Tråden om lönearbete utbruten ur normbrytande livstil

monster1

Trådstartare
Tja, det är ju upp till mig som chef att tydligt förmedla. Men i den här organisationen är det väldigt tydligt och det är väldigt bokstavligt på ett sånt där nästan "Asperger"-vis bland enbart ingenjörer - och jag upplever att så fort det finns tveksamheter så tas det upp för diskussion.

Mitt intresse (och tapp) låg i vad som betraktas som "trista egenskaper" som premieras av lönearbete. Jag kan förstå att det existerar och finns, men jag kan inte på något sätt se att det är något nödvändigt ont.
 
Ja!
Här kanske det är en tråd där @Petruska skulle ha lust att utveckla sina tankar kring vad i organisationen av lönearbete som är så galet, och vilket alternativ hon ser?

Själv tycker jag att själva principen "var och en försörjer sig själv under förutsättning att man har förmåga" är rätt och riktig.

Lönearbete verkar, i mina ögon, vara ett rimligt sätt där man är något så när enig i att använda pengar som värdes-symbol för olika saker.
Man värderar arbete, man värderar föremål, mat och så vidare.

Hur mycket var och en behöver arbeta går naturligtvis att diskutera; lönenivåer likaså.

Att olika sorters jobb rent praktiskt kan eller måste genomföras vid olika tidpunkter känns tämligen självklart: det är inte nödvändigt att sy kläder vid midnatt men det är nödvändigt att det finns en beredskap att operera en människa vid midnatt.
I mina ögon.
 
@Petruska , nej jag försöker inte övertyga dig om vare sig det ena eller det andra. Jag försöker förstå vad du menade med "premierande av trista egenskaper" som någon slags fundamental eller i alla fall väldigt starkt förekommande följd av systemet med lönearbete.

Eftersom jag har en diametralt annan erfarenhet än den du beskriver, så får jag inte ihop det och är uppriktigt intresserad av vad som egentligen avses.
 
@Petruska , nej jag försöker inte övertyga dig om vare sig det ena eller det andra. Jag försöker förstå vad du menade med "premierande av trista egenskaper" som någon slags fundamental eller i alla fall väldigt starkt förekommande följd av systemet med lönearbete.

Eftersom jag har en diametralt annan erfarenhet än den du beskriver, så får jag inte ihop det och är uppriktigt intresserad av vad som egentligen avses.
Helt enkelt att rätt burdusa och gåpåiga och översitterirelaterade egenskaper lite väl ofta verkar premieras. Och, än vanligare, någon sorts opersonlig och företagsminded beteendekod. Ett liksom väldigt instrumentellt sätt att vara och bete sig på.
 
Helt enkelt att rätt burdusa och gåpåiga och översitterirelaterade egenskaper lite väl ofta verkar premieras. Och, än vanligare, någon sorts opersonlig och företagsminded beteendekod. Ett liksom väldigt instrumentellt sätt att vara och bete sig på.

Jag blir jättenyfiken, kan du utveckla mer av hur ett "instrumentellt sätt att vara och bete sig på" hänger samman med att vi lönearbetar för vår försörjning?
:)
 

Det är lite synd att du uttrycker sådana åsikter men inte vill utveckla mer hur du menar.
Det verkar som om du inte vill att vi andra ska förstå vad du menar?
eller, något omformulerat:
Det verkar som om du vill att vi andra inte ska förstå vad du menar.
 
Senast ändrad:
Helt enkelt att rätt burdusa och gåpåiga och översitterirelaterade egenskaper lite väl ofta verkar premieras. Och, än vanligare, någon sorts opersonlig och företagsminded beteendekod. Ett liksom väldigt instrumentellt sätt att vara och bete sig på.

Ok, då är det bara det att det inte är något som förekommer i min arbetsvardag, där vi har diametralt andra värderingar som premieras och öppet välkomnas.

Jag har också sett det du beskriver, varit i kontakt med det, till och med jobbat på ett ställe där jag känner igen en del av det och tycker också att det är trista egenskaper (och det är ju ingen slump att jag valt bort att arbeta i sådana miljöer).

Det jag menar är att det uppenbart inte är en direkt följd av systemet med lönearbete, utan har andra orsaker. Men nu förstår jag vad du avser. Tack.
 
Det är lite synd att du uttrycker sådana åsikter men inte vill utveckla mer hur du menar.
Det verkar som om du inte vill att vi andra ska förstå vad du menar?
Nej. Men tråden handlar ju om normbrott. Ett av mina är uppenbarligen min skeptiska inställning till yrkeslivet. Det visas av de reaktioner jag möter.

Teoribildningen bakom är ovidkommande för diskussionen, SOM JAG HAR FÖRSÖKT FÖRKLARA. Jag kunde ha haft samma skepcis utan att teoretisera kring det.

Det är helt enkelt inte viktigt för mig att ni som tjatar fattar vad jag menar. Frågorna tyder inte heller på sådan undran. Alldeles för många antaganden och bitvis oartigheter är inbyggda i frågorna. Så tror inte jag att undran ser ut. Däremot visar ju frågorna, så som de ställs, att här finns ett normbrott att hantera.
 
En trist sak med vårt samhälle och lönearbete är att de som inte lönearbetar tappar i mänskligt värde i samhällets ögon. Arbete är så viktigt för oss i Sverige (kanske i andra länder vad vet jag) att det är det som är det intressantaste med oss och när vi inte arbetar är vi inte längre intressanta. Man förväntas även vilja göra karriär dvs klättra i en organisation för att få mer och mer makt och lön. Det finns inget annat sätt att premieras inom arbetslivet. Alla tjänster som görs utom arbetslivet blir lite mindre värda.
 
Ja!
Här kanske det är en tråd där @Petruska skulle ha lust att utveckla sina tankar kring vad i organisationen av lönearbete som är så galet, och vilket alternativ hon ser?

Själv tycker jag att själva principen "var och en försörjer sig själv under förutsättning att man har förmåga" är rätt och riktig.

Lönearbete verkar, i mina ögon, vara ett rimligt sätt där man är något så när enig i att använda pengar som värdes-symbol för olika saker.
Man värderar arbete, man värderar föremål, mat och så vidare.

Hur mycket var och en behöver arbeta går naturligtvis att diskutera; lönenivåer likaså.

Att olika sorters jobb rent praktiskt kan eller måste genomföras vid olika tidpunkter känns tämligen självklart: det är inte nödvändigt att sy kläder vid midnatt men det är nödvändigt att det finns en beredskap att operera en människa vid midnatt.
I mina ögon.
Egentligen är det lite taskigt också. Jag är bättre än vissa av mina kollegor på vissa saker. Det gör att jag får en roligare tjänst och en högre lön. De har inte den möjligheten att få den tjänsten och den lönen helt enkelt för att de inte klarar av mer.

Vissa kan aldrig ens få möjligheten.

Jag har aldrig tidigare sett det så, men det bara slog mig när jag läste ditt inlägg.

Men för rättvisans skull måste jag avslöja att jag är kommunal tjänsteman och har egentligen ingen hög lön även om jag tjänar mer än min rumskompis :D

Och jag har absolut inte kapacitet för att ta mig till jobb med hög lön!
 
Man förväntas även vilja göra karriär dvs klättra i en organisation för att få mer och mer makt och lön. Det finns inget annat sätt att premieras inom arbetslivet. Alla tjänster som görs utom arbetslivet blir lite mindre värda.

Jag håller med om första stycket (icke-citerat), men nej, det andra är ingen generell sanning. Många AG är nöjda med människor utan ambition att byta tjänst hela tiden.
 
Nöjda ja men hur premieras man och vilka möjligheter har man till utveckling?
Tja när någon säger upp sig har man väl möjlighet att roffa åt sig lite roligare arbetsuppgifter :D Utvecklande och roligt! Då får man ju plocka på sig sånt man vill lära sig mer av, mer ansvar om man är intresserad av det osv.
 
Tja när någon säger upp sig har man väl möjlighet att roffa åt sig lite roligare arbetsuppgifter :D Utvecklande och roligt! Då får man ju plocka på sig sånt man vill lära sig mer av, mer ansvar om man är intresserad av det osv.
Premieras med mer arbete alltså? Tillskillnad från bättre lön och förmåner?
 
Premieras med mer arbete alltså? Tillskillnad från bättre lön och förmåner?
Nej man blir av med motsvarande tråkiga arbetsuppgifter. Är inte det bra nog? Så känner iaf jag. Jag tycker att det är rätt självbelönande att få roliga arbetsuppgifter. Givetvis får man ju inte löneavdrag för att man får roligare arbetsuppgifter utan en viss löneutveckling finns ju även om man inte byter tjänst.
 
Nej man blir av med motsvarande tråkiga arbetsuppgifter. Är inte det bra nog? Så känner iaf jag. Jag tycker att det är rätt självbelönande att få roliga arbetsuppgifter. Givetvis får man ju inte löneavdrag för att man får roligare arbetsuppgifter utan en viss löneutveckling finns ju även om man inte byter tjänst.
Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar. I varje jobb eller projekt finns ju delar som är tunga, jobbiga eller på annat sätt gör att man känner ett motstånd mot att göra dom. Jag gillar tex inte att tidsrapportera, framförallt för att jag glömmer att göra det och sedan när det ska göras så blir det en väldigt tungrodd arbetsuppgift. Något annat som är rätt trist med min tjänst är att försöka förklara för människor som har litet eller inget intresse av det ämne jag ansvarar för varför ämnet är viktigt att beakta i beslutstagandet. Dessa uppgifter skulle alltså lämnas bort till någon annan?
 
Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar. I varje jobb eller projekt finns ju delar som är tunga, jobbiga eller på annat sätt gör att man känner ett motstånd mot att göra dom. Jag gillar tex inte att tidsrapportera, framförallt för att jag glömmer att göra det och sedan när det ska göras så blir det en väldigt tungrodd arbetsuppgift. Något annat som är rätt trist med min tjänst är att försöka förklara för människor som har litet eller inget intresse av det ämne jag ansvarar för varför ämnet är viktigt att beakta i beslutstagandet. Dessa uppgifter skulle alltså lämnas bort till någon annan?
Vad gör du resten av tiden? Du måste ju göra något annat så att du har något att rapportera? Eller så förstår jag inte din tjänst. Om det enda ditt jobb består av att är att rapportera och du tycker att det är tråkigt borde du kanske byta jobb helt istället.
 
Vad gör du resten av tiden? Du måste ju göra något annat så att du har något att rapportera? Eller så förstår jag inte din tjänst. Om det enda ditt jobb består av att är att rapportera och du tycker att det är tråkigt borde du kanske byta jobb helt istället.
Nej du skrev att bli av med tråkiga arbetsuppgifter, det där är de tråkiga delarna av mitt jobb eller de som är jobbiga/tunga.
 
Nej du skrev att bli av med tråkiga arbetsuppgifter, det där är de tråkiga delarna av mitt jobb eller de som är jobbiga/tunga.
Jaha? Jag har inte lagt upp din tjänst och jag vet inte vad du jobbar med så det säger mig verkligen ingenting. Men det låter ju som att du inte kan utveckla din tjänst till något bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp