Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser ingen skevhet mer än det som är helt naturligt :) Fuxar gör sig ju jättefint i solnedgång, så färgen verkligen blir sådär lysande kopparskimrande! Speciellt mot blå bakgrund som tar fram det orangea :love: Målade min egen hästs minnesporträtt i solnedgång mot blå himmel just därför.
Skönt att höra, jag gjorde inte heller det förrän de sista minuterna och då visste jag att jag hade stirrat på den för länge :laugh:
Men ja, vacker färg i solen :love:
 
Visa bifogad fil 40097
Nu har jag stirrat på den här för länge! För nu börjar den se skev och fel ut i mina ögon :crazy:
Jag gav mig på att måla en fux i solnedgång ... inte så smart :cautious: färgerna blev en riktig utmaning! Gillar dock att den ser lite eldig ut :d

(Den fina fuxen tillhör @Ottisen vars bild jag fann i -15 tråden)

Edit: Argh nu såg jag att jag missade en grej jag hade tänkt rätta till ... äsch, nåja.
Åh men vad fint!! Blev jätteglad att du målat av just min häst! Visade för hennes uppfödare och hon blev också helt kär♥️
 
@Asko vilket program/app använder du när du målar digitalt? Har du en såndär penna-grej också? Är det dyrt?
Fick en gammal surfplatta skänkt till mig för ett tag sedan och varit sugen på att testa att måla digitalt, men har ingen aning om hur man börjar. Plus har ca noll budget, men det är ju jul snart... :D
 
@Asko vilket program/app använder du när du målar digitalt? Har du en såndär penna-grej också? Är det dyrt?
Fick en gammal surfplatta skänkt till mig för ett tag sedan och varit sugen på att testa att måla digitalt, men har ingen aning om hur man börjar. Plus har ca noll budget, men det är ju jul snart... :D
Jag har bara gratis appar :D Jag provade mig fram och tyckte att den jag använder mest passade mig bäst just nu. Iallafall för att testa och se hur det går, kanske jag skaffar en betalapp i framtiden. Jag kommer inte ihåg vad den heter den jag använder men kan kolla upp ikväll :up:
När jag köpte en surfplatta så köpte jag med flit en som hade en penna som följde med och tillhörde den, så jag vet tyvärr inte vad en penna kostar enskilt.
 
Börjat bli ganska less på att se min stora guldram stå tom i lägenheten. Det var ju därför jag skulle måla, för att fixa en tavla ovanför min schäslong. Ska köpa duk nu och försöka komma på ngt bra och passade motiv. Tror fortfarande på ngt bordell-influerat stilmässigt tidigt 1900-tal typ som smälter in i omgivningen/inredningen
 
Börjat bli ganska less på att se min stora guldram stå tom i lägenheten. Det var ju därför jag skulle måla, för att fixa en tavla ovanför min schäslong. Ska köpa duk nu och försöka komma på ngt bra och passade motiv. Tror fortfarande på ngt bordell-influerat stilmässigt tidigt 1900-tal typ som smälter in i omgivningen/inredningen
Jag tänker redan på dig som en modern 'symbolist', inspirerad av fransk dekadens. Kan det vara något att hämta inspiration från?
 
Kanske inte målning direkt men det här underhåller jag mig med nu. Kolteckning, och mitt papper är kanske lite väl tandlöst (typ bristol vellum) för att ta tag i koket riktigt, men jag har ett fixativ jag kan spraya på för sista svärtan tror jag... Måste läsa på lite först, kol är rätt nytt för mig. Lite kladdigt men inte i klass med pastellerna :D
IMG_20191123_011556.jpg
 
Jag har såklart ett referensfoto :) För realism (eller något som liknar det) skall man alltid ha fotoreferenser, eftersom hjärnan inte kan fylla i alla detaljer på egen hand. I det här fallet hade jag en referens, men ibland har jag flera, sk. kompositreferens.

Tack för förklaring! Jag kan noll om teckning/måleri så det är intressant att läsa. Och jättekul att se alla fina kreationer i tråden :bow:
 
Jag är ju inget proffs som @DressageNerd men tycker ändå att det är kul att när jag plockar fram en tavla jag börjat på för ngn vecka sen så reagerar jag på hur taffliga skuggorna är, hur klumpiga penseldragen är och hur platt jag blandat färgerna.
Det betyder ju att jag på ngt sätt ändå övat upp ”seendet” och tekniken på egen hand genom att bara måla helt planlöst på känslan där och då liksom.

Har målat katt ikväll:

A3797DB6-0A48-4C21-9AAE-4EC5EB501209.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp