Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du blandat alla nyanser med svart?

Nope blandar aldrig med svart (min konstnärspolare informerade mig tidigt om att det är big nono). Men har lagt in svart i de djupaste skuggorna plus bakgrunden. Kan hända att det svarta liksom blött igenom och blandat ut sig även om jag bytt penslar/torkat av mellan just för att jag målar så snabbt pga otålig 🙄

Tänkte låta duken vila ordentligt nu till onsdag, så får jag reda ut detta då.
 
Nope blandar aldrig med svart (min konstnärspolare informerade mig tidigt om att det är big nono). Men har lagt in svart i de djupaste skuggorna plus bakgrunden. Kan hända att det svarta liksom blött igenom och blandat ut sig även om jag bytt penslar/torkat av mellan just för att jag målar så snabbt pga otålig 🙄

Tänkte låta duken vila ordentligt nu till onsdag, så får jag reda ut detta då.
Varför är det ett big nono? :D
 
Varför är det ett big nono? :D

Svart pigment sänker chroman i färgen så den blir mer grå. Om man målar realism som törnis gör bör man tänka på att alla skuggor inte är grå och alla mörka partier inte svarta liksom, utan i skuggan på en gräsmatta är det ju grönt under, och himmelen reflekteras ofta i ytan i någon mån till exempel. För att få till en sådan skugga kan det vara bättre att blanda en sval, mörk grön och sedan använda dess motsatta färg för att ta med intensiteten om man så vill, istället för att blanda en för ljus färg och använda svart för att mörka den.
Sen är det klart man "får" använda svart om något verkligen är svart. Vet massor med proffs som använder eller blandar egen svart.
 
Men tack kompis! :love:
Jag är igång igen och har kört fast lite...
Dels har jag kört helt slut på penseln :rofl:

Visa bifogad fil 47816


Sen börjar jag tro att jag är typ färgblind. Färgerna funkar inte ihop. Eller rättare sagt. Allt är typ grått. Femtio nyanser av grått. Måste lägga till färg.
Ska täcka hela duken nu bara så visar jag sen. Tror att jag måste fixa det akuta färg-problemet innan jag börjar fixa med detaljer.

RIP penseln! Hemskt när favvon ger upp andan. Den gav sitt liv för ett gott ändamål!
 
Svart pigment sänker chroman i färgen så den blir mer grå. Om man målar realism som törnis gör bör man tänka på att alla skuggor inte är grå och alla mörka partier inte svarta liksom, utan i skuggan på en gräsmatta är det ju grönt under, och himmelen reflekteras ofta i ytan i någon mån till exempel. För att få till en sådan skugga kan det vara bättre att blanda en sval, mörk grön och sedan använda dess motsatta färg för att ta med intensiteten om man så vill, istället för att blanda en för ljus färg och använda svart för att mörka den.
Sen är det klart man "får" använda svart om något verkligen är svart. Vet massor med proffs som använder eller blandar egen svart.

Tack! Har du några specifika tips kring hur jag borde gå vidare för att få bort allt grått? :bow:

Jag har ju bara markerat ut håret så där tänkte jag lägga varma typ honungsfärgade toner med ljust vitgula highlights. Kanske grönt i skuggorna?
Sen tänker jag mig blommor som går åt det röda...
Klänningen saknar ju detaljer men är osäker på färgen där rent allmänt.
 
Tack! Har du några specifika tips kring hur jag borde gå vidare för att få bort allt grått? :bow:

Jag har ju bara markerat ut håret så där tänkte jag lägga varma typ honungsfärgade toner med ljust vitgula highlights. Kanske grönt i skuggorna?
Sen tänker jag mig blommor som går åt det röda...
Klänningen saknar ju detaljer men är osäker på färgen där rent allmänt.
Vill du ha bort det grå när du målar ångest? (jag tror på grönt eller blått i skuggorna men jag har inte @Valerianovna s tekniska kunskap)
 
Vill du ha bort det grå när du målar ångest? (jag tror på grönt eller blått i skuggorna men jag har inte @Valerianovna s tekniska kunskap)

Tänker att känslan inte sitter i färgen! Det gråa stör mig. Plus att jag är irriterad över att jag inte får till det.

Har varit på ögonakuten idag, fått en cysta i ena ögat men har fortfarande ett friskt öga så tåbkte gå ner och måla lite nu
 
Nu har jag använt mitt fungerande öga till att fixa färgen i ansiktet. Små nyanser och pill som tog ganska många timmar ...

382A2477-E5B6-4857-BEDC-F0B05BD26184.jpeg
 
Nu är jag igång igen. Jobbigt med ett fungerande öga men jag jobbar på och fokuserad på att täcka bas i vanlig ordning.
Har markerat ut blommor. Och NEJ jag har INGEN koll på blommor 😅🙄 Ngt tips på vad för blommor jag bör googla på för att måla på detaljer sen? Rosor?

F43F1B50-E6CA-4D2D-8B10-3967A5E57115.jpeg


(Orkade inte släpa ut tavlans trapphuset så färgerna/kontrasterna blir lite märkliga på foto)
 
Nu är jag igång igen. Jobbigt med ett fungerande öga men jag jobbar på och fokuserad på att täcka bas i vanlig ordning.
Har markerat ut blommor. Och NEJ jag har INGEN koll på blommor 😅🙄 Ngt tips på vad för blommor jag bör googla på för att måla på detaljer sen? Rosor?

Visa bifogad fil 48054

(Orkade inte släpa ut tavlans trapphuset så färgerna/kontrasterna blir lite märkliga på foto)
Jag ÄLSKAR hundens vänstra öra!!! :heart
 
Nu är jag igång igen. Jobbigt med ett fungerande öga men jag jobbar på och fokuserad på att täcka bas i vanlig ordning.
Har markerat ut blommor. Och NEJ jag har INGEN koll på blommor 😅🙄 Ngt tips på vad för blommor jag bör googla på för att måla på detaljer sen? Rosor?
Jag tycker de ser ganska klara ut, risken med att måla dem mera detaljerat är att fokuset i bilden flyttas.

Klart bästa målningen hittills :)
 
Nu är jag igång igen. Jobbigt med ett fungerande öga men jag jobbar på och fokuserad på att täcka bas i vanlig ordning.
Har markerat ut blommor. Och NEJ jag har INGEN koll på blommor 😅🙄 Ngt tips på vad för blommor jag bör googla på för att måla på detaljer sen? Rosor?

Visa bifogad fil 48054

(Orkade inte släpa ut tavlans trapphuset så färgerna/kontrasterna blir lite märkliga på foto)

Jag får lite pionvibbar av blommorna (dvs pioner :) Älskar hunden, den är superfin 😍
 
Tack hörni!
Nu ger jag upp för idag!

Visa bifogad fil 48058

Får fundera lite mer på blommorna till imorgon. Har bara markerat ut dom nu men det kanske räcker så?
Har ju pratat om känslan i den här tavlan tidigare, men måste säga att jag blev lite full i skratt när jag såg att djuret blev en hund som liksom är stor och supernära. :D Det där är nog exakta känslan och uttrycket jag som hundrädd hade haft om en stor hund kom så där läskigt nära. Ångest, panik, hyperventilerande, osäker, men försöka behålla lugnet så hunden inte reagerar på hur jag känner :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp