Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha skrev just om det ovan, jag är för snabb pga otålig 🙈 Men ja, jag gjorde den nu efter hunden. Men jag skulle vilja ha sånt tålamod som du..! Jag blir uttråkad om jag ska sätta mig ned med samma målning dagen efter typ :o därför skyndar jag mig att göra färdigt dem på samma kväll :rofl:

Fast det är ju en jättebra egenskap! Att inte fastna i småpill! Nackdelen är väl också att olja torkar långsamt så ibland kan det vara svårt att göra ngt snabbt och spontant.

Är lite korkad men vad är det för slags ritplatta du använder? :)
 
Fast det är ju en jättebra egenskap! Att inte fastna i småpill! Nackdelen är väl också att olja torkar långsamt så ibland kan det vara svårt att göra ngt snabbt och spontant.

Är lite korkad men vad är det för slags ritplatta du använder? :)
Praktisk när man säljer bilder iallafall :D Det har sina för- och nackdelar, precis som med dina oljemålningar :up:

Ingen speciell, det är en Samsung galaxy tab s4, men det tillhörde en penna - därför valde jag den. Och det duger bra som amatör! :up:
Jag hade en gång en ritplatta men då fick man titta på dataskärmen och rita på plattan för sig, det passade inte mig alls. Det finns nu modernare ritplattor där man ritar direkt på skärmen men de är så sabla dyra, och en vanlig platta räcker ju ändå.
 
Praktisk när man säljer bilder iallafall :D Det har sina för- och nackdelar, precis som med dina oljemålningar :up:

Ingen speciell, det är en Samsung galaxy tab s4, men det tillhörde en penna - därför valde jag den. Och det duger bra som amatör! :up:
Jag hade en gång en ritplatta men då fick man titta på dataskärmen och rita på plattan för sig, det passade inte mig alls. Det finns nu modernare ritplattor där man ritar direkt på skärmen men de är så sabla dyra, och en vanlig platta räcker ju ändå.

Vad kul! Vad kostar en sån ungefär?
Jag har funderat på att testa måla akvarell just för att det går så mycket snabbare. Men också svårt tänker jag? Har aldrig målat i akvarell. Iofs hade jag ju aldrig målat i olja tidigare när jag drog igång lite spontant! 😅🤷🏼‍♀️
Nu när jag övat mig på att måla hår tack vare det här mode-porträttet så tänkte jag dra igång och vidareutveckla det i nästa egna grej i min serie ”märkliga djurporträtt”. Har tänkt utveckla hår-grejen och kombinera med mitt sug efter att måla humlor! Har redan en komposition i huvudet. Återstår att se om den går i lås :D
 
Vad kul! Vad kostar en sån ungefär?
Jag har funderat på att testa måla akvarell just för att det går så mycket snabbare. Men också svårt tänker jag? Har aldrig målat i akvarell. Iofs hade jag ju aldrig målat i olja tidigare när jag drog igång lite spontant! 😅🤷🏼‍♀️
Nu när jag övat mig på att måla hår tack vare det här mode-porträttet så tänkte jag dra igång och vidareutveckla det i nästa egna grej i min serie ”märkliga djurporträtt”. Har tänkt utveckla hår-grejen och kombinera med mitt sug efter att måla humlor! Har redan en komposition i huvudet. Återstår att se om den går i lås :D

Jag tycker olja är lättare iom att man ändå kan göra om när det inte blir helt perfekt. Svårare med akvarell, tycker jag.
Men jag gillar ju kladdkäslan också av oljefärger.. Det är väl min inre 5-åring. :laugh:

Humlor älskar jag! Låter som en toppen-idé! Jag råkade vattna en humla kraftigt i somras. Med blöt päls såg den ut som ett bi/geting. SÅ besviken att den inte var så rund och gullig under allt som jag trott. 😂

Ser fram emot djurporträtt! Vill du ha bilder på pappisar eller hästar vet du var jag finns.
 
Visa bifogad fil 39708
Nu ville jag ge mig på en häst men då jag inte har en egen så lånade jag @Fibusen s söta ponny (hoppas att det är okej!) :angel: Mycket grått men det var roligt med alla prickar (främst för att jag upptäckt en pensel för det :love:)
Och så gjorde jag den lite i lena furbergs stil med flit då jag har övat på den genom så många år i barndomen att det är en stil jag är bekväm med, plus så är den förbannat söt :love:

Åh, min Trevor! :heart Självklart är det okej! :up: Och han blev ju ÄNNU sötare, nu hur det kan vara möjligt?:angel::p:love::love:
 
Vad kul! Vad kostar en sån ungefär?
Jag har funderat på att testa måla akvarell just för att det går så mycket snabbare. Men också svårt tänker jag? Har aldrig målat i akvarell. Iofs hade jag ju aldrig målat i olja tidigare när jag drog igång lite spontant! 😅🤷🏼‍♀️
Nu när jag övat mig på att måla hår tack vare det här mode-porträttet så tänkte jag dra igång och vidareutveckla det i nästa egna grej i min serie ”märkliga djurporträtt”. Har tänkt utveckla hår-grejen och kombinera med mitt sug efter att måla humlor! Har redan en komposition i huvudet. Återstår att se om den går i lås :D
Jag har en sida på Facebook men den är inte uppdaterad på länge 🙈 Lika bra det dock så jag får öva på plattan, tidigare har jag ju bara gjort det med pennor.
Men priset är lite olika, ett par hundralappar typ, jag är egentligen bara amatör ju 😅

Edit: GAH! Min tröga hjärna kom inte ikapp förrän nu :rofl::rofl::rofl::rofl: du menade plattan såklart! :angel: Den kostade drygt 6000-7000 kr om jag minns rätt, från mediamarkt.
 
Senast ändrad:
Åh, min Trevor! :heart Självklart är det okej! :up: Och han blev ju ÄNNU sötare, nu hur det kan vara möjligt?:angel::p:love::love:
:love: För en symbolisk slant så kan jag skicka bilden (digitalt eller så skriver jag ut den på jobbet och skickar den) om du vill, jag tror att den är ganska högupplöst :)
 
Jag har en sida på Facebook men den är inte uppdaterad på länge 🙈 Lika bra det dock så jag får öva på plattan, tidigare har jag ju bara gjort det med pennor.
Men priset är lite olika, ett par hundralappar typ, jag är egentligen bara amatör ju 😅

Edit: GAH! Min tröga hjärna kom inte ikapp förrän nu :rofl::rofl::rofl::rofl: du menade plattan såklart! :angel: Den kostade drygt 6000-7000 kr om jag minns rätt, från mediamarkt.
Jag tror att jag ska sova nu :angel::o:rofl:
 
Jag tycker inte man kan säga att akvarell är svårare, annorlunda men inte direkt svårare. Det är två helt olika sätt att måla på, vissa saker är lättare att få fram med vattenfärg och andra med oljefärg. Svåraste är nog att hitta ett papper man gillar och rätt papper är a och o när man målar akvarell.

Funderar på att kanske gå en grundkurs i både akvarell och olja. Några tips på bra kurser?
 
Sa så för att jag trodde detta var törnis på bilden och för att någon annan tidigare komentererat att hon för smal.

I övrigt skiter jag fullständigt i människors kroppar och deras vikt.
Du skrev det också efter att kvinnans figur hade diskuterats och den diskussionen hade stoppats.

Oavsett är det väldigt trist att se den sortens kommentarer, oavsett om de är triggande eller inte. Jag fattar fortfarande inte hur du kunde med.
 
Du skrev det också efter att kvinnans figur hade diskuterats och den diskussionen hade stoppats.

Oavsett är det väldigt trist att se den sortens kommentarer, oavsett om de är triggande eller inte. Jag fattar fortfarande inte hur du kunde med.
Jag förstår att du är upprörd. Ingen annan verkar bry sig.
Kan du inte bara lägga ner? Det var dumt skrivet, men ingen här på buke blev drabbad.
 
Har plöjt igenom den här tråden nu och känner mig SÅ inspirerad att börja måla igen! Försökte komma igång med akryl för något år sedan men tycker allt ser ut som en mellanstadieelev har kladdat runt. Min sambo hävdar annorlunda men han är ju lika partisk som en förälder.

Jag avskyr att vara nybörjare på något men man blir ju aldrig bättre om man inte försöker träna. Och måleriet ger ju så himla mycket härligt kreativt utlopp.

Och jisses tornblomma vilken känsla du har. Otroligt inspirerande att se dina alster växa fram!
Drar jättetydliga paralleller till Katerina Plutnikova (fotografen) från dina målningar, är det medvetet?

Nu vet jag vad jag ska göra ikväll i alla fall :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp