Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.

tornblomma

Trådstartare
Tänkte att det vore kul med en ”måleri-tråd” för oss som målar!
Kanske kan vi tipsa, peppa och hjälpa varandra? Och om man bara vill visa upp sina alster och vad man pysslar med utan att få tips och tricks så går det ju såklart också bra! :) Rena elakheter undanbedes alltid såklart så håller vi tråden endast positiv! :)

Jag har inte målat sen jag var barn/ungdom och vi hade bild i skolan.
Nu drygt 20 år senare möttes jag av ett problem, nämligen att jag inte hittade ngt motiv när jag skulle försöka hitta en ”bordellig” oljemålning att hänga över min nyinköpta schäslong. Eftersom jag troligen har lite hybris (eh 🙄😅) så tänkte jag att ”HUR SVÅRT KAN DET VARA?!” 🤷🏼‍♀️
Och på den vägen är det! :D Idag drog jag igång mitt projekt. Jag har aldrig målat i olja förut men min kompis som har lite koll tipsade mig om vilka färger jag behövde osv.

Först skissade jag!
Eftersom duken är rätt stor så skissade jag först upp på ett A4 så det var lättare att planera kompositionen. Därefter hamnade det på duken. Jag skissade omväxlande med kol och blyerts.

A53DCB78-2CDD-4F28-89F2-68C4E9F89854.jpeg
 
Tänkte att det vore kul med en ”måleri-tråd” för oss som målar!
Kanske kan vi tipsa, peppa och hjälpa varandra? Och om man bara vill visa upp sina alster och vad man pysslar med utan att få tips och tricks så går det ju såklart också bra! :) Rena elakheter undanbedes alltid såklart så håller vi tråden endast positiv! :)

Jag har inte målat sen jag var barn/ungdom och vi hade bild i skolan.
Nu drygt 20 år senare möttes jag av ett problem, nämligen att jag inte hittade ngt motiv när jag skulle försöka hitta en ”bordellig” oljemålning att hänga över min nyinköpta schäslong. Eftersom jag troligen har lite hybris (eh 🙄😅) så tänkte jag att ”HUR SVÅRT KAN DET VARA?!” 🤷🏼‍♀️
Och på den vägen är det! :D Idag drog jag igång mitt projekt. Jag har aldrig målat i olja förut men min kompis som har lite koll tipsade mig om vilka färger jag behövde osv.

Först skissade jag!
Eftersom duken är rätt stor så skissade jag först upp på ett A4 så det var lättare att planera kompositionen. Därefter hamnade det på duken. Jag skissade omväxlande med kol och blyerts.

Visa bifogad fil 36876
Du gör det inte helt lätt för dig, det är en ganska avancerad komposition du försöker dig på! Spännande att se vad slutresultatet blir :)
 
Fick tips från min kompis att börja med bakgrunden utan detaljer, bara täcka liksom. Försökte måla med pensel men övergick sen till att måla med fingrarna.

Såhär blev grunden:

656ED456-B1FD-48AD-AE91-3ED6AB34B10B.jpeg


Lite oklart vad jag ska lägga till sen men jag tänker guldramar, palmer, drinkbord 🍷Min granne propagerar också för en... APA! 🐒 :rofl:
 
Stötte på problem rätt snabbt när jag skulle blanda hudton. Tog zinkvit som bas, kadmiumröd och neapelgul. Det kändes liksom ”rimligt” i mitt huvud 😅 Till skuggorna använde jag bränd umbra.
Efter första grunden kändes det väldigt mesigt och platt...

85CE2DAE-A846-4027-BFCB-A3F040C85D9A.jpeg


Min kompis tipsade mig om att när jag lägger nästa lager, våga använda färg och större kontraster. Hon tipsade om blått, gult och grönt. Främst blått i de kalla ljusa partierna. Och att jobba med highlights i mer täckande vitt.
Detta blir morgondagens utmaning!
 
Jag kan ge ett tips: Måla helst i dagsljus och med indirekt ljus, färgerna kan ändras ganska mycket i artificiellt ljus och även när solen lyser direkt på. Det är därför målarateljéer har stora fönster mott norr.

Tack! Har märkt att det är stor skillnad! Tyvärr målar jag i hobbyrummet i vår BR. Har 2,5 m högt fönster inne hos mig men är för rädd om golvet när jag kladdar på! 🤯 Men tänkte iaf ta upp tavlan och reka regelbundet i olika ljus.
 
Så kul tråd, och vilket projekt! :heart
Har lekt runt lite med olja och blandade media förut men jag tror sista målningen var nästan tre år sedan. den hänger ovanför min säng men jag känner fortfarande inte att den är färdig. När lusten faller på plockar jag väl helt enkelt ned den igen.

När jag mådde dåligt var målandet ett fantastiskt utlopp!
 
Så kul tråd, och vilket projekt! :heart
Har lekt runt lite med olja och blandade media förut men jag tror sista målningen var nästan tre år sedan. den hänger ovanför min säng men jag känner fortfarande inte att den är färdig. När lusten faller på plockar jag väl helt enkelt ned den igen.

När jag mådde dåligt var målandet ett fantastiskt utlopp!

❤️

Det måste ju vara både fördelen OCH nackdelen med olja! Man blir liksom aldrig klar :D
 
Vad häftigt! Visa gärna bild om du vill det :) Låter minst sagt spännande!
Det låter tuffare än det är. Mest är det en skrynklig bakgrund med ett wannabe fågelhuvud. :D Men jag vet i alla fall att jag vill pensla in fler fjädrar. Jag kan se om det går ta vettig bild när solen går upp.
 
Tack! Har märkt att det är stor skillnad! Tyvärr målar jag i hobbyrummet i vår BR. Har 2,5 m högt fönster inne hos mig men är för rädd om golvet när jag kladdar på! 🤯 Men tänkte iaf ta upp tavlan och reka regelbundet i olika ljus.
Kan du inte lägga ut något gammalt lakan under staffliet för att skydda golvet? Det brukar jag använda när jag målar väggar inomhus, och det brukar gå bra :) . Det låter lite meckigt att hålla på och bära tavlan upp och ner för att kolla ljuset.....
 
Tänkte att det vore kul med en ”måleri-tråd” för oss som målar!
Kanske kan vi tipsa, peppa och hjälpa varandra? Och om man bara vill visa upp sina alster och vad man pysslar med utan att få tips och tricks så går det ju såklart också bra! :) Rena elakheter undanbedes alltid såklart så håller vi tråden endast positiv! :)

Jag har inte målat sen jag var barn/ungdom och vi hade bild i skolan.
Nu drygt 20 år senare möttes jag av ett problem, nämligen att jag inte hittade ngt motiv när jag skulle försöka hitta en ”bordellig” oljemålning att hänga över min nyinköpta schäslong. Eftersom jag troligen har lite hybris (eh 🙄😅) så tänkte jag att ”HUR SVÅRT KAN DET VARA?!” 🤷🏼‍♀️
Och på den vägen är det! :D Idag drog jag igång mitt projekt. Jag har aldrig målat i olja förut men min kompis som har lite koll tipsade mig om vilka färger jag behövde osv.

Först skissade jag!
Eftersom duken är rätt stor så skissade jag först upp på ett A4 så det var lättare att planera kompositionen. Därefter hamnade det på duken. Jag skissade omväxlande med kol och blyerts.

Visa bifogad fil 36876
Vad du är duktig på att måla @tornblomma .
 
För att få lyster och liv i en målning kan du prova att göra en undermålning i komplementfärger. Tex en grön undermålning till porträtt av en ljushyad person och sen får en del av undermålningen lysa igenom nästa färglager.

Tack för tips! :bow: Kollade lite på youtube och den tekniken såg ju smart ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp