Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Dom röda uppstammande träden heter prunus nigra, dvs svart plommonträd. Det är ett prydnadsträd. Producerar inga frukter att tala om.

Är det körsbärsplommon? Hade ett sånt där jag bodde tidigare. Trodde att det skulle bli en buske, men det blev ett jättelikt träd. Så vackert lövverk, allra finast på hösten men även på sommaren var det en härlig kontrast mot allt grönt.

Vad jättefint du har!
Är trädgården stor?
Min är ENORM och det fanns ingenting alls från början. Väldigt roligt och spännande, men dyrt och tar tid. Jag har svårt att inte gapa över för mycket på en gång.
 
Vad snällt av dig att säga ett sånt fint beröm. Det gjorde mig glad.

Jag har faktiskt varit med i 1000 trädgårdar två gånger, dvs man har en öppen trädgård och alla som vill får komma och besöka. Första året hade jag 99 besökare och i år 136.

Här är en till trädgårdsbild, bara för sakens skull liksom.....
Visa bifogad fil 21648
Wow, helt fantastisk trädgård! :love: Håller med, du måste visa fler bilder!!!

Själv har jag precis blivit med trädgård, lite bortglömd och vanskött på grund av tidigare ägares sjukdom, så där finns gott om saker att ta tag i nästa år. Men den är min alldeles egna och jag får bestämma över den helt själv. :heart

Slänger in en liten fråga också. Hur sent kan man sätta vitlök? Jag fick tre (!!!) vitlökar av mina föräldrar i inflyttningspresent till min nya trädgård. Det står till mitten av november på lapparna, men jag har ingenstans att plantera dem och det har inte varit prio i flyttkaoset... Nu har jag ångest för att jag inte lyckats få ner dem i jorden och dåligt samvete för att jag önskar att jag inte fått dem. :angel:
 
Får en total novis passa på att fråga här om en liten kruka vid ytterdörren och "balkonglåda"? De har nu murgröna och ljung i (fina och tåliga har de varit långt över förväntan :love:). Kommer båda dessa överleva även minusgrader och snö? Vad borde man ha annars över vintern? Och om de överlever, slänger man dem bara på vårkanten om man vill ha någon vårblomma, känns så slösaktigt? Jag har ingen annanstans att plantera dem då jag bara är hyresgäst. Och hur gör man med vatten och minusgrader?
 
Wow, helt fantastisk trädgård! :love: Håller med, du måste visa fler bilder!!!

Själv har jag precis blivit med trädgård, lite bortglömd och vanskött på grund av tidigare ägares sjukdom, så där finns gott om saker att ta tag i nästa år. Men den är min alldeles egna och jag får bestämma över den helt själv. :heart

Slänger in en liten fråga också. Hur sent kan man sätta vitlök? Jag fick tre (!!!) vitlökar av mina föräldrar i inflyttningspresent till min nya trädgård. Det står till mitten av november på lapparna, men jag har ingenstans att plantera dem och det har inte varit prio i flyttkaoset... Nu har jag ångest för att jag inte lyckats få ner dem i jorden och dåligt samvete för att jag önskar att jag inte fått dem. :angel:

Ha ner dem. Det värsta som händer är att det inte blir något.
 
Slänger in en liten fråga också. Hur sent kan man sätta vitlök? Jag fick tre (!!!) vitlökar av mina föräldrar i inflyttningspresent till min nya trädgård. Det står till mitten av november på lapparna, men jag har ingenstans att plantera dem och det har inte varit prio i flyttkaoset... Nu har jag ångest för att jag inte lyckats få ner dem i jorden och dåligt samvete för att jag önskar att jag inte fått dem. :angel:[/QUOTE]

Ha ner dem. Det värsta som händer är att det inte blir något.

Enligt min erfarenhet kan de flesta lökar planteras så länge det går att gräva i marken. Vitläök är dessutom snäll och föga besvärlig att odla.

Har till och med överraskats en vår av blommande tulpaner som maken hittat sent på året. Marken var frusen och han la helt enkelt ut dem på jorden och täckte över med brunnen dynga.

Dela i klyftor och plantera ut bara. Har du inget bra ställe så gräv ner dem var som helst och flyttaq dem sedan i vår innan de börjat växa på allvar.
(Tre hela vitlökar är massor......:eek: )
 
Jag har ett nytt projekt för 2019. Det har liksom fallit sig så att jag har blivit köksträdgårdsansvarig på barnens skola. :angel:

Fotograferade beståndet lite idag. Det är sju envånings-pallkragar, fyra dubbla, en kryddspiral, tre stora öppna komposter, och ett litet land. Fruktträd: åtminstone äpple, mirabell och troligtvis plommon.

Lämpligt vore det ju med växter som främst mognar när det inte är lov Slutet av juli till början av augusti).

Jag tänker förstås på jordgubbar, rabarber, sallad, rädisor, örter innan lovet. När skolan har börjat igen vore det kul med pumpa, äpplena förstås...

Kul för barn är ju ätbara blommor och majs. Tomater känns som plikt, men de mognar ju främst under sommarlovet...

Jag måste inte utföra allt själv (gudskelov) två av pedagogerna är intresserade och jag kan be om hjälp av andra föräldrar (skolan drivs av en föräldraförening) men jag ska planera, organisera och koordinera...
 
Slänger in en liten fråga också. Hur sent kan man sätta vitlök? Jag fick tre (!!!) vitlökar av mina föräldrar i inflyttningspresent till min nya trädgård. Det står till mitten av november på lapparna, men jag har ingenstans att plantera dem och det har inte varit prio i flyttkaoset... Nu har jag ångest för att jag inte lyckats få ner dem i jorden och dåligt samvete för att jag önskar att jag inte fått dem. :angel:
Så länge de går att få ned i backen tror jag.
 
Hjälp kära bukefalister!!
Jag har hittat något konstigt i min ena kruka!! Vad är detta?
 

Bifogade filer

  • 20181209_055530.jpg
    20181209_055530.jpg
    361,4 KB · Visningar: 39
Swellgel skulle jag tro (annars snigelägg).
Swellgell? Det har inte funnits i jorden innan, och dessa krukor har stått inne sen i september. Skulle det komma snigelägg helt plötsligt så?

Och dessa är helt genomskinliga, det ska väl inte snigelägg vara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp