Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inget hemskt eftersom jorden inte stått utomhus är det sannolika några vattenhållande kristaller eller liknande.
Man vet aldrig!
Jag ju som sagt sorgmyggor, och även bladlöss som inte heller verkar ge med sig.... Så jag är väldigt misstänksam :cautious:
 
En fråga till alla duktiga trädgårdsfantaster. Jag hann inte ta hand om mina jordgubbsplantor i somras. Borde jag klippa av gamla blad, eller är det bättre att vänta tills i vår? Man ska väl egentligen klippa ner dom efter skörd?
 
Idag ska jag äntligen få ner vitlök och tulpanlökar (de senare på tok för sent) på kolonilotten. Jag har jobbat alla veckans dagar under oktober till nu och har det funnits någon tid över när det funnits dagsljus så har jag fått prioritera trädgården. Jag hade även hoppats vända ner gröngödslingen, men det har varit frysgrader, så jag får se om det funkar.
 
Idag ska jag äntligen få ner vitlök och tulpanlökar (de senare på tok för sent) på kolonilotten. Jag har jobbat alla veckans dagar under oktober till nu och har det funnits någon tid över när det funnits dagsljus så har jag fått prioritera trädgården. Jag hade även hoppats vända ner gröngödslingen, men det har varit frysgrader, så jag får se om det funkar.
Jäklar, det har jag ju glömt bort! Jag har varit bortrest och ska jobba idag och hela helgen, varför fixade jag det inte igår? Hoppas det går efter helgen. :crazy:
 
IMG_20181122_113048_061.jpg
Skiss över trädgården klar, så den "ska bara" kompletteras med arbetslista och plantor.

Köpte lökar för en månad sen, men hann inte få ner dem i marken i tid.

Har en hel del perenner kvar att klippa ner i senvinter/vår.

Ska såga ner lite barrbuskar och ersätta med pioner, nån näva och nån marktäckare. Har svårt att bestämma mig för exakt vilka. Letar bland gamla sorter, gärna 1920-talsaktigt.

Behöver göra i ordning bättre humlestörar.

Ska ta ner fårnätet på insidan av häcken. Istället bygger vi ett staket med sittbänk och klättervägg (för kaprifol och ros) där häcken tar slut.

Utöka odlingslandet (yta). Potatis, lök, ärtor, tomat, gurka. Förhoppningsvis även jordgubbar och rabarber.

Fortsätta beskära äppelträden. Hann inte göra klart alla. Tidigare ägare har slarvat.

Behöver göra nya stöd till bärbuskarna och befintliga pioner.

Om vi hinner; plantera 1-3 äppelträd och ett päronträd.

Ta ner de grövsta syrénstammarna.

Om jag hinner; gräva upp befintligt taggigt björnbär och ersätta med taggfri björnbär.


Kommer ha fullt upp även nästa år, men då har jag i a f em liten aning om vad som finns i trädgården. (Flyttade hit i januari i år).
 
Gräset vi sådde på framsidan i början av november har tittat upp :bump:.
Det kombinerade cykel/trädgårdsskjulet är färdigt, förutom stensättningen inuti och runt om. Äntligen kan vi snart få lite ordning på tomten.
 
Jag köpte lite tulpaner på odla, det blev inte några nya i år så jag tänkte att jag kan stuva ned dessa i krukor och ställa dom i växthuset. Några anemoner blev det med som ska planteras i vår.
 
Jag har en bekännelse att göra... Jag har inte skördat mina morötter och rödbetor än. :o:o:laugh:
Måste nog ägna morgondagen åt den sysslan, innan tjälen slår till ordentligt. Hoppas de inte är förstörda

Det märks att landet är avlångt... ska jag komma åt landet hade jag fått gräva bort en 40 cm snö först! :laugh:

Vilket påminner mig, jag kanske ska testa med vintersådd av frön som vill ha en frysperiod :idea: det hanns inte med i höstas :D
 
Det märks att landet är avlångt... ska jag komma åt landet hade jag fått gräva bort en 40 cm snö först! :laugh:

Vilket påminner mig, jag kanske ska testa med vintersådd av frön som vill ha en frysperiod :idea: det hanns inte med i höstas :D
:D Vi har några cm snö uppepå ickefryst mark, så jag tror att jag skulle kunna gräva upp landet utan problem.
 
Får se hur mycket trädgård det blir, ambitionerna är nog större än orken 😎.
Förhoppningsvis kan jag flirta till mig lite plöjning av blivande trädgårdslandet så jag slipper handgräva "lat"
 
Jaha, är det någon som börjat förodla ännu då? ;):D

När jag kommer tillbaka till kontoret ska jag sätta utomhuschilin :)
Jag satte ett symboliskt frö på julafton:D

Planen är att i pedagogisk anda ha fröpyssel imorgon tillsammans med treåringen med risk för noll koll på vad som kommer upp var:rofl:

Jag gjorde även en sen höstsådd ute med hälften av de perennfröna som var lämpliga så det ska bli spännande att se vad det blir av det:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp