Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju också bara en glad amatör som inte målat på evigheter. Det här är bara snabbt kladdat i datorn. Jag kan INTE måla i datorn och valde då att bara köra lite prickar. De är i fel färger, en del är för ljust/mörkt med etc. Men jag tänker att lite ljus och former syns ngt iaf. Sen får man ju liksom blenda ut allt etc som du redan gjort i övrigt. Men lite åt det här hållet hade iaf jag börjat med. Tycker din grundkomposition och idé med bilden är så fin!
Törnis tavla prickfix.jpg
 
Jag är ju också bara en glad amatör som inte målat på evigheter. Det här är bara snabbt kladdat i datorn. Jag kan INTE måla i datorn och valde då att bara köra lite prickar. De är i fel färger, en del är för ljust/mörkt med etc. Men jag tänker att lite ljus och former syns ngt iaf. Sen får man ju liksom blenda ut allt etc som du redan gjort i övrigt. Men lite åt det här hållet hade iaf jag börjat med. Tycker din grundkomposition och idé med bilden är så fin!
Visa bifogad fil 37934

Tack snälla! Vilket geni du är!!! Kommer att använda detta och förhoppningsvis hinner jag måla/göra ändringar imorgon. Så sjukt tacksam att du tog dig sån tid att hjälpa mig :love:

Skål från ateljén! ;)

DBD2A6F9-29B6-43F6-A9D5-9C458BA079B6.jpeg
 
Tack snälla! Vilket geni du är!!! Kommer att använda detta och förhoppningsvis hinner jag måla/göra ändringar imorgon. Så sjukt tacksam att du tog dig sån tid att hjälpa mig :love:

Skål från ateljén! ;)

Visa bifogad fil 37937
Geni? 😂
No worries! Jag borde dammsuga. Så jag sitter här och prokrastinerar å det grövsta. Har "varit på väg att börja städa" i ca 3 h nu. :angel:
Kan bli kul att höra vad dina riktiga konstnärsvänner tycker.
Jag vill ju börja måla igen. Men orkar inte riktigt än. Så det där var lagom. Kanske triggar igång något i mig. Hoppas det! Vore ju gräjt!
Här har du båda om det gör det enklare för dig.
Törnistavlaihop med fixad.jpg
 
Jag tycker att det där skeva är det som ger målningar lite karaktär, ville man ha allt perfekt hade man ju tagit ett foto (och eventuellt redigerat det i datorn för att få det extra perfekt). Det skeva är liksom den egna handen och ögat som kommer in i tavlan.

Min konstnärskompis skrev precis samma sak! Hon tycker inte att jag ska ta bort det skeva.
Jag tänker mer att det är OK att måla skevt om det liksom är meningen, inte om det "råkade bli så" :p men hon höll inte med. Hon var rädd att målningen skulle bli "platt" och utan karaktär utan det skeva.

Jag kommer ta paus idag och fundera lite (läs: dricka portvin och spela yatzy ;) )
Åter på banan imorgon och har då kanske kommit fram till mitt nästa drag.
 
Min konstnärskompis skrev precis samma sak! Hon tycker inte att jag ska ta bort det skeva.
Jag tänker mer att det är OK att måla skevt om det liksom är meningen, inte om det "råkade bli så" :p men hon höll inte med. Hon var rädd att målningen skulle bli "platt" och utan karaktär utan det skeva.

Jag kommer ta paus idag och fundera lite (läs: dricka portvin och spela yatzy ;) )
Åter på banan imorgon och har då kanske kommit fram till mitt nästa drag.
Jag kan inte mycket om konst, men det är mina tankar det med. Tycker inte det ska bli så att man jagar det "perfekta" utan helheten är viktig. Risken är att du fastnar på detaljer!
 
Jag tycker att det där skeva är det som ger målningar lite karaktär, ville man ha allt perfekt hade man ju tagit ett foto (och eventuellt redigerat det i datorn för att få det extra perfekt). Det skeva är liksom den egna handen och ögat som kommer in i tavlan.
+ @tornblomma

Ja, det är ju det som är så kul med konst! Alla tycker vi och gör olika.

Det var jätteroligt när vi i skolan alla skulle måla av samma sak samtidigt. Hur olika det ändå blev. Superspännande!
 
Ok kompisar! Har gjort vissa ändringar i ansiktet men känner att jag började fastna med ”pill” och prestationsångest. Pausade och körde istället igång med räven. Det var riktigt roligt och släppte direkt! Troligen för att jag inte har nån jävla aning om hur rävar ser ut, till skillnad mot för människor ;)

Backar man några meter från tavlan (den är ju hyfsat stor) så funkade ljus/mörkret i pälsen bra på avstånd. Nära ser det kanske lite taffligt ut men kändes skönt att inte stå och peta på typ en näsvinge i 2 timmar :p
 

Bifogade filer

  • CD480F3A-BEE1-446C-A847-187E9E631B6B.jpeg
    CD480F3A-BEE1-446C-A847-187E9E631B6B.jpeg
    426,5 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Ok kompisar! Har gjort vissa ändringar i ansiktet men känner att jag började fastna med ”pill” och prestationsångest. Pausade och körde istället igång med räven. Det var riktigt roligt och släppte direkt! Troligen för att jag inte har nån aning om hur rävar ser ut, till skillnad mot för människor ;)

Backar man några meter från tavlan (den är ju hyfsat stor) så funkade ljus/mörkret i pälsen bra på avstånd. Nära ser det kanske lite taffligt ut men kändes skönt att inte stå och peta på typ en näsvinge i 2 timmar :p

Hoppas jag inte bidrog till prestationsångesten! Alla har man ju olika stil.

Räven är så göllig! Jättefin!
 
Ok kompisar! Har gjort vissa ändringar i ansiktet men känner att jag började fastna med ”pill” och prestationsångest. Pausade och körde istället igång med räven. Det var riktigt roligt och släppte direkt! Troligen för att jag inte har nån aning om hur rävar ser ut, till skillnad mot för människor ;)

Backar man några meter från tavlan (den är ju hyfsat stor) så funkade ljus/mörkret i pälsen bra på avstånd. Nära ser det kanske lite taffligt ut men kändes skönt att inte stå och peta på typ en näsvinge i 2 timmar :p

Apropå att backa från motivet - det är ju ofta så konst betraktas.
En av mina favoritmålningar (jag är visserligen partisk pga släkt) är målad med en tydlig ansats till realism, men zoomar man in detaljerna så ser man att detaljerna faktiskt inte är så detaljerade alla gånger - utan det är på avstånd i relation till en helhet som detaljerna framträder. Ju längre från man kommer målningen desto tydligare framträder detaljerna (kanske för att det egna ögat lägger till det som saknas?).

5ab0ddef44daa03a0dd9002a-A%20Ro_Afternoon-by-the-sea_lo.jpg

https://artworksapp.se/artists/anders-romare
 
Hoppas jag inte bidrog till prestationsångesten! Alla har man ju olika stil.

Räven är så göllig! Jättefin!
Du har bra ögon (skulle kunna undervisa även i detta :) ) :love:

När jag märker hur väl du ser, är jag ledsen att jag inte rider längre, för det gör det lockande även att rida lektion för dig. Bra ögon hittar det där som skaver och förhindrar att helheten flyter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp