Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Jag måste ju ha ngn diagnos 🙄

Köpte duk idag efter lunch. Har dörefter skissat/målat åtta timmar stående på en stege och spelat rivig barockmusik :rofl:
Gav upp nyss då jag började känna mig yr i huvudet. Kom då på att jag GLÖMT äta både lunch och middag 😳

Här är jag nu! Dag 1 på nytt projekt!

Visa bifogad fil 45666
(Svårt att få rätt ton/kontrast när man lägger upp foton här märker jag... ser bättre ut på insta-stories märkligt nog)

Så kul att du har något på gång igen! Jättehärligt motiv :love: Fattar inte att du "orkar" så stora projekt, jag tycker 50x70 Tom, vit duk är skrämmande nog :D
Jag brukar ha något vitt stående bredvid/bakom duken för att hjälpa kameran med vitbalansen och exponeringen och blir det ändå lite skumt kan man ju efterbehandla lite för att få det lite mer true to life.

Häftigt med Kuba också, lite avis! Sist jag lämnade landet hamnade jag i DANMARK :arghh:
 
Hade beställt väckning av den ungdomliga grannen idag för att hinna måla lite vid lunchtid. Sagt och gjort vid 09 började hon plinga på dörren. Hon körde ett gäng pling-trudelutter i olika variationer innan jag tog mig samman och klev upp (eller klev ner från loftet rättare sagt :p ).

Hann inte måla så länge idag men såhär ligger jag till nu. Denna gång försökte jag plåta i ett lite mer naturligt ljus med bara dagsljus.

CEA614CC-8529-4BA4-A20E-5E9B8D930659.jpeg


Just nu är allt liksom mesigt men det ska in mer ljust och mörkt och sen färgklickar i form av djur och växter ;)
 
Så kul att du har något på gång igen! Jättehärligt motiv :love: Fattar inte att du "orkar" så stora projekt, jag tycker 50x70 Tom, vit duk är skrämmande nog :D
Jag brukar ha något vitt stående bredvid/bakom duken för att hjälpa kameran med vitbalansen och exponeringen och blir det ändå lite skumt kan man ju efterbehandla lite för att få det lite mer true to life.

Häftigt med Kuba också, lite avis! Sist jag lämnade landet hamnade jag i DANMARK :arghh:

Glömde tacka för fototipset, ska testa det! :bow:
Är inget fel på Danmark tänker jag spontant men just nu behöver jag värme, svängig musik och spontandans på gatan! La Habana helt enkelt ;)
 
Har en dipp! Känner mig så klumpig när jag ser detta och liknande poster:

37056FAA-08ED-4DBD-998E-DD8841151BCF.jpeg


HUR är det ens möjligt? Såhär bra kommer jag aldrig vara i närheten av att bli.
Mina penseldrag är överallt, hur övar man upp finmotoriken? Och hur övar man upp ögat? Och hur blandar man färgen, späder man på ngt sätt?

taggar proffsen @Valerianovna @kökshäxan
 
Har en dipp! Känner mig så klumpig när jag ser detta och liknande poster:

Visa bifogad fil 45765

HUR är det ens möjligt? Såhär bra kommer jag aldrig vara i närheten av att bli.
Mina penseldrag är överallt, hur övar man upp finmotoriken? Och hur övar man upp ögat? Och hur blandar man färgen, späder man på ngt sätt?

taggar proffsen @Valerianovna @kökshäxan

Fast när jag ser en oljemålning VILL jag se penseldragen, gärna lite slafsigt och häftigt. Jag gillar att känna penseldragen med fingrarna också, det är ju det som gör mediat så underbart tycker jag! :heart
 
Har en dipp! Känner mig så klumpig när jag ser detta och liknande poster:

Visa bifogad fil 45765

HUR är det ens möjligt? Såhär bra kommer jag aldrig vara i närheten av att bli.
Mina penseldrag är överallt, hur övar man upp finmotoriken? Och hur övar man upp ögat? Och hur blandar man färgen, späder man på ngt sätt?

taggar proffsen @Valerianovna @kökshäxan
Haha, det är ju två helt olika stilar. Dina målningar är mera impressionistiska, ganska lika hur Zorn målade i en virtuos teknik med stora penseldrag. Det exempel du visar ovan är något helt annat, en slags modern realism.
 
Har en dipp! Känner mig så klumpig när jag ser detta och liknande poster:

Visa bifogad fil 45765

HUR är det ens möjligt? Såhär bra kommer jag aldrig vara i närheten av att bli.
Mina penseldrag är överallt, hur övar man upp finmotoriken? Och hur övar man upp ögat? Och hur blandar man färgen, späder man på ngt sätt?

taggar proffsen @Valerianovna @kökshäxan

Ge det tid och övning så tror jag du kan åstadkomma detta och ännu mer, om det nu är dit du vill. Jag håller med föregående talare om att denna är en helt annan stil från dina målningar, och även jag tillhör skaran som älskar lite "modernare" 1800-och-1900-talsrealism med rätt värden och synliga penseldrag.
Vill du måla seamless eller hur man nu skall uttrycka det finns flera tekniker. Man kan tunna färgen och genom att glasera tunna lager bygga upp skuggorna lite som man gör med vattenfärg. Här man man också använda en mop-pensel av get eller grävling som fjädras lätt över färgen för att jämna ut penseldrag. Sedan torkar man tavlan och lägger ett till lager. Jag tycker det här sättet tar alldeles för lång tid och känns rätt trist, men "moppen" är en kul pensel jag ibland använder för mina orealistiska målningar också.
En annan metod vissa använder är att ha en torr syntetpensel som man mjukt suddar lite med för att jämna ut övergångarna mellan skugga och ljus och jämna ut uppenbara penseldrag. Nackdelen här är att dina färger blöder samman och tappar ton, samt att du lätt förlorar form och definition på saker.
Den skolade metoden är att om du känner att dina färger eller toner skapar för stor kontrast mellan två penseldrag så lägger du ett drag emellan dem med ett värde och en ton som ligger mitt emellan dem. På så vis är de och livet som kommer med dem kvar, men realismen höjs.
Att lära sig se är träning :) Det är väldigt effekt att skissa med blyerts eller kol, ta bilder på din modell eller referens och sedan konvertera dem till monokromt. Jämför ditt med referensen, "rätta". För att lära sig hitta i färg kan en colour checker LÄNK vara väldigt bra att använda några målningar för att träna. Se funkar dock bara om du är i samma ljus som ditt objekt/scen så de funkar bäst med stilleben.
Sen är det bara repetition som gäller, då det trots allt är ett hantverk och inte en gåva sänd från ovan :p Jag trodde nog länge själv att det var så det var, men med mer eller mindre talang så börjar ingen som fullärd.
 
Senast ändrad:
Den här ser inte rolig ut just nu, men det är ju bara att måla över om den ser ut som f*n när jag nått vägens ände :D Hästen i förgrunden är bara skissad så jag kunde testa placeringen än så länge. Försöker lära mig the rule of thirds med måttlig framgång... 🙄

Visa bifogad fil 45788
Jag tror denna här kan bli något riktigt bra ❤

Var hämtar du inspiration ifrån? Förhistoriska grottmålningar fascinerar och jag tycker din målning knyter an till dessa men du kanske har en helt annan ingång?
 
Tack för svar!
Problemet är nog att jag inte gjort ngt direkt val: ”såhär vill jag måla” utan det bara ”blev” så 😅
Har väl att göra med att jag är nybörjare och liksom testar mig fram. Jag vet inte vad min stil är riktigt. Kanske är det för tidigt att försöka definiera sin ”stil” om man inte har koll på tekniken innan.

Jag känner mig mer säkert på vad som är min grej när det kommer till motiven. När jag ser mina ”alster ”inser jag att jag har hållit en väldigt gemensam linje i allt.
 
Ge det tid och övning så tror jag du kan åstadkomma detta och ännu mer, om det nu är dit du vill. Jag håller med föregående talare om att denna är en helt annan stil från dina målningar, och även jag tillhör skaran som älskar lite "modernare" 1800-och-1900-talsrealism med rätt värden och synliga penseldrag.
Vill du måla seamless eller hur man nu skall uttrycka det finns flera tekniker. Man kan tunna färgen och genom att glasera tunna lager bygga upp skuggorna lite som man gör med vattenfärg. Här man man också använda en mop-pensel av get eller grävling som fjädras lätt över färgen för att jämna ut penseldrag. Sedan torkar man tavlan och lägger ett till lager. Jag tycker det här sättet tar alldeles för lång tid och känns rätt trist, men "moppen" är en kul pensel jag ibland använder för mina orealistiska målningar också.
En annan metod vissa använder är att ha en torr syntetpensel som man mjukt suddar lite med för att jämna ut övergångarna mellan skugga och ljus och jämna ut uppenbara penseldrag. Nackdelen här är att dina färger blöder samman och tappar ton, samt att du lätt förlorar form och definition på saker.
Den skolade metoden är att om du känner att dina färger eller toner skapar för stor kontrast mellan två penseldrag så lägger du ett drag emellan dem med ett värde och en ton som ligger mitt emellan dem. På så vis är de och livet som kommer med dem kvar, men realismen höjs.
Att lära sig se är träning :) Det är väldigt effekt att skissa med blyerts eller kol, ta bilder på din modell eller referens och sedan konvertera dem till monokromt. Jämför ditt med referensen, "rätta". För att lära sig hitta i färg kan en colour checker LÄNK vara väldigt bra att använda några målningar för att träna. Se funkar dock bara om du är i samma ljus som ditt objekt/scen så de funkar bäst med stilleben.
Sen är det bara repetition som gäller, då det trots allt är ett hantverk och inte en gåva sänd från ovan :p Jag trodde nog länge själv att det var så det var, men med mer eller mindre talang så börjar ingen som fullärd.
Vad bra du är på att förklara/med vänlighälsning har mest målat akvarell och försöker mig emellanåt på akryl med ganska trist resultat...
 
Kul att se att alla håller igång. Jag har flyttat och alla målargrejjer är fortfarande inte uppackade. Nu börjar jag känna suget dock.
Har målat på datorn och exprimenterat med olika stilar och motiv. Kan inte bestämma mig vad jag vill måla på riktigt men kanske nåt av dessa.
En liten drake med blommor.
D6134A0D-6ED0-4012-B9F6-9BAD846CED18.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp