Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite sugen på att måla 3 abstrakta tavlor till huset men känner mig helt lost och hoppas på lite hjälp här 🤗

Hur tusan vet jag vilka produkter jag behöver?
Var kan jag köpa billiga stora dukar typ 150*150 och uppåt?
Vågar jag?
Vad gör jag om det blir fel?
Har aldrig målat abstrakt innan och är livrädd 🙈

Det jag tänker mig är typ såhär:

Och såhär
Och såhär
 
Jag är lite sugen på att måla 3 abstrakta tavlor till huset men känner mig helt lost och hoppas på lite hjälp här 🤗

Hur tusan vet jag vilka produkter jag behöver?
Var kan jag köpa billiga stora dukar typ 150*150 och uppåt?
Vågar jag?
Vad gör jag om det blir fel?
Har aldrig målat abstrakt innan och är livrädd 🙈

Det jag tänker mig är typ såhär:

Och såhär
Och såhär
Köp målarduk i metervara, kostar kanske hundra kronor metern eller så för billigare kvaliteter i den bredden. Jag har inte målat i akryl men tror att grunderingen inte har så stor betydelse. Och spänn upp på en fast ram, kilramar blir för rangliga när man går upp i dimension.

Finns flera butiker som säljer via internet till bra pris och med billig eller gratis frakt.
 
Köp målarduk i metervara, kostar kanske hundra kronor metern eller så för billigare kvaliteter i den bredden. Jag har inte målat i akryl men tror att grunderingen inte har så stor betydelse. Och spänn upp på en fast ram, kilramar blir för rangliga när man går upp i dimension.

Finns flera butiker som säljer via internet till bra pris och med billig eller gratis frakt.
Spänna fast på en ram? Vad innebär det?
 
Spänna fast på en ram? Vad innebär det?
Duken måste spännas upp på något och man brukar använda en ram gjord av enkla trälister. Duken viks över kanten och häftas fast med häftpistol eller spikas med små nubb. Man kan spänna upp duken på en skiva också men underlaget blir fast och de flesta föredrar svikten som blir när duken är spänd på en ram.

Kilramar är när hörnen har små kilar som kan trycka in och göra ramen något större så att duken blir mera spänd men det fungerar dåligt när duken blir större så en ram med fasta hörn är mycket bättre, blir duken för slapp får man helt enkelt lossa den och spänna om.
 
Senast ändrad:
@TeamLundVer Jag tror det är klokt att börja med en målning i mindre format för att lära sig tekniken.

Det är inte säkert att duk på ram är det bästa underlaget för i dina exempel läggs duken horisontellt och en duk på ram blir då inte helt plan, i synnerhet inte i stort format. Kanske är det bättre att måla direkt på en grunderad träfiberskiva (kallas för pannå)? Jag har aldrig gjort den typen av målning så jag är tyvärr inte den bästa att ge råd.
 
Akrylfärg är ganska snäll. Har du en affär för konstnärsmaterial eller en riktig färghandel, så gå dit och fråga om vad som är lämpligt att måla på.

I ditt ställe skulle jag samtidigt investera i några tuberfärg och någon/några mindre pannåer alternativt ett block akvarellpapper och tränat
 
@TeamLundVer Jag tror det är klokt att börja med en målning i mindre format för att lära sig tekniken.

Det är inte säkert att duk på ram är det bästa underlaget för i dina exempel läggs duken horisontellt och en duk på ram blir då inte helt plan, i synnerhet inte i stort format. Kanske är det bättre att måla direkt på en grunderad träfiberskiva (kallas för pannå)? Jag har aldrig gjort den typen av målning så jag är tyvärr inte den bästa att ge råd.
Ja jag får nog ta mig i kragen och börja testa lite helt enkelt innan jag börjar.

Börjar bli lite ont om tid dessutom om jag ska vela längre då den ena tavlan måste hängas upp i samband med att vi har en stor byggställning här pga takhöjden 🙈
 
@TeamLundVer Jag hade absolut köpt små dukar och gjort testversioner på för att få en uppfattning om teknik och känslan för färgen. Är det bara på test behöver du ju inte oroa dig för att göra "fel" utan kan experimentera. Håller med @kökshäxan om att spänna egen om du vill vara lite ekonomisk. Vill du köpa färdig hade jag letat reda på en konstaffär som kan beställa hem åt dig, så sådana storlekar inte alltid finns i lager och inte skickas online (såvitt jag vet).
Angående färg - den tredje tavlan du länkat ser ut som en pour-teknik, och till de brukar akryl eller bläck med tillsatt medium för pouring användas. Vet inte om det finns en svensk term för det, men en googling på "How to fluid art" berättar nog det mesta man behöver veta. Pouring är kladdigt och stökigt så du måste ha ett bra utrymme att utöva det i.
Ett till tips är att öva en del med målarkniv så du får snits på hur mycket tryck skall användas och vilka vinklar som ger vad för effekt. Jag gillar verkligen texturen man får när man applicerar färgen på undersidan av kniven och sen med lätt kontakt drar den över duken så delar av ytan liksom grabbar tag i färgen.
Sen är det väl bara att köra? :D Man kan alltid måla över om man blir missnöjd och lagren färg inte är alltför tjocka
 
Jag har haft lite paus då jag har mycket på gång nu, jobbar/pluggar 150% och renoverar "mitt" lilla hus utöver hästarna, så det finns inte så många tillfällen att sitta ned nu under våren. Den här lilla (A-storlek tror jag) blir ett test i att måla/rita päls i torrpastell :)
Jag brukar vilja ha en mer detaljerad sketch till pastell än till olja, så pappret bara tar en viss mängd pigment och det lätt blir "mud" om man börjar lyfta pigment eller försöker lägga på för mycket för att rätta misstag.
IMG_20200203_112305.jpg
 
Jag har haft lite paus då jag har mycket på gång nu, jobbar/pluggar 150% och renoverar "mitt" lilla hus utöver hästarna, så det finns inte så många tillfällen att sitta ned nu under våren. Den här lilla (A-storlek tror jag) blir ett test i att måla/rita päls i torrpastell :)
Jag brukar vilja ha en mer detaljerad sketch till pastell än till olja, så pappret bara tar en viss mängd pigment och det lätt blir "mud" om man börjar lyfta pigment eller försöker lägga på för mycket för att rätta misstag.
Visa bifogad fil 44933

Du verkar alltid så proffsig. Märks att du har koll på vad du gör, material och tekniker!
 
Hej tråden! Jag har tappat det! Kanske har måleri-feelingen gått över? Så är det ofta för mig, jag snöar in på ngt, kör på ett tag och ger sen upp. Senaste veckorna har jag spelat piano en jävla massa istället. Kommer aldrig bli ngn konsertpianist men jag har haft en ganska bra utvecklingskurva pga har gått rätt mkt "all in" i sedvanlig ordning ;)
Kanske är min korta "konstnärskarriär´" slut eller så blir jag inspirerad igen?

Haha SHIT vad jag känner igen mig. Senaste åren har jag avverkat stickning (sjukt avancerade mönster på de där 30 mössorna jag stickade en vinter), chiliodling (hade typ 40 olika sorter i fönstret en vår), tvärflöjtsspelande, akrylmålning, programmering... har bara accepterat att det är så min lätt hypomana personlighet fungerar :D
 
Du verkar alltid så proffsig. Märks att du har koll på vad du gör, material och tekniker!

Åh tack! Det kan nog bero på att jag spenderar nästan lika mycket tid på att läsa teori som jag gör på själva utövandet :p Jag har märkt att jag är lite rädd för att "bara testa" och vill ha lite referenser i ryggen... Plus att jag tydligen vill köpa typ alla obskyra konstnärsmaterial som finns :cautious:
Jag är också sån att jag blir superengagerad i saker, oftast en sak åt gången och utövar som en galning ett tag, och sen kommer det en period jag vill göra något helt annat. Hoppas du hittar tillbaka till lusten. Jag tycler det har varit så roligt att följa din utveckling och att du delar med dig så mycket om livet, inspirationen och annat spännande :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp