Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter själv och pillar med små detaljer i träns och knoppar nu. Det är väldigt kul att måla och rita läder, men när det blir såhär litet ställs min finmotorik inför svåra prövningar.
Jag har typ beslutat mig för att ljusa upp bakgrunden i träden lite. Inte mycket, utan bara lägga in mer mörkt gröna löv och ha mindre svart.

"I call this palette 'Fifty shades of grey'" :p
IMG_20191212_142759.jpg
 
Jag kan också bli så trött på småpill med liten pensel att jag vill slita mitt hår. Allt där jag måste byta min 4 filbert mot runda 2 och 0 sliter liksom på hjärnan på något skumt sätt. Gillar verkligen färgerna i den här tavlan! Pthaloturkos (typ) till hennes röda hår och guldfisken funkar så bra.

Vad olika man kan vara! Det är småpillandet och detaljerna jag tycker är kul. Just därför blir det svårt att starta iom att det ju kommer en bit in i målandet. Innan är det tröööökigt!
 
Jag kan också bli så trött på småpill med liten pensel att jag vill slita mitt hår. Allt där jag måste byta min 4 filbert mot runda 2 och 0 sliter liksom på hjärnan på något skumt sätt. Gillar verkligen färgerna i den här tavlan! Pthaloturkos (typ) till hennes röda hår och guldfisken funkar så bra.

Tack ❤️
Problemet är att jag blandat bakgrundsfärgen på feeling med 35432 olika färger och ser nu att jag hade behövt bättra på lite. Har varit smart och sparat lite av blandningen men märkte igår att den torkat in 😖😫 Så worst case måste jag måla om hela bakgrunden...
 
Sitter själv och pillar med små detaljer i träns och knoppar nu. Det är väldigt kul att måla och rita läder, men när det blir såhär litet ställs min finmotorik inför svåra prövningar.
Jag har typ beslutat mig för att ljusa upp bakgrunden i träden lite. Inte mycket, utan bara lägga in mer mörkt gröna löv och ha mindre svart.

"I call this palette 'Fifty shades of grey'" :p
Visa bifogad fil 41543
Använder du en glasskiva med utbytbar bakgrund som palett? I så fall, riktigt smart :)
 
Tack ❤
Problemet är att jag blandat bakgrundsfärgen på feeling med 35432 olika färger och ser nu att jag hade behövt bättra på lite. Har varit smart och sparat lite av blandningen men märkte igår att den torkat in 😖😫 Så worst case måste jag måla om hela bakgrunden...

Nej nej! Har du kvar den torkade pölen? Blanda ny färg sida vid sida med den gamla så ser du när du nått samma nyans. Jag tror du kan blanda den hyfsat enkelt med pthaloblå, kadmiumgul (neutral eller varm nyans) och valfri vit. Blir den lite för turkos(grön) kan man pusha den lite åt andra hållet med lite ultramarin, eller bara mindre gul och mer vit. När jag är rätt säker på att jag har fått färgen rätt ton och nyans duttar jag på lite på duken, så ser man definitivt om den är för grön, blå, för grå eller mörk/ljus :)
 
Använder du en glasskiva med utbytbar bakgrund som palett? I så fall, riktigt smart :)

Japp det är ett A3-glas till en gammal klickram, så klippte jag till papp i en neutral brungrå nyans och lade på under innan jag tejpade kanterna. Man kan ju måla baksidan också, men det verkade omständligt att rengöra glaset innan vanlig akryl gick att måla med så jag gjorde det enkelt för mig :D
 
Min finmotorik fick se sig besegrad när jag skulle försöka pricka in en antydan till bling på pannbandet :cautious: Nåja, jag får dra om linjerna när der torkat. Det skall ändå på lite duttar som på långt håll skall ge intrycket av att stenarna fångar solen. Tror jag är nöjd med nosgrimman som den är, så nu skall jag bara inte måla på den av misstag. Råkade överkorrigwra tonen på halsen som nu är gul... Hoppsan. Håller på att bli galen på betten då min referens är så pixelerad att jag inte ser vad som är vad... Och de där knopparna skall vi inte tala om :rofl: Gör om, gör rätt. Detta är anledningen till att jag typ är livrädd för akvarell - det blir många dyra papper att slänga när jag gör fel hela tiden.
Nu skall jag gå och sova innan det är dags att jobba!
IMG_20191212_164756.jpg
 
20191212_210129.png

En ny teckning och äntligen något som jag kan visa här på buke, inte en julklapp! :laugh: Den här gången är det @cili s häst som hon ville ha en målning av, och en sådan fin häst kan jag inte tacka nej till! :love:
Manen och svansen var så ljusa och vita att jag kände att jag ville testa utan svarta linjer där, och jag tror att det blev rätt bra! Det skimrar lite typ :D
 
Min finmotorik fick se sig besegrad när jag skulle försöka pricka in en antydan till bling på pannbandet :cautious: Nåja, jag får dra om linjerna när der torkat. Det skall ändå på lite duttar som på långt håll skall ge intrycket av att stenarna fångar solen. Tror jag är nöjd med nosgrimman som den är, så nu skall jag bara inte måla på den av misstag. Råkade överkorrigwra tonen på halsen som nu är gul... Hoppsan. Håller på att bli galen på betten då min referens är så pixelerad att jag inte ser vad som är vad... Och de där knopparna skall vi inte tala om :rofl: Gör om, gör rätt. Detta är anledningen till att jag typ är livrädd för akvarell - det blir många dyra papper att slänga när jag gör fel hela tiden.
Nu skall jag gå och sova innan det är dags att jobba!
Visa bifogad fil 41554
Men gud så fint! :love:
 
Visa bifogad fil 41584
En ny teckning och äntligen något som jag kan visa här på buke, inte en julklapp! :laugh: Den här gången är det @cili s häst som hon ville ha en målning av, och en sådan fin häst kan jag inte tacka nej till! :love:
Manen och svansen var så ljusa och vita att jag kände att jag ville testa utan svarta linjer där, och jag tror att det blev rätt bra! Det skimrar lite typ :D
:eek::eek::eek:

Jag är totalt kär i dina teckningar! Den här skulle jag kunna titta på hela dagen! :love::love::love:
 
@tornblomma dina målningar är helt underbara :love: skulle gärna äga en i framtiden!
Fråga bara, hudfärgen? Hur får du fram den bäst?
Jag har bara grundfärgerna jag blandar och kommer ihåg att du skrev innan att du fått tips om just hudfärgen?
 
@tornblomma dina målningar är helt underbara :love: skulle gärna äga en i framtiden!
Fråga bara, hudfärgen? Hur får du fram den bäst?
Jag har bara grundfärgerna jag blandar och kommer ihåg att du skrev innan att du fått tips om just hudfärgen?

Tack! Vad glad jag blir! :heart
Jag blandar zinkvit, neapelgul och kadmiumröd. Till djupare toner blandar jag detta med fransk ultramarin och ibland lite bränd umbra. Jag är försiktig med det bruna och försöker undvika att överanvända denna, blandar hellre skuggor med blått. Mitt största problem i början var att jag överanvände brunt.
I andra eller tredje lagret kan jag gå på med titanum vit för att få till ljusdagrar och väldigt ljusa partier. Titaniumvit är mer täckande än zinkvit.

Jag har också märkt att det är stor skillnad på färgerna beroende på vilket märke man använder. Jag använder nästan bara Senneliers oljefärger nu, dessa gillar jag bäst (går enligt mig inte att jämför med tex Winsors färger) men det kanske är en smaksak! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp