Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta en gurknovis, men hur tusan vet jag när de är "mogna"?

IMG_20180624_182744.jpg


Just nu verkar det som att vi kommer drunkna i gurkor!
 
Jag hänger inte riktigt med för jag är totalt rookie men rosen är väldigt gammal och har säkert varit här i 50 + år om det spelar någon roll, så grundstammen kanske är borta? (Vet inte riktigt vad en grundstam är, haha :o)

Oj, försökte citera men nu fattar jag inte längre hur man gör @tanten
En grundstam är "roten".

Många rosor klarar inte att växa själva för rotsystemet är svagt. Så man tar en härdig och stark ros med stadiga bra rötter och ympar - sätter fast - den ros man vill ha.

Då är rotsystemet alltså från en annan ros än den du ser. Om det kommer en massa skott kan de alltså vara från roten (som du sannolikt inte vill ha) eller från den ros du gllar. Ibland ser man tydlig skillnad på bladen och taggarna, men inte alltid.

Fådda rosor, från grannar och vänner, är det jag mest har. De är rotskott från gamla rosor och därmed kan jag glatt dela med mig till hugade spekulanter. :)
 
Hoppsan - det var en ny sort för mig. Verkar vara ett gott ätäpple.

skriver upp på min mentala lista över trevliga sorter. :)


Vad kul med en inte lika välkänd sort :). Var ute efter ett gott ätäpple, sommarfrukt och hittade detta i ett hörn. Ska bli spännande att smaka sen! Har sedan innan ett klassiskt Aroma men ville ha sommaräpple också. Nu är bara frågan vart jag ska plantera det.. :D
 
Visa bifogad fil 16449
Äntligen rensat klart hos rosorna.

Har även stammat upp en ek och en cypress, rensat ogräs i trädgårdslandet och tjuvat och toppat tomaterna. Skön dag, helt enkelt.

Mindre kul att upptäcka att nån av grannkatterna använder potatislandet som toa. Tips på hur man får kräket att sluta med det?
Nät eller stick ned eller lätt pinnar överallt så det inte går att krafsa.
 
Rev av ett par mindre kvistar från min blommande lind (kvistar utan blommor) och stack ner i jorden under en pion. Där är det sandigt och skuggigt och jag har lyckats få vinbär att rota sig förut.
Juli ska vara bästa månaden, men eftersom den blommar alldeles för tidigt så tar jag skott alldeles för tidigt. Håll tummarna.
36087082_1633626836751179_3859093802685825024_n.jpg
 
När är det dags för att ta upp vitlöken tro? Mina blast vart lite solskadade på toppen så vågar inte lita på att de är färdiga.
 
Kommer inte ihåg vem det är som brukar föra bok över sin skörd men jag har alltid velat göra detsamma (men glömt bort det :o).
Har skördat de första bären iaf och börjat föra bok. Får väl se hur länge jag kommer ihåg det. ;)

Blåbär: 10gr
Hallon: 120gr

Smart! Ska sätta upp ett block vid trädgården.
 
När är det dags för att ta upp vitlöken tro? Mina blast vart lite solskadade på toppen så vågar inte lita på att de är färdiga.
Vitlök blir inte heller "färdig" utan bara större. Precis som vanlig lök så kan man skörda den när som helst. Jag tar av min vitlök hela sommaren.

Pilla lite vid löken och se om de är stora nog att börja äta av. De små är saftiga och milda :)
 
Idag måste jag göra stöttor till plommonträdet så inte grenarna bryts av när all frukten mognar.
Så det blir till att skruva ihop ett gäng hässjestörar (som jag snott hos höbonden)
 
Jag gjorde "misstaget" att testa om det gick att dra upp plantor från en inköpt körsbärstomat. (ska för övrigt bli intressant att se om det blir gula frukter som "föräldern", vilket jag förstått inte är nån självklarhet...)
Så nu måste jag göra av dem någonstans.. :cautious: :rofl:
Klurade på om jag skulle testa att odla tomater hängande uppochner från en hink, kunde ju vara ett spännande projekt. Men så insåg jag att jag inte hade nåt bra ställe att hänga dem på... Eller??
Tror ni det funkar att hänga dem i ett träd ute i trädgården?? :idea:
 
Till min stora fasa har jag precis upptäckt att det har börjat växa parkslide på två av mina grannars kolonilotter. :nailbiting: Vad kan jag göra för att förhindra spridning till mig. Finns det något jag kan göra?
Vi har något som ser ut väldigt mycket som Parkslide på sommarstället, kan vara den snälla dvärgvarianten. Den har hängt där på ungefär samma plats sedan jag var barn så jag vågar helt ärligt knappt ens rensa den iom att jag är rädd att den ska reagera och börja sprida sig. Så kanske hålla tummarna och hoppas att den bott hos grannarna sedan urminnes tider och inte sprider sig?

Just "börjat växa" låter iofs oroande. Jag har faktiskt till och med hört om folk som planterat in plantor nyligen för de är fina (på forum när jag oroade mig över vårt lilla bestånd)... om den är planterad in nyligen kanske det ännu finns tid att oplantera den?
 
Sa jag att alla mina rädisor gått i stock, sorgligt, tror majrovorna är på väg i samma riktning, men några börjar tjockna.

Mitt försök med vaxbönor verkar gå sådär, de är bara typ 40 cm höga. Känns som att de borde vuxit på sig lite.
 
Sa jag att alla mina rädisor gått i stock, sorgligt, tror majrovorna är på väg i samma riktning, men några börjar tjockna.

Mitt försök med vaxbönor verkar gå sådär, de är bara typ 40 cm höga. Känns som att de borde vuxit på sig lite.

Tråkigt. Min mizunasallad hann jag knappt börja skörda innan den gick i stock. Men jag sår nytt tänkte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp