Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! ❤ Vattnet blir en utmaning! Och blir kul när glaset förhoppningsvis blir ”glas” sen. Det ska in mycket ”blänk”. Och vilken fisk ska jag måla i akvariet? Iofs behöver ju inte vara en fisk? 😅

Jag hade velat ha lite mer vatten och antingen en puffer fish eller en arg kampfisk som snear över hennes fingrar i dennes hus.
Alt typ Atlantis med en hel liten stad där i. :laugh:
 
@tornblomma Jag var på Hornbach bygghandel idag och de tog ungefär samma pris som du fick för en ram i sämre kvalitet, med andra ord dyrt (de har bättre priser på byggmtrl).

Men hittade den här butiken på internet: www.bga.se/ Finns i Stockholm tror jag och de tar runt 2000 kr för en klassisk guldram i din storlek vilket låter mera rimligt :)
 
@tornblomma Jag var på Hornbach bygghandel idag och de tog ungefär samma pris som du fick för en ram i sämre kvalitet, med andra ord dyrt (de har bättre priser på byggmtrl).

Men hittade den här butiken på internet: www.bga.se/ Finns i Stockholm tror jag och de tar runt 2000 kr för en klassisk guldram i din storlek vilket låter mera rimligt :)

Jag har köpt mindre ramar av bga förut och tycker att de i alla fall är väldigt fina. Har själv tittat på att ev. köpa någon ny guldram därifrån.
 
Det var någon (minns inte vem) här i tråden som skrev om målargrupper på facebook, skulle kanske vara sugen på att gå med i någon sådan för att få fart på målandet, så är det någon som har någon bra grupp att tipsa om tar jag gärna emot :)

Det var nog jag! Mina favoritgrupper är definitivt "Art of the Horse" för hästkonst, och så två grupper för konstnärer jag stöttar på patreon - "Lachri Artists Group" och Jason Morgans "Patreon art group". Den senare måste man vara en patron för att vara med i men alla där är så snälla och hjälpsamma. Lachri (Lisa) och Jason är alltså konstnärer som bland annat gör instruktionsvideos på Facebook och delar kunskap om tekniker och medium, och på deras Patreon har de stora videobibliotek där de visar hur konstverk blir till i realtid, anpassat för nybörjare och mer avancerade. Lisa jobbar i typ alla medium utom pastell och akvarell, Jason i olja och pastell mest, och så är jag patron för Kirsty Partridge som bland annat målar i akvarell. Där finns ingen medföljande Facebook-grupp, men jag gillar hennes tutorials för realism och tips m.m.
Öppna grupper jag är med i (många är tyvärr spammiga så jag har gått ur en del) är:
Svenska Konstnärer
Svenska Konstnärer (det finns två because reasons)
Nya svenska konstnärer
Pastel pencil artists
Acrylic, watercolour, oil painting and more

Lisas och Jasons grupper är klart bäst om man vill ställa frågor och få tips. Det finns så mycket kunskap där och det är alltid någon som vill hjälpa till, eller bara ge beröm till varandra och dela sina alster. Jag har någon gång frågat om hjälp och fått massor med konstruktiv feedback, helt utan kritik eller påhopp. De svenska delas det en del fint i, men jag upplever dem som tystare och mer reserverade.
Till mitt stora förtret har inte Andrew Tischler någon grupp eller Patreon jag kan gå med i, han är helt amazing :love:
 
Svarar allmänt! Tror att jag hittat en ram! Den är dock 5 cm för tight på bredden. MEN det sitter en kilram i den så borde gå att spänna om duken på kilramen som hör till själva ramen! Det finns lite marginal med motivet och 5 cm blir ju bara 2,5 cm på vardera sida!

Måste ändå lämna in för att få detta fixat men gissar att det blir iaf ngt mer prisvärt!
 
Inte perfekt alls, vågorna knasiga bl.a samt solens spegling i sanden, hästarna osv. Men är iaf nöjd med solnedgången. :) Målat efter instruktionsvideo ikväll.
 

Bifogade filer

  • 20200118_223418.jpg
    20200118_223418.jpg
    245,2 KB · Visningar: 219
Tack! ❤ Vattnet blir en utmaning! Och blir kul när glaset förhoppningsvis blir ”glas” sen. Det ska in mycket ”blänk”. Och vilken fisk ska jag måla i akvariet? Iofs behöver ju inte vara en fisk? 😅

Jag tänkte direkt att det borde vara ett litet skepp i ett stormigt vatten i glasskålen istället för en fisk. Det skapar kontrast till kvinnans tomma och samtidigt drömmande blick. Men samtidigt skulle kanske det bli lite klyschigt.

På ett sätt vore det ju roligt om du fortsatte med exakt samma fisk som i den tidigare målningen.
 
Det har inte hänt så stora saker idag, men tillkommit ganska mycket detaljer.
Ser att ögonen är lite skeva, det får jag fixa till imorgon, vågar inte peta mer idag...
Vattnet är grundmålat, tror inte jag ska måla fler detaljer innan jag fått in fisken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp