan du lägga en fernissa för att få en jämn yta igen. Den här går att lägga så fort tavlan känns helt torr att ta i så man inte behöver vänta 4-6 månader. Finns som helmatt om du föredrar det också.
Visa bifogad fil 52302

Har testat fernissa men tycker inte att det jämnade ut blänken. Menar du att denna gör just detta? :)
 
Har testat fernissa men tycker inte att det jämnade ut blänken. Menar du att denna gör just detta? :)

Ja ett tunt lager med Gamvar gör mina jämna och fina i tonen. Jag använder rätt mycket alkydmedium så mina är både ordentligt blanka och ojämna i tonen innan. Ibland krävs det två lager men oftast bara ett. Här ser du typiska hotspots och en massa blänk.
IMG_20200609_175917.jpg
 
Behöver proffshjälp!
Varför blänker det ojämnt? Antar att det har att göra med mängden olja i färgen? Har fuskat med billigare märkte på mixing white tex om jag ska bara täcka bakgrund. Men stör mig på blänket i vissa vinklar om ljus ligger på. Samtidigt verkar det bli mattare på de ställen där jag strukit med fingrarna. Så att det bara är mängden olja kan inte heller riktigt stämma...?
Tex täckte jag denna bakgrund med en billigare färg från Beckers. Så länge belysning inte ligger på i viss vinkel ser det liksom jämt och matt ut. Sen spårar det ut och ser förjävligt ut i viss vinkel (iofs med lysrörsbelysning.

Dålig bild (fett på linsen 😅) men hoppas ni fattar? Måste måla om skiten...

Visa bifogad fil 52292
Taggar @Valerianovna
Att vissa delar blir mattare och andra blankare brukar bero på hur underlaget suger oljan i färgen. Om det blir mattare när du målat med fingrarna kanske det beror på att du bearbetat underlaget något? Förtunning i färgen som terpentin brukar det ge en mattare yta. Målar man i skikt påverkar skiktet under ganska mycket och det är också lurigt eftersom en del pigment, som Terra di Sienna, kräver mycket olja när färgen rivs medans andra som zinkvitt kräver ganska lite t.ex. och det kommer påverka skiktet över. Det har också betydelse hur torr färgen i skikten under var för hur den suger.

Sen tror jag att Sennelier använder en del safflorolja i sin färg och den har lite andra egenskaper än linolja men jag har aldrig använt den oljan själv så hur det påverkar glansen vet jag inte.

Som @Valerianovna skrivit så kan du fernissa målningen när den är torr om du tycker glansskillnaderna stör.

Beckers "A" Normalfärg anses vara en oljefärg av hög kvalitet :)
 
Apropå beställningsarbeten och beställarens önskemål: Min pappa beställde en gång en målning av en erkänd konstnär men var inte riktigt nöjd under arbetets gång utan hade vissa synpunkter och förslag som han framförde till konstnären. Det svar han fick var: -Det här är min tavla, om inte herr XXXX (det här var länge sedan) tycker om målningen när den är klar behåller jag den själv!
Efter det vågade han inte komma med fler synpunkter med risk för att konstnären skulle avbryta arbetet och när målningen var klar var han den förste att erkänna att han hade haft helt fel.

Jag har alltid tyckt det var ett bra svar av konstnären och det heter också ju fler kockar desto sämre soppa :)
 
Senast ändrad:
Apropå beställningsarbeten och beställarens önskemål: Min pappa beställde en gång en målning av en erkänd konstnär men var inte riktigt nöjd under arbetets gång utan hade vissa synpunkter och förslag som han framförde till konstnären. Det svar han fick var: -Det här är min tavla, om inte herr XXXX (det här var länge sedan) tycker om målningen när den är klar behåller jag den själv!
Efter det vågade han inte komma med fler synpunkter med risk för att konstnären skulle avbryta arbetet och när målningen var klar var han den förste att erkänna att han hade haft helt fel.

Jag har alltid tyckt det var ett bra svar av konstnären och det heter också ju fler kockar desto sämre soppa :)

Håller helt med och kunden ser ju dessutom bara produkten i realtid utan begrepp om slutmålet för tavlan.
 
Funderar återigen på tavla ovan schäslongen. Ev kanske dagens motiv funkar? Vill ha en maffig guldram och då kanske det behövs ngt mer dovt/murrigt. Inte för mkt kitsch liksom. Vad tror ni?

Här ovan ska den hänga (bilden lite beskuren). Jag har 3,60 till tak så stort är bra!

AB62B4FE-B7D7-47CF-9F77-2159510BF3A2.jpeg
 
Funderar återigen på tavla ovan schäslongen. Ev kanske dagens motiv funkar? Vill ha en maffig guldram och då kanske det behövs ngt mer dovt/murrigt. Inte för mkt kitsch liksom. Vad tror ni?

Här ovan ska den hänga (bilden lite beskuren). Jag har 3,60 till tak så stort är bra!

Visa bifogad fil 52380

Den kommer säkert att funka... men du behöver ju heller inte ha samma tavla hela tiden, du kan ju skifta runt dem efter humör.
 
Tack @tornblomma!

Snyggt! Gillat hur du fått till bakgrunden och tonerna i pälsen. Jag funderar och funderar över uniformen, vet du vilken det är? British Royal navy kring sena 1700-talet tror jag? Färgerna på medaljen förvirrade lite men jackan känns bekant.
Tack! Jag har ingen aning om uniformen faktiskt 😅 den är från en random referensbild men jag skulle gissa liknande som dig. Medaljen är en egenkonstruktion då katten är från Ungern (och de tre kronorna är med för att få med Sverige på ett hörn också :D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp