Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur torkar ni tomater? Jag får aldrig riktigt till det.. Och hur gör man sen när de torkat? Lägga i olja? Äta upp direkt?
 
Hur torkar ni tomater? Jag får aldrig riktigt till det.. Och hur gör man sen när de torkat? Lägga i olja? Äta upp direkt?

Inlagda i olja så håller de ett par veckor, lite beroende på hur pass torra du har torkat dem, så gör inte en större sats än vad du äter upp inom rimlig tid. Den absoluta merparten av det jag har torkat har jag fryst in. Men torkar du dem helt kruttorra så kan du så klart förvara dem i burk i rumstemperatur.
 
Vad är det som hänt med min sabla gurka? Den har flera frukter på g men flera har börjat gulna. :(

IMG_20180817_130751.jpg
 
Det är nog inte helt omöjligt. När jag planterade så hade jag i kogödsel i jorden, och har sedan gödslat med näringspellets en gång efter det. Hur ofta bör man gödsla? :o

/newbie
Både gurka och pumpa/zuccini/squash är näringskrävande. De senare kan man i princip plantera i ren kogödsel eller på komposten och de blir mycket lyckliga. När de står i krukor så där skulle jag näringsvattna en till två gånger i veckan med flytande gödsel.
 
Både gurka och pumpa/zuccini/squash är näringskrävande. De senare kan man i princip plantera i ren kogödsel eller på komposten och de blir mycket lyckliga. När de står i krukor så där skulle jag näringsvattna en till två gånger i veckan med flytande gödsel.
Jag lägger till att gödseln gärna får vara i större krukor än de @FrauleinLeo använt.

Stora krukor och massor av gödsel och vatten. De är hungringa och törstiga de där :D
 
Jag lägger till att gödseln gärna får vara i större krukor än de @FrauleinLeo använt.

Stora krukor och massor av gödsel och vatten. De är hungringa och törstiga de där :D

Åh, surt! Både gurkan och musselsquashen har varit jättefina hela säsongen och gett oss galet mycket frukt, tråkigt att jag ska gå miste om det sista pga för lite gödsel. Nåväl, läxa lärd till nästa gång!
 
Jag får skämmas för att kalla mig hemma odlare just nu. Jag har glömt att vattna i växthuset i säkert en veckas tid :eek::nailbiting::angel: Så nu har alla gurkor dött och resten av allt ser lite visset ut. Tänkte testa med ordentlig rotblöta och näringsvstten imorgon så får vi hoppas resten av tomaterna blir röda innan plantan dör. Alla chilifrukter är typ klara så dem kanjag plocka lm det skulle behövas men paprikorna är fortfarande helt gröna :(
 
Tyckte att det såg lite ledset ut bland squash och pumpor. Så jag gödslade. Gav ingen effekt.

Tittade lite närmare och upptäckte att det var sorkgrävt i hela den delen av landet :rage: :rage: :rage:

Misstänker starkt att mina amaryllisar som jag sommarförvarar ihop med squashen är kraftigt decimerade. :cry: :cry: :cry:
 
Tyckte att det såg lite ledset ut bland squash och pumpor. Så jag gödslade. Gav ingen effekt.

Tittade lite närmare och upptäckte att det var sorkgrävt i hela den delen av landet :rage::rage::rage:

Misstänker starkt att mina amaryllisar som jag sommarförvarar ihop med squashen är kraftigt decimerade. :cry::cry::cry:

:( :down:

Särbons föräldrar testade med lite "roliga" potatissorter ett år (bla sparrispotatis). De tyckte sorken var väldigt goda tydligen :grin:
 
Plockade upp all min potatis igår. Sicken jäkla besvikelse. Både till smak och koncistens och till antalet. Blir def annan sort nästa år och jäkligt mycket mer gödsel.
 
Var på plantagen idag och blev attackerad av två bollkryss. De ska få bo i små små krukor ute vid infarten. Eller om jag ska sätta båda i en lite större kruka på trappan.
Den som lever får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp