Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Adderade lite blomster idag och försökte få dessa att liksom fejda ut till en svagt markerad sommaräng... oklart hur det blev. Försökte för första gången ”lasera” med målarmedium för att det skulle smälta in i den redan målade bakgrunden.

Nu är den iaf uppe och torkar i lägenheten inför sista ronden (duken står lite lutad så motivet skevar ngt).

45609CEF-1BA9-4961-A820-D407B22B0748.jpeg
 
Senast ändrad:
Adderade lite blomster idag och försökte få dessa att liksom fejda ut till en svagt markerad sommaräng... oklart hur det blev. Försökte för första gången ”lasera” med målarmedium för att det skulle smälta in i den redan målade bakgrunden.

Nu är den iaf uppe och torkar i lägenheten inför sista ronden (duken står lite lutad så motivet skevar ngt).

Visa bifogad fil 40079
Men åh, vad fint det blev med blommorna! Älskar färgerna i tavlan!
 
Men åh, vad fint det blev med blommorna! Älskar färgerna i tavlan!

Tack! Har inte målat blommor förr men jag körde på lite spontant bara. Kanske måste göra nån sista touch up men gillar samtidigt att de inte är så detaljerade liksom.

Nu när jag övat så är jag taggad på att dra igång mitt stora egna projekt som blir svärm av humlor på sommaräng. Med ett typ surrealistiskt porträtt i bakgrunden. Har redan plåtat grannen som inspo till detta.

Edit: alltså till porträttet, inte humlorna haha ;)
 
Tack! Har inte målat blommor förr men jag körde på lite spontant bara. Kanske måste göra nån sista toch up men gillar samtidigt att de inte är så detaljerade liksom.

Nu när jag övat så är jag taggad på att dra igång mitt stora egna projekt som blir svärm av humlor på sommaräng. Med ett typ surrealistiskt porträtt i bakgrunden. Har redan plåtat grannen som inspo till detta.

Edit: alltså till porträttet, inte humlorna haha ;)

😂 Kan du inte måla grannen som humla?
Såg så sjuka bilder på henne i hummelkostum med lite provocerat sur min a la "är du dum i huvudet" och med finger snap.
/varit ensam hemma en heeel dag och är övertrött och rastlös i ett
 
😂 Kan du inte måla grannen som humla?
Såg så sjuka bilder på henne i hummelkostum med lite provocerat sur min a la "är du dum i huvudet" och med finger snap.
/varit ensam hemma en heeel dag och är övertrött och rastlös i ett

Alltså inget är omöjligt med grannen liksom 🤷🏼‍♀️😂😅
 
Alltså inget är omöjligt med grannen liksom 🤷🏼‍♀️😂😅

En kompis hade hyrt humle-kostym en halloween. Det var en stor och lurvig kostym med luva med spröt och en stor kulmage. Vi var på någon hemmafest där alla var utklädda. Sen hamnade han hos ett ragg inne i Sthlm på ngt vis. Dagen efter hittade han inga pengar/kort eller mobil. Däremot fick han busspengar av ragget och fick sen åka hem iklädd sin humlekostym kommunalt.. Ut till Viksjö..
Efter det har jag hummel-människo-issues.. 😂
 
En kompis hade hyrt humle-kostym en halloween. Det var en stor och lurvig kostym med luva med spröt och en stor kulmage. Vi var på någon hemmafest där alla var utklädda. Sen hamnade han hos ett ragg inne i Sthlm på ngt vis. Dagen efter hittade han inga pengar/kort eller mobil. Däremot fick han busspengar av ragget och fick sen åka hem iklädd sin humlekostym kommunalt.. Ut till Viksjö..
Efter det har jag hummel-människo-issues.. 😂

Själv har jag varit utklädd till kackerlacka på en rätt spårad fest. "Episk" kostym skulle man kunna säga :rofl:

01B43ADA-F1FC-4B13-A58F-5D6C3BCFF8EE.jpeg
 
20191120_221548.png

Nu har jag stirrat på den här för länge! För nu börjar den se skev och fel ut i mina ögon :crazy:
Jag gav mig på att måla en fux i solnedgång ... inte så smart :cautious: färgerna blev en riktig utmaning! Gillar dock att den ser lite eldig ut :d

(Den fina fuxen tillhör @Ottisen vars bild jag fann i -15 tråden)

Edit: Argh nu såg jag att jag missade en grej jag hade tänkt rätta till ... äsch, nåja.
 
Visa bifogad fil 40097
Nu har jag stirrat på den här för länge! För nu börjar den se skev och fel ut i mina ögon :crazy:
Jag gav mig på att måla en fux i solnedgång ... inte så smart :cautious: färgerna blev en riktig utmaning! Gillar dock att den ser lite eldig ut :d

(Den fina fuxen tillhör @Ottisen vars bild jag fann i -15 tråden)

Edit: Argh nu såg jag att jag missade en grej jag hade tänkt rätta till ... äsch, nåja.

Så himla fin! :love: Vackert ljus!
Men undrar rent tekniskt. Du skrev tidigare att du lägger fotot under och typ målar på? På plattan? Hur funkar det? Mvh oteknisk 😅😅
 
Så himla fin! :love: Vackert ljus!
Men undrar rent tekniskt. Du skrev tidigare att du lägger fotot under och typ målar på? På plattan? Hur funkar det? Mvh oteknisk 😅😅
Ja, man målar i olika lager och då har jag fotot i ett lager. Det bekväma är dock att man kan göra lagren helt osynliga eller i procent. Bra sätt att kunna ha pinnfigurer på ett lager som man ritar efter och sedan bara raderar eller gör osynlig.
Fotot hjälper mycket med proportionerna utan att man behöver upprepa sig mvh lat :angel: Men när jag målar färger så gör jag lagret osynligt och har bilden i en annan ruta (sidvy), det funkar inte att måla noga efter hur det ser ut på fotot - det ska se bra ut också och så målar man avslappnat då.
Denna teckning uppnådde jag max antal lager med appen jag använder :rofl:

Tillägg: Du målar ju också i lager, först bakgrunden etc.. Men digitalt har man fördelen med att kunna hoppa mellan lagren, jobba enskilt på ett lager medan de andra är orörda och radera/göra dem osynliga.
 
Tack för tips. Har börjat kolla på kurser. Men funderar på att köpa ett set akvarellfärger och papper och experimentera lite på egen hand först. Vad ska man starta med? Har du några tips?

Jag hade som @monster1 sa börjat med ett set W&N cotman-färger då de är ett bra budgetalternativ som släpper igenom ljus bra och inte är kritaktiga. Ett tips är att sprays paletten med en blomstersprayflaska en stund innan målning, så behöver man inte röra i kopparna med penseln för mycket innan man får upp pigmenten.
Två runda penslar, typ en storlek 3 och en storlek 8 är en bra början, och en bred om man vill täcka stora ytor med ett jämnt lager färg (sk. wash). Jag gillar mix mellan syntet och mårdhår i mina penslar, syntet håller formen bra och mårdhår håller vatten bra. Skulle prova mig fram, dyrast är inte alltid bäst.
Pappret däremot är viktigt, då det bucklar sig om det är för tunt, och billiga papper kan ibland suga upp vatten vilket inte är bra. 100% bomull är bäst, och jag tycker 300g är att rekommendera för att undvika frustration. Din färg börjar lätt flyta runt och målningen blir förstörd om pappret bucklar för mycket. Jag tejpar ned mitt med konstnärstejp för att få det att ligga så plant som möjligt. Man får också välja mellan varm och kallpressad, jag gillar kallpressat med mer textur.
Sen är det väl bara att tuta och köra :D läskigast är att inte kunna göra om som man gör med olja. Men man vänjer sig om man bara övar, vilket jag själv borde göra mer.
 
Visa bifogad fil 40097
Nu har jag stirrat på den här för länge! För nu börjar den se skev och fel ut i mina ögon :crazy:
Jag gav mig på att måla en fux i solnedgång ... inte så smart :cautious: färgerna blev en riktig utmaning! Gillar dock att den ser lite eldig ut :d

(Den fina fuxen tillhör @Ottisen vars bild jag fann i -15 tråden)

Edit: Argh nu såg jag att jag missade en grej jag hade tänkt rätta till ... äsch, nåja.

Ser ingen skevhet mer än det som är helt naturligt :) Fuxar gör sig ju jättefint i solnedgång, så färgen verkligen blir sådär lysande kopparskimrande! Speciellt mot blå bakgrund som tar fram det orangea :love: Målade min egen hästs minnesporträtt i solnedgång mot blå himmel just därför.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp