Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis!
Men jag blev förvånad, med den säkerhet du målar trodde jag du gjorde det professionellt (även om det kanske var en bisyssla) :)

Tack! När jag började fanns det inte en tanke på att sälja eller ta beställningar utan jag ville ta upp en hobby jag hade under mina tonår, men sen fick jag frågan om att måla någons häst och där såddes ett frö. Jag skjuter fortfarande på att faktiskt göra det dock... Jag tror inte jag riktigt nått den nivå jag skulle vila vara på ännu, och kan tycka det är rätt skönt att få spåna fritt i vad jag vill göra härnäst, och påbörja alldeles för många tavlor som sen står halvfärdiga på rad så jag snart måste klättra in i rummet jag målar i idag :D
 
Mitt i värsta fulstadiet :D Nu när jag inte har tid att sitta i timmar finner jag att jag gärna skulle vilja sitta i timmar och måla, rita, eller vad man nu skall kalla pastellkladdande.

IMG_20200206_181607.jpg
 
Ett steg längre i fulstadiet. Försöker få in ett underlager pastell som ramar in "djupfärgerna" i pälsen, så än så länge finns ingen detalj i någonting. Det är min egen katt (den onde) och så tänker jag göra en av den andre (den gode) att hänga på väggen. Tyvärr saknas ännu den fule, men man vet ju aldrig när rätt katt korsar ens väg :D
Fulstadie.jpg
 
Ett steg längre i fulstadiet. Försöker få in ett underlager pastell som ramar in "djupfärgerna" i pälsen, så än så länge finns ingen detalj i någonting. Det är min egen katt (den onde) och så tänker jag göra en av den andre (den gode) att hänga på väggen. Tyvärr saknas ännu den fule, men man vet ju aldrig när rätt katt korsar ens väg :D
Visa bifogad fil 45155
Vad är det för typ av pastellkritor du använder och vad målar du på? De kritor jag använde som liten, någon slags olje-pastell, gav inte i närhet av så mättade och täckande färger som du får fram :)
 
Vad är det för typ av pastellkritor du använder och vad målar du på? De kritor jag använde som liten, någon slags olje-pastell, gav inte i närhet av så mättade och täckande färger som du får fram :)

Jag använder torrpastell. De är besläktade med oljepastell men ändå helt olika, då oljepastell har både olja och bindemedel i sig vilket ger vaxkänslan medan torrpastell är mer likt krita. De är av naturen ganska täckande och beroende på märke ganska färgstarka, ja. Torrpastell kommer i lika olika former, stickor som är hårdast och har mest bindemedel, pennor, och kritor. Kritorna är mjukast men också renast från tillsatsmedel, och olika märken är lite olika hårda för att passa alla preferenser. Jag använder en mix av stickor, kritor och pennor då de är bra till olika saker, kritor är mer bang for your buck och bra till att täcka större ytor, och stickor/pennor är mer kontroll.
Pappret i det här fallet är en specialprodukt som kallas Pastelmat. Traditionellt så används sandat papper eller velourpapper till torrpastell men Pastelmats yta är lite som en blandning av båda, fibrer som binder pigmentet och en jämnare yta än sandat papper.
Tycker man inte om känslan av krita kan jag inte rekommendera torrpastell, men jag gillar att man kan lägga ljust över mörkt precis som när man målar och det är lätt att skapa mjuka övergångar med lite verktyg eller fingrarna :) :up:
 
Tack! Men jag har målat efter en på Youtube som som instruerar nybörjare så måste nog erkänna att jag liknar mer honom. Dock har jag lagt till saker och experimenterar mer på mina målningar. :)

Håller med @kökshäxan, Youtube är ett fantastiskt verktyg för de som vill utöva konst. Massor med kunskap och inspiration delas där :) Jag är helt Youtube-upplärd och målar nästan alltid med någon livestream eller tutorial på i bakgrunden.
 
Trodde jag var klar men ser nu något jag nog måste räta till :crazy: Spegelvänder alltid bilderna i telefonen om jag är osäker på om något ser rätt ut - då blir det nästan som att se på någon annans verk... Med allt det innebär :cautious:
Visa bifogad fil 45555
Superfin! :love:

Har för övrigt också lärt mig att titta på bilderna spegelvänt, brukar hålla mina teckningar mot solen/fönstret då det lyser igenom, men det går ju inte när man målar förstås :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp