Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, tågordningen 1) fälla fula granar, 2) bygga flott växthus några meter från fula sneda granar hade förstås varit något mer logisk och rimlig än den motsatta. Men det blev ju mer puls så här hos alla inblandade i fällningsäventyret! :D

Men nu ska jag börja gräva och byta jord, och så ska utsikten ramas in och i sinom tid förgyllas ytterligare av Finlands vita ros! Och någon eller några lila syrener. Och kanske något mer spännande. :love:
 
Haha, tågordningen 1) fälla fula granar, 2) bygga flott växthus några meter från fula sneda granar hade förstås varit något mer logisk och rimlig än den motsatta. Men det blev ju mer puls så här hos alla inblandade i fällningsäventyret! :D

Men nu ska jag börja gräva och byta jord, och så ska utsikten ramas in och i sinom tid förgyllas ytterligare av Finlands vita ros! Och någon eller några lila syrener. Och kanske något mer spännande. :love:

Jag gör inte alltid saker i logisk ordning heller :angel: vilket ibland retar en viss närstående :rofl:
 
Vet någon vad denna sort heter?
CBFA483C-AD10-4964-8E36-8215FAF88FD0.jpeg
 
Fick sålt allt utom 4 violkungsljus på växtloppisen igår så nu börjar fönstren i matrummet nästan se tomma ut. :p

Fick inplanerat mina paprikor som ska stå inte iaf så de fyller lite åtminstone :up:

3 murarbaljor till några av chilisarna är införskaffade. Funderar på vaser tusan jag ska plantera ut min squash. :confused:

15274158173841769657756758751727.jpg
 
Viss trädgårdsanknytning: första riktiga veckoinspektionen av de nya små varelserna på gården. Såg båda drottningarna, många larver som snart ska bli nya pigga bin, en del glänsande färsk fin honung och en del täckt honung. :love: Och förstås gott om bin, men väldigt lugna och snälla sådana. Nästan som att de har förståelse för att jag inte verkar så van vid det här ännu. :)

Men det hade inte skadat med lite regn också för bina och alla växter och blommor som de ska kunna dra in resten av säsongens honung från. Tills dess går jag och fyller på deras små vattenreservoarer ofta.

DSC_0582.JPG
 
Jag fick två röda och en vit vinbärsbuske i mordagspresent av familjen ❤❤
Så vi har planterat dem, plus de svarta vinbärsgrenar jag själv satte i kruka förra sommaren, som satt rötter och växer bra. Så nu har vi en vinbärshörna i trädgården...
 
Viss trädgårdsanknytning: första riktiga veckoinspektionen av de nya små varelserna på gården. Såg båda drottningarna, många larver som snart ska bli nya pigga bin, en del glänsande färsk fin honung och en del täckt honung. :love: Och förstås gott om bin, men väldigt lugna och snälla sådana. Nästan som att de har förståelse för att jag inte verkar så van vid det här ännu. :)

Men det hade inte skadat med lite regn också för bina och alla växter och blommor som de ska kunna dra in resten av säsongens honung från. Tills dess går jag och fyller på deras små vattenreservoarer ofta.

Visa bifogad fil 15455
Å så häftigt :love:
Kan du inte starta en egen Bi-tråd, så att jag (kanske fler med mig ;)) kan följa ditt bi-ande? Gärna @Chili ´s bin också :up:
Finns det redan en bi-tråd som jag missat, så länka gärna! :D
 
Å så häftigt :love:
Kan du inte starta en egen Bi-tråd, så att jag (kanske fler med mig ;)) kan följa ditt bi-ande? Gärna @Chili ´s bin också :up:
Finns det redan en bi-tråd som jag missat, så länka gärna! :D
Det kanske vi borde ha istället för att spamma här. :D Borde ha kollat mina idag men oooorkar inte... Befarar att det kanske är trångt i kupan vad avser både biproduktion och honung. Får bli i morgon.
 
Ser lite ut som.min urgamla som jag fått av en granne
Minst 100 år gamla. De kallar den Kyss. Pytteblommor som doftar svagt men gottVisa bifogad fil 15454
Mycket lik! Men hittar inget som heter ”kyss” och passar in på denna rosen. Märkligt med en ganska fin ros som inte har något ordentligt namn.
Den kanske numer är ovanlig?
Hittade liknande men med större rosor så det var inte den. Men din verkar vara samma som min.
Klipper du bort blommorna när de blommat ut?
Svårt att säga på bild bara med jag håller med @tanten, någon gammal variant. Min tanke är någon äppelros, Rosa rubiginosa. Får den nypon? Äppelrosorna brukar få en massa nypon.
Får inga nypon. Blommar från ca två veckor tillbaka och fram till augusti har jag för mig och sen inget mer.
Har lagt lite nytt gjord blandat med gödsel annars har jag inte gjort nånting med busken.
Borde tillhöra rabattrosorna. Den klättrar inte och sprider sig inte nämnvärt åt sidorna.
Jag ska fråga grannen om han vet något mer om rosen. Han hade koll på alla äppelsorter och krikonen så ska se om det finns mer att hämta därifrån ;)
 
Mycket lik! Men hittar inget som heter ”kyss” och passar in på denna rosen. Märkligt med en ganska fin ros som inte har något ordentligt namn.
Den kanske numer är ovanlig?
Hittade liknande men med större rosor så det var inte den. Men din verkar vara samma som min.
Klipper du bort blommorna när de blommat ut?

Får inga nypon. Blommar från ca två veckor tillbaka och fram till augusti har jag för mig och sen inget mer.
Har lagt lite nytt gjord blandat med gödsel annars har jag inte gjort nånting med busken.
Borde tillhöra rabattrosorna. Den klättrar inte och sprider sig inte nämnvärt åt sidorna.
Jag ska fråga grannen om han vet något mer om rosen. Han hade koll på alla äppelsorter och krikonen så ska se om det finns mer att hämta därifrån ;)
Kul!
Får du något namn så hojta!

Jag noppar ibland bort överblommsde blommor men oftast inte

Min ger generöst med rotskott dock.
 
@karamelldrottningen: Ja, berätta gärna om du får veta något om den. Sedan finns det ingen grupp som heter "rabattros"... det är en gräsligt inexakt beskrivning som gör oss nördar galna ;) :D Det är nämligen flera rosgrupper som brukar räknas till rabattrosor så det säger liksom ingenting om vad det är för ros :)
 
När vi flyttade in fanns det en liten vattenfontän som saknade större delen av fontänens mekanism, och jag tänkte ett tag att jag skulle kasta den. Idag fixade jag så att den fungerar som vattenkälla till bin och humlor (och katter, uppenbarligen). :love: Bredvid den håller kattmyntan på att växa upp, och den brukar bin och humlor älska! Pricken över i:et är ju att den döljer den fula dagbrunnen lite. :D
180527.jpg
 
Har även fortsatt kriget mot bergenia skogen jag har/hade på gräsmattan. Från början växte dom på en liten "kulle" omgiven av stenar (eller på stenar, det är oklart hur mycket sten det är under all jord och rötter) men nu har dom ju tagit över halva baksidan... Har börjat gräva undan jorden på det parti dom bott på från början, och inser att jag behöver bort med all jord runt/på stenarna... :arghh: på bild ser ni en del av det som legat på stenarna... Skiten består mest av rötter och det är samma skit i jorden runt omkring stenpartiet :turd:
IMG_20180527_201043.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp