Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har plöjt igenom den här tråden nu och känner mig SÅ inspirerad att börja måla igen! Försökte komma igång med akryl för något år sedan men tycker allt ser ut som en mellanstadieelev har kladdat runt. Min sambo hävdar annorlunda men han är ju lika partisk som en förälder.

Jag avskyr att vara nybörjare på något men man blir ju aldrig bättre om man inte försöker träna. Och måleriet ger ju så himla mycket härligt kreativt utlopp.

Och jisses tornblomma vilken känsla du har. Otroligt inspirerande att se dina alster växa fram!
Drar jättetydliga paralleller till Katerina Plutnikova (fotografen) från dina målningar, är det medvetet?

Nu vet jag vad jag ska göra ikväll i alla fall :D

Aldrig hört talas om henne :o men wow! Tack för att du introducerade!

Kul att du blir inspirerad och hoppas att du vill visa något i tråden sen! :) Ser fram emot en update ;)
 
Funderar på att kanske gå en grundkurs i både akvarell och olja. Några tips på bra kurser?

Min lokala medborgsrskola har grundkurser som hålls av professionella konstnärer. Vissa ateljéer har också kurser om man lyckas spåra rätt på dem. Jag hade sett till att läraren är klassiskt skolad och kollat på kurser riktade mot realism och färglära för att få en solid grund (om man är intresserad av grundkurser).

Tänker själv gå en i akvarell i vår :D Har ett två set färger, silverline-penslar och Arches (bästa imo) papper, cmen behöver någon som pushar mig att använda dem. Jag tycker Akvarell känns skrämmande jämfört med olja, och så det än ständiga frågan "to stretch or not to stretch your paper" :banghead:
 
Visa bifogad fil 39708
Nu ville jag ge mig på en häst men då jag inte har en egen så lånade jag @Fibusen s söta ponny (hoppas att det är okej!) :angel: Mycket grått men det var roligt med alla prickar (främst för att jag upptäckt en pensel för det :love:)
Och så gjorde jag den lite i lena furbergs stil med flit då jag har övat på den genom så många år i barndomen att det är en stil jag är bekväm med, plus så är den förbannat söt :love:
Men herregud @Asko 😍 😍 😍
Vad duktig du är! Jag älskar alla detaljer i bilden, du har verkligen fångat ett nyfiket och intelligent uttryck!
 
Såhär ligger jag till nu...

0BC7D34E-FC6D-4110-8A69-19CC5C84DDB5.jpeg
 
Jag bara älskar klänningen. Älskar.

Tack snälla! Den var ju vit när du såg den igår ;) Lite svårt med mönstret tycker jag, liksom assymetrin där. Är inte riktigt klar än.

Och tack snälla @Ainon !

Nu när jag övat på att måla hår så är känner jag mig lite mer redo för att ta tag i min egen idé, med porträttet med humlorna. Jag tänkte här använda tekniken med hår och ljus för att skapa en helt egna komposition.
Jag har också ett sug efter att testa måla fåglar i ngt slags surrealistiskt porträtt.
 
Tack snälla! Den var ju vit när du såg den igår ;) Lite svårt med mönstret tycker jag, liksom assymetrin där. Är inte riktigt klar än.

Och tack snälla @Ainon !

Nu när jag övat på att måla hår så är känner jag mig lite mer redo för att ta tag i min egen idé, med porträttet med humlorna. Jag tänkte här använda tekniken med hår och ljus för att skapa en helt egna komposition.
Jag har också ett sug efter att testa måla fåglar i ngt slags surrealistiskt porträtt.

Jag vet :D Det är något med mönstret på den som tilltalar mig, det är liksom lite rått och vilt. Nu vet jag inte om det är det du är ute efter med det är det jag ser.
 
@tornblomma
För mig är målningen så jäkla "Fashion" att det är inte klokt! Vilken underbar grej för modellen att hänga på väggen, det kommer att vara en samtalsöppnare för alla som kommer innanför dörren. Mycket mer än fotot skulle jag gissa! :heart

Det är dock inte modellen som ska ha den ;) (men en person i ”branschen” )
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min lokala medborgsrskola har grundkurser som hålls av professionella konstnärer. Vissa ateljéer har också kurser om man lyckas spåra rätt på dem. Jag hade sett till att läraren är klassiskt skolad och kollat på kurser riktade mot realism och färglära för att få en solid grund (om man är intresserad av grundkurser).

Tänker själv gå en i akvarell i vår :D Har ett två set färger, silverline-penslar och Arches (bästa imo) papper, cmen behöver någon som pushar mig att använda dem. Jag tycker Akvarell känns skrämmande jämfört med olja, och så det än ständiga frågan "to stretch or not to stretch your paper" :banghead:

Tack för tips. Har börjat kolla på kurser. Men funderar på att köpa ett set akvarellfärger och papper och experimentera lite på egen hand först. Vad ska man starta med? Har du några tips?
 
Tack för tips. Har börjat kolla på kurser. Men funderar på att köpa ett set akvarellfärger och papper och experimentera lite på egen hand först. Vad ska man starta med? Har du några tips?
Jag skulle köpa ett ordentligt tjockt papper minst 200g och winston newton grundfärgerna. En tjock pensel med spets och en liten tunn att pilla med.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp