Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina fina liljor samt stockrosor där majoriteten verkar vara gula. Satte ju många olika sorter. En är vit. Två rosa och en svart med. Alla har ju inte slagit än.
D3CA1AD4-996D-4FD9-9628-F843EF538F3B.jpeg
 
Planterade om chilin till större krukor. När jag bar iväg ena så var det någon som bet av plantan i andra krukan. Roligt med valp. Så nu har jag en ofrivillig paus tills han somnar, men han brukar ändå vakna och följa efter mig.
 
Många bär i år i buskarna. Men mycket fåglar också. Förra året åt fåglarna de flesta bären och året innan det var det inte mycket bär alls. Skulle vara roligt att få mer bär själv i år för en gång skull.
Hur gör ni med era buskar? Täcker ni dem med nät? Har nu någon slags ställning?
Jepp för att få några bär så finns här numera stolpar nergrävda i backen :crazy: (som alltså står där permanent) gamla tjocka slangar som låg övergivna i en lada :up: som sätts fast på stolparna med hjälp av bindningsringar så att det blir en båge som nätet inte fastnar i ;) (så mycket i alla fall) och över allt detta ett nät som spänns fast i backen med hjälp av avbrutna plaststängsel stolpar :p
Man tager vad man haver :D
 
Jepp för att få några bär så finns här numera stolpar nergrävda i backen :crazy: (som alltså står där permanent) gamla tjocka slangar som låg övergivna i en lada :up: som sätts fast på stolparna med hjälp av bindningsringar så att det blir en båge som nätet inte fastnar i ;) (så mycket i alla fall) och över allt detta ett nät som spänns fast i backen med hjälp av avbrutna plaststängsel stolpar :p
Man tager vad man haver :D
Hur menar du båge? Har du någon bild :)?
 
Hur menar du båge? Har du någon bild :)?
Bilder är inte min grej :o :p
Alltså det är tjocka (eller ja 3-4 cm) väldigt styva slangar, som nog blev över från golvvärmen eller jordvärmen eller nåt när de som ägde huset innan renoverade. De böjer sig högst motvilligt och när man förankrar en 5-6 meter lång bit av dom i bägge ändar blir det en fin liten båge :up:
Så inga vanliga slangar :D
 
Nu har jag äntligen planterat om all tomat, chili, gurka, paprika och aubergine. Det ser ut som en djungel på terassen. Jag har även gallrat morötter och rensat lite ogräs. Tyvärr förolyckades min största tomatplanta i blåsten och bröts av på mitten, men jag har försökt laga den. Just nu ser den dock rätt trist ut med slokande blad.

Annars är det så trevligt att bara gå ut i trädgården eller till lotten och hämta grönsaker. Vi skördar rabarber, rädisor (gigantiska ”french breakfast”), gurka, tomat, paprika, chili, färsk vitlök, mangold, mizunakål, sallat, portulak, samt blast från diverse rotfrukter.

969369FD-C48F-4FBD-B3A3-0DB2237662CC.jpeg
 
Nej, det kanske återigen är dags att försöka ta tag i de där rosorna... Jag hade en buske som var helt död så jag klippte ner den, och runtom den fanns en massa nya skott här och var som jag inte vet vad jag ska göra med. Kan man gräva upp och flytta skotten så de står i mer samlad trupp? Nu står en del typ mitt i gräsmattan...

Jag har sett på en video på youtube om hur man tar sticklingar på rosor men jag vågar inte riktigt klippa i dem. :nailbiting:
 
Nej, det kanske återigen är dags att försöka ta tag i de där rosorna... Jag hade en buske som var helt död så jag klippte ner den, och runtom den fanns en massa nya skott här och var som jag inte vet vad jag ska göra med. Kan man gräva upp och flytta skotten så de står i mer samlad trupp? Nu står en del typ mitt i gräsmattan...

Jag har sett på en video på youtube om hur man tar sticklingar på rosor men jag vågar inte riktigt klippa i dem. :nailbiting:
Kolla bara så att det är den ros du vill ha, och inte grundstammen den är ympad på.
 
Jag hänger inte riktigt med för jag är totalt rookie men rosen är väldigt gammal och har säkert varit här i 50 + år om det spelar någon roll, så grundstammen kanske är borta? (Vet inte riktigt vad en grundstam är, haha :o)

Oj, försökte citera men nu fattar jag inte längre hur man gör @tanten
 
Fast den behöver inte vara rotäkta för det men chansen ökar. Det finns rotäkta rosor att köpa idag också men det är väldigt ovanligt.

Aha! Måste googla det ordet också. Komplicerat!
I allt det här gräset finns typ 7 nya skott... Fint :p
IMG_20180624_182032558.jpg

(Så fantastiskt att man kan ladda upp bilder direkt från mobilen nu!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp