Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej såhär ligger jag till nu. Har börjat måla tyg. Enormt svårt, enormt kladdigt. Nu måste duken vila innan jag kan lägga fler detaljer och ljus och mörker. Har ingen aning om hur man går tillväga för att måla "transparent" men testade mig fram lite som ni ser :p
Det är väldigt mycket kvar på tyget, både det ljusa och det rosa. Har mest kört loss och lagt en grund att måla vidare på sen.

Detalj:

mariecakedetalj.JPG
 
Okej såhär ligger jag till nu. Har börjat måla tyg. Enormt svårt, enormt kladdigt. Nu måste duken vila innan jag kan lägga fler detaljer och ljus och mörker. Har ingen aning om hur man går tillväga för att måla "transparent" men testade mig fram lite som ni ser :p
Det är väldigt mycket kvar på tyget, både det ljusa och det rosa. Har mest kört loss och lagt en grund att måla vidare på sen.

Detalj:

Visa bifogad fil 41017
Såå häftigt! Det gör mycket när man är van vid motivet och vet hur det beter sig, jag kan tänka mig att du har sett en del tyger och vet ungefär hur det ser ut i olika situationer. Kunskap är makt i konst! Sedan är det bara träning som gäller :up: då man testar sig fram till vilken teknik som bäst får fram det man ser i huvudet.
 
Jag är inne på samma linje som @Asko ovan, att det är din @tornblomma bakgrund inom mode som lyser igenom, för så bra skall det inte gå att göra i första försöket, lite mer säkerhet i penseldragen bara sen är det mästarklass på det.



Har du ngt tips på hur jag förbättrar tekniken med penseln? Jag målar mycket med fingrarna nu och hade behövt bli mycket säkrare med penseln.
 


Har du ngt tips på hur jag förbättrar tekniken med penseln? Jag målar mycket med fingrarna nu och hade behövt bli mycket säkrare med penseln.
Prova olika storlekar på penseln, oftast är det lättare att få till det med en bredare än en smalare, och även olika borstlängder (styvhet) för att lära dig hur de fungerar. Rätt pensel är ganska avgörande tycker jag.

Edit. Och även hur du håller penseln.
 
Såå häftigt! Det gör mycket när man är van vid motivet och vet hur det beter sig, jag kan tänka mig att du har sett en del tyger och vet ungefär hur det ser ut i olika situationer. Kunskap är makt i konst! Sedan är det bara träning som gäller :up: då man testar sig fram till vilken teknik som bäst får fram det man ser i huvudet.
Jag märker främst detta när jag målar hästar och då funderar ibland på hur muskler ser ut i visst ljus, var faller skuggan etc. Då gör det mycket om man är mycket runt hästar eller vet en del om dem, dvs deras muskulatur. Jag fick gissa ett par gånger hur det kan se ut 😅 då är det bra med en referens, men det behövs ändå lite kunskap.
 
Här är jag nu. Har börjat med bordet och tårtorna. Gav alltså upp pga hungrig 😅
Ganska mkt skevheter som måste fixas osv men täcker och kladdar på. Detaljer får fixas sen.

Är inte super-orolig för bakgrunden. Just nu är dem bara platt och mörk men har en plan!

Visa bifogad fil 41149
Jag skulle verkligen kunna stirra på underkjolen hela dagen. den är så vackert skir och känns så "på riktigt".
 
Här är jag nu. Har börjat med bordet och tårtorna. Gav alltså upp pga hungrig 😅
Ganska mkt skevheter som måste fixas osv men täcker och kladdar på. Detaljer får fixas sen.

Är inte super-orolig för bakgrunden. Just nu är dem bara platt och mörk men har en plan!

Visa bifogad fil 41149
Jag älskar och förfasas över att underkjolen har samma (köttiga) färg som bakverken. Det är så rätt och gastkramande känsligt att jag baxnar. Vilken djävulusisk kompass du har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp