Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har koll på inramning? Jag har tänkt rama in en stor oljemålning jag ska hänga här hemma och var till ramverkstaden här i kvarteret. De ville ha mellan 4000-5000 kr för att rama in den med en bred guldram. Är detta ett "rimligt" pris eller bör jag leta vidare? Kändes spontant ganska saftigt men jag har ingen koll alls! Målningen är 110x80 ca kanske ska tilläggas.
Jag förutsätter att det priset är inklusive ram? Annars om du har en egen ram så går du till glasmästare som fixar det billigt - uan glas. Det är antagligen ingen köpcentrum-ram du vill ha till dina konstverk utan riktig fet guldram med krusiduller va?
 
Brukar finnas massa sånt på tradera! 👌

Jag vet! Problemet är att hitta nog stora (har aldrig sett ngn liknande i den typen av dimension och då håller jag rätt bra koll på tradera) och dessutom behöver jag ju en måttanpassad. Kan säkert spänna om duken i värsta fall men måste ju ha ngt i ungefärlig storlek iaf.

Om du hittar en liknande ram minst 100x80 får du hemskt gärna länka!
 
Jag vet! Problemet är att hitta nog stora (har aldrig sett ngn liknande i den typen av dimension och då håller jag rätt bra koll på tradera) och dessutom behöver jag ju en måttanpassad. Kan säkert spänna duken i värsta fall men måste ju ha ngt i ungefärlig storlek iaf.
Ja, jag fattar problemet.
Man vill ju inte ha nyproducerad ram med krusidull, det ser för mycket rusta ut, man vill ha en gammal. Gallerix och liknande köpcentrumateljéer har bara nyproduktion.
Problemet är att de gamla ramarna ofta tillverkades efter konstverket och alltså redan har sin duk. Därför finns det inte så många gamla fina ramar att återanvända. Det kan ta år innan man hittar ram i rätt storlek, därför är det många som utgår från ramstorlek innan de börjar måla ens!
 
Ja, jag fattar problemet.
Man vill ju inte ha nyproducerad ram med krusidull, det ser för mycket rusta ut, man vill ha en gammal. Gallerix och liknande köpcentrumateljéer har bara nyproduktion.
Problemet är att de gamla ramarna ofta tillverkades efter konstverket och alltså redan har sin duk. Därför finns det inte så många gamla fina ramar att återanvända. Det kan ta år innan man hittar ram i rätt storlek, därför är det många som utgår från ramstorlek innan de börjar måla ens!

Jag har en duk anpassad till just ramen jag visade. Och har en målning på denna. Men ångrade mig ang motivet. Fail :rofl:
 
@tornblomma Den list jag själv mest köpt ser ut såhär (ung. 10 cm bred, gissar att din är bredare?) och har lite varmare guld än din.
IMG_8560.jpg
 
Yes den är bredare och inte lika guldig! Den är den inte så platt utan mkt ”djupare” liksom. Jag har breda golvlister så det blir lite missvisande...

Visa bifogad fil 44159
Det är bilden som luras, min är också ganska djup, men inte lika bred. Din gissar jag är gjord med två lister som satts ihop(?) och sen med utsmyckningen i hörnen (heter något fint som jag glömt), det gör nog en hel del på priset också.
 
Det är bilden som luras, min är också ganska djup, men inte lika bred. Din gissar jag är gjord av två lister som satts ihop(?) och sen med utsmyckningen i hörnen (heter något fint som jag glömt), det gör nog en hel del på priset också.

Ja den jag fick offert på får tyvärr inga sådana där avslut på hörnen (men skulle ju isf vara ”nyproducerad” i ramverkstaden).
Kanske måste muddra antikaffärer på måndag. Jag har väldigt många i kvarteret men det var länge sen jag gjorde en runda. Blir nog lite som att leta en nål i en höstack att hitta ngn med bra mått men får kanske ta upprepade vinpauser :angel:
 
Ja den jag fick offert på får tyvärr inga sådana där avslut på hörnen (men skulle ju isf vara ”nyproducerad” i ramverkstaden).
Kanske måste muddra antikaffärer på måndag. Jag har väldigt många i kvarteret men det var länge sen jag gjorde en runda. Blir nog lite som att leta en nål i en höstack att hitta ngn med bra mått men får kanske ta upprepade vinpauser :angel:
Du får köpa ram först och duk efter :) Jag har en några stora ramar på lager och om jag börjar med olja igen kommer duken tas efter de måtten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp