Bukefalos 28 år!

Tradera strul

pemi

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men det gäller barnkläder. Flytta den gärna annars. :)

Handlar ibland på Tradera till dottern och har oftast blivit nöjd, eller iaf kunnat lösa det smidigt med säljaren. Nu har jag råkat ut för en säljare som är lite "krånglig". Köpte en kjol till dottern, stod i beskrivningen att den var mycket fin osv. När jag får hem kjolen så får jag först LÖSA ut paketet för att hon satt på för lite porto (jag har betalt 22 kr i porto, sitter frimärken för 11 kr på så jag får betala ytterligare 11kr i lösenavgift)...

När jag sen kollar kjolen så är trycket ganska slitet och två sömmar (till veck) har släppt. Mailar köparen som erbjuder sig att betala tillbaka de 15 kr om auktionen stannade på om jag skickar tillbaka kjolen.

Då jag redan betalt kjol + porto (15+22kr) och sen ytterligare 11kr för att lösa ut paketet (så totalt 48 kr nu) så känns det väldigt futtigt att dels behöva betala ny frakt (22kr) för att skicka tillbaka kjolen och bara bli ersatt med 15 kr.

Mailade köparen om att jag valde att behålla kjolen (den var ju billig) men att hon får ersätta mej med de 11kr jag fick lösa ut paketet med. Ganska schysst erbjudande tyckte jag. Lovade även positivt omdömme om vi kunde lösa detta smidigt. Fick ett mail i förra veckan att hon skulle föra över pengar under dagen, men nu 6 dagar senare syns fortfarande inga pengar på kontot.

Visst, 11 kr är en petitess, men jag tycker ändå att rätt ska vara rätt. Mailade henne i fredags då det gått 4 bankdagar sen löfte om överföring men har inte hört något än.

Jag har god lust att strunta i pengarna och lämna negativt omdöme, men förstår ju att jag snabbt får ett negativt omdöme tillbaka om jag gör det...

Några tips om hur jag går vidare med detta?

Känns som att det drar ut på tiden, går flera dagar innan jag får mailsvar osv. Lust att skita i det, men vill inte ha ett negativt omdöme när det är HON som gjort fel, själv har jag ju betalt det jag ska + lite till.
 
Sv: Tradera strul

Vad ska hon skriva i det negativa omdömet? Du kan ju kommentera dina negativa omdöme så då kan du ju skriva en förklaring.
1 negativt omdöme är ju inte hela världen, jag har handlat av flera stycken med negativt omdöme. Du har ju inte gjort något fel i affären, att du inte är nöjd efteråt.

Säljaren däremot borde vara rädd att få negativt omdöme, eftersom hennes beskrivning inte stämt och att hon dessutom tagit mer i betalning än hon satt på paketet.

Jag hade väntat 4 bankdagar till sedan hade jag satt negativt omdöme på henne.
 
Sv: Tradera strul

Negativt omdöme helt klart!!

visst... 11 kr är en petitess, men med tanke på att varan inte heller överrenstämt med beskrivningen...
 
Sv: Tradera strul

Jag brukar innan jag sätter negatvift omdömme (vilket jag aldrig behövt göra) emaila och hota med att om inte du betalar/skickar varan/höra av dig så sätter jag negativt omdömme. Så de har en chans att göra rätt. Men de har du kanske redan gjort så...
 
Sv: Tradera strul

Har säljaren negativt sedan tidigare?

Hon har för det första blåst dig på 11 kr portot och du har fått lösa ut för 11 kr (+ adm avgift?).

Dvs begär tillbaka ALLA de pengarna.

Jävla typer en del på Tradera är.

Finns även medlemsgrupper på tradera där man kan tipsa om usla säljare/köpare ;)
Sätt Possitivt omdöme men skriv "kjolen var kanske inte som i beskrivningen och fick lösa ut paketet, underfrankerat, tjorvig säljare men men" ;) :angel: och sätt 0 på alla omdömmen man ger hurvida man är nöjd osv.
 
Sv: Tradera strul

Jo det är redan gjort, både mailat x flera och skickat sms.
 
Sv: Tradera strul

Jo hon hade negativa omdömen sen innan, men då som köpare (sen betalning mm). Med facit i hand så skulle jag inte lagt bud, men tyckte kjolen så fin ut...

Jag känner mej helt klart lurad men försökte ändå ge säljaren en chans att rätta till det, men det går nog inte så bra...
 
Sv: Tradera strul

Jo det känns ju så, men är ganska säker på att jag får ett negativt omdöme tillbaka, även om JAG inte gjort något fel. Därför jag tvekar...
 
Sv: Tradera strul

Det är ju det där som gör att systemet inte fungerar. Dvs. att man ger bra omdöme fast det inte har varit bra... Jag satt just och läste på någons sida som har 99,9% positivt. Men alla hade skrivit i komentaren att det kunde ta uppåt 1 månad innan personen skickade sakerna... Är det rimligt? Nej. Borde den personen få tummen upp? Nej.

Jag tycker att du ska skriva minus och att beskrivningen inte stämt överens med varan. Får du ett minus tillbaka kan du komentera det med att du gav minus först. Man läser ju faktiskt komentarer också och sådant skulle jag struntat i som köpare. Huvudsaken är att du får plus för saker som du skickar!
 
Sv: Tradera strul

Kanske att det löser sig nu. *håller tummar*
Inte hört ett ljud från säljaren efter sms i helgen, men idag så ringde hon! Hade bytt bank och inte lyckats med att föra över... Trodde tydligen det gått iväg men det hade det ju inte... Gjort ett nytt försök idag så vi får väl se om pengarna dyker upp på mitt konto nu... Är lovad pengar via post annars.

Gör hon som hon lovat så får jag tillbaka 21kr och har då gett 5kr + frakt för kjolen, iaf mer rimlig summa...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 112
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 301
Senast: hastflicka
·
Samhälle Ska prova hålla mig kort. Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 351
Senast: Is
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 513
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp