Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
OMG ÄLSKAR!!! Så fint! :love:
Har du lagt på färgen liksom? Fantastisk bakgrund, vill lära mig att måla sådär! Berätta hur du gör!

Tack! ☺
OJ va svårt! Ska försöka förklara.
Typ så här brukar jag göra
1AA4BB20-9C5F-42A3-BEA1-448383CDF968.jpeg


Börjar med en undermålning för att bli av med allt vitt. Antingen burnt umber eller kanske ultramarine. Sen skissar jag över det.

Efter det målar jag de svartaste skuggorna. Använder aldrig svart färg utan blandar brunt och blått.
Börjar nästan alltid med brunt blått och vitt för att blanda färger. Sen kanske jag lägger till någon annan färg när det behövs.
Efter skuggorna är där väljer jag en lämplig ton till bakgrunden. Kanske inte täcker hela bakgruden men runt där jag målar. Då blir det lättare att sätta rätt ton på nästa steg;
Målar in tonerna från mörkaste till ljusare men sparar de ljusaste vita till sist.

När jag är hyffsat nöjd låter jag det torka i några dagar sen blir det bler lager med tunt blandade färger för att få till djup i skuggorna och få till glans och färg där det behövs.

I allmänt;
Försöker blanda till färgerna rätt innan jag lägger dem på duken så att jag inte blandar för mycket på själva målningen.
Använder en platt pensel så det blir lite kantigt och försöker att använda en så stor pensel som möjligt. Jag gillar när man kan se penseldrag så försöker lämna så mycket sånt som möjligt istället för att släta ut allt.

Samlar gamla antika ramar på ebay och auktioner och inland blir det en ny tavla bara för att jag har fått tag på en fin ram 🤓

Hoppas det inte blev för mycket svammel. Kanske får filma nån gång!
 
@tornblomma Tycker kvinnan i fåtöljen är som gjord för att sitta i en sådan ram. Jag tycker den var fin till schäslongen också. Förstår vad du menar med detaljerna och kan kanske hålla med om att tårtan framför henne lägger till en del "tyngd" på den sidan av duken. Men jag tror att med lite toning och glasering kan du ta fram henne mer så att bakgrunden känns mer som just en bakgrund. Jag tycker hela hon är himla fint målad och tavlan talar väldigt tydligt vilket jag gillar mycket.

Ignorera detta helt om du tycker jag har fel! Någonting jag tänkte nu när du visade båda tavlorna i samma rum där det dessutom är väldigt varmt ljus var att du kanske saknade lite värme i dem? Det är alltid svårt eftersom ingen kamera fotar riktigt som ögat ser, men i det varma lampljuset ser de fortfarande ganska svala ut.

Sen att du tvivlar på tavlorna - titta på första typ 12 minuterna av den här videon.

 
Tack! ☺
OJ va svårt! Ska försöka förklara.
Typ så här brukar jag göra
Visa bifogad fil 41673

Börjar med en undermålning för att bli av med allt vitt. Antingen burnt umber eller kanske ultramarine. Sen skissar jag över det.

Efter det målar jag de svartaste skuggorna. Använder aldrig svart färg utan blandar brunt och blått.
Börjar nästan alltid med brunt blått och vitt för att blanda färger. Sen kanske jag lägger till någon annan färg när det behövs.
Efter skuggorna är där väljer jag en lämplig ton till bakgrunden. Kanske inte täcker hela bakgruden men runt där jag målar. Då blir det lättare att sätta rätt ton på nästa steg;
Målar in tonerna från mörkaste till ljusare men sparar de ljusaste vita till sist.

När jag är hyffsat nöjd låter jag det torka i några dagar sen blir det bler lager med tunt blandade färger för att få till djup i skuggorna och få till glans och färg där det behövs.

I allmänt;
Försöker blanda till färgerna rätt innan jag lägger dem på duken så att jag inte blandar för mycket på själva målningen.
Använder en platt pensel så det blir lite kantigt och försöker att använda en så stor pensel som möjligt. Jag gillar när man kan se penseldrag så försöker lämna så mycket sånt som möjligt istället för att släta ut allt.

Samlar gamla antika ramar på ebay och auktioner och inland blir det en ny tavla bara för att jag har fått tag på en fin ram 🤓

Hoppas det inte blev för mycket svammel. Kanske får filma nån gång!
Åååh vilken fin tavla :love::love::love: älskar den gröna dimman runt deras huvuden!
Och angående din förklaring så begriper jag ändå inte steget mellan bild 4 och 5 :rofl: du är liksom poff, och så blir det en färdig tavla :up: medan vi andra är :eek:
Jättefint! :love:
 
Gjorde ett nytt försök att få till den rätta kolkänslan på iPaden. Resultat: mja, inte riktigt där än, har inte hittat någon pensel som ger samma kontroll som analogt kol och papper. Standarduppsättningen av kolpenslar i ProCreate blir allihopa rätt gryniga och ”smiter iväg” i linjerna, imo. Men det är förmodligen en teknikfråga också :)

377E014E-B6F4-44C3-8767-69012C8EAF10.jpeg

(jag skulle vilja säga work in progress, men jag är en fruktansvärt otålig person och hela tiden på väg till nästa ritprojekt, så... :cautious: :D )
 
Så kul med alla nya inlägg och nya konstnärer i tråden! Ni är så sjukt duktiga!!! :love:
Själv har jag sen i onsdags problem med belysningen i hobbyrummet/”ateljén”. Det blinkar i nån slags epilepsi-främjande anda. Har felanmält till det slappa SBC som ska förvalta fastigheten. Detta slappa jävlar har naturligtvis ej tagit tag i ärendet. Börjar överväga att själv försöka lösa problemet pga målar-abstinent men vet också hur mkt cash SBC håvar in årligen för detta uppdrag så skrev nyss och efterfrågade någon form av uppföljning i belysnings-ärendet.
 
Åh, jag blir lite sugen på att testa måla när jag ser era alster. Jag skulle nog säga att jag är kreativt lagd, men efter hjärnblödning har jag svårt med motorik + att jag tar en medicin som gör mina händer väldigt skakiga. Jag snöade ett tag in på att måla (inte så fina) djur i akvarell och det var både meditativt och avslappnande. Dessutom hjälpte det mig med skrivandet att ha fler kreativa utlopp. Tror nog jag får gå och köpa lite "konstnärsprylar" som en julklapp till mig själv :)
 
Åh, jag blir lite sugen på att testa måla när jag ser era alster. Jag skulle nog säga att jag är kreativt lagd, men efter hjärnblödning har jag svårt med motorik + att jag tar en medicin som gör mina händer väldigt skakiga. Jag snöade ett tag in på att måla (inte så fina) djur i akvarell och det var både meditativt och avslappnande. Dessutom hjälpte det mig med skrivandet att ha fler kreativa utlopp. Tror nog jag får gå och köpa lite "konstnärsprylar" som en julklapp till mig själv :)
Det tycker jag du skall göra, akvarell är ju också en väldigt bra teknik för friare målning :)
 
Svårt att plåta med mobilen, färgerna är mer vibranta/starka IRL...
Har jobbat med att försöka få ytorna mer levande idag genom att lägga highlights på grundlaget jag målade förra veckan...

Det är ganska mycket kvar men jag börjar känna mig mer säker på att jobba i lager!

74B77C59-A390-4713-B5E5-DA289083D810.jpeg


Jag tyckte att det var lite kul att försöka få hennes klänning att se ut som kattens skinn/hud. Kommer utveckla detta i nästa lager!
 
Senast ändrad:
Nu har jag beställt ark med riktigt papper som jag främst tänker göra botanikstudier på, skall bli intressant att se hur det slätare "hot press"-pappret är att måla på. När jag letade igenom de papper jag har hittade jag en gammal målning från när jag började med akvarell:

IMG_8508.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har jag beställt ark med riktigt papper som jag främst tänker göra botanikstudier på, skall bli intressant att se hur det slätare "hot press"-pappret är att måla på. När jag letade igenom de papper jag har hittade jag en gammal målning från när jag började med akvarell:

Visa bifogad fil 41920
Åh den var riktigt fin! Jag älskar wet in wet tekniker som är lite drömlika nästan, och så med subjektet i fokus. Sen att ugglor är söta gör ju inte saken sämre :love:
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:

Skuggorna på hästens vänstra sida är tydligare än vad som syns här. Mitt studioljus och mobilkameran samarbetar inte så väl.
IMG_20191217_185221~2.jpg
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:
Visa bifogad fil 41948
Inte ett dugg trött! Du är helt fantastisk och det är jättekul att se tavlan växa fram :love:
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:

Skuggorna på hästens vänstra sida är tydligare än vad som syns här. Mitt studioljus och mobilkameran samarbetar inte så väl.
Visa bifogad fil 41948
Hur stor är din målning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp