Trädgård och odling 2026

sthu

Trådstartare
Nu ni! Nu börjar odlingssäsongen!

Jag kunde inte hålla mig utan sådde paprika 'Madame paraplü', physalis, persilja, palettblad och dill redan i december. Väntar otåligt på att det ska gro.

Planerar att göra om i växthuset i år. Det ska bli permanenta bäddar istället för baljorna jag har idag. Hittade en sida som säljer större lådor i galvaniserat stål. Tvekar lite på hållbarheten, men samtidigt kan det väl knappast vara sämre än pallkragar eller impregnerat trä. Tror jag ska köpa två och testa. Och så armeringsnät till gurkor och meloner är klättra på. I mitt huvud är det snyggt i varje fall :D

Vi ska dessutom hyra en bikupa av en i trakten. Hoppas på lite extra hjälp med pollineringen.

Hur ser era planer, projekt och drömmar för trädgårdsåret ut?

Har uppgraderat mitt odlingsrum lite med ny hylla och nya lampor, drar ju upp väldigt många plantor varje år. Har sått fingerborgsblomma, solhatt och prärieklocka såhär långt, fick hem pensé frön idag så ska så dom med. Tror jag har färre olika blommor i år men fler varianter av varje sort, inte lika mycket helt nytt som jag aldrig testat förr.

I höst påbörjade jag en ny del av trädgården, gjorde en groddamm och anla gräsgångar men det va i slutet av säsongen så det ska bli väldigt spännande att se den i vår! byggde dessutom en 6 meter lång bädd till mina dahliafröplantor :nailbiting: satte 600 nya höstlökar och längtar verkligen efter att se dom nu

Jag har en kallsådd jag gjorde i november, annars väntar jag till mars med att så. Bor för trångt för att orka med massor plantor.

Ute ska det rivas ett förråd och byggas ett nytt plus ett litet växthus på samma plats. Om jag kommer så långt, rivningen är prio 1 förstås. Utöver det ska jag plantera lite mer thuja mot vägen och jobba vidare på mitt woodland som knappt är påbörjat. Har massor grenar efter fällda träd som ska få bli flisgångar där.

Jag har vansinnigt mycket blomfröer att så som jag inte vet var jag ska plantera sen... Och alla dahlior sen, förutom de övervintrade (som jag borde titta till) har jag förbeställt 28 knölar och häromdagen bokade jag även två sticklingar. Jag har ingen aning om var allt ska få plats men det löser sig nog :D En zinniarabatt ska jag ev gräva också, alla fjärilar som drogs till zinniorna i somras kan gott få en egen buffé utöver den som finns i dahliarabatterna :)

Det svåra för min del är att vi ska renovera i år. Jag vet inte hur det kommer bli tidsmässigt och jag tippar på att vi inte bor hemma under tiden. Det gör det lite svårt att sköta frösådder och sånt om det blir efter att sådderna satts och jag tror absolut inte att vi hinner köra igång innan.
Bevattningsmattor, hur fungerar såna? Hur länge håller det innan man måste vattna på nytt?

Jag har vansinnigt mycket blomfröer att så som jag inte vet var jag ska plantera sen... Och alla dahlior sen, förutom de övervintrade (som jag borde titta till) har jag förbeställt 28 knölar och häromdagen bokade jag även två sticklingar. Jag har ingen aning om var allt ska få plats men det löser sig nog :D En zinniarabatt ska jag ev gräva också, alla fjärilar som drogs till zinniorna i somras kan gott få en egen buffé utöver den som finns i dahliarabatterna :)

Det svåra för min del är att vi ska renovera i år. Jag vet inte hur det kommer bli tidsmässigt och jag tippar på att vi inte bor hemma under tiden. Det gör det lite svårt att sköta frösådder och sånt om det blir efter att sådderna satts och jag tror absolut inte att vi hinner köra igång innan.
Bevattningsmattor, hur fungerar såna? Hur länge håller det innan man måste vattna på nytt?
Det beror ju helt på hur stora plantor och hur många som står på dom, temperatur i rummet och tillväxthastighet. Helt enkelt väldigt svårt att bedöma.

Tycker att det inte varit så mycket roliga nyheter på frö och växtfronten i år?
Är mest sugen på att odla lite sötpotatis som komplement i växthuset, har gjort det någon gång förut och det gick ok. Har en del av växthuset där jag odlar direkt i marken så där behöver jag ha en rotation på grödor.

Någon annan som hittat några roligheter på fröfronten de ska testa?

Jag tänkte odla en årsförbrukning potatis i år igen.

I övrigt blir det inga känsliga växter som föodlas. Jag kommer att så hjärtvalnötter och en del perenner till skogsträdgården. Kanske blir det lite kallsådder och direktsådder av växter som klarar det. Så med andra ord blir det väldigt återhållsamt i år.

Tycker att det inte varit så mycket roliga nyheter på frö och växtfronten i år?
Är mest sugen på att odla lite sötpotatis som komplement i växthuset, har gjort det någon gång förut och det gick ok. Har en del av växthuset där jag odlar direkt i marken så där behöver jag ha en rotation på grödor.

Någon annan som hittat några roligheter på fröfronten de ska testa?

Jag tycker det mesta roliga dyker upp i mindre fröshoppar med lite mer udda sortiment. Men det beror ju på vad man vill så, jag sår bara blommor

Jag har för övrigt påbörjat sådderna precis som vanligt. Jag står med påsen i näven som innehåller tex 30 frön, tänker "jag behöver inte så alla" och sen när jag börjar lägga ner fröna tänker jag "äh kan lika gärna så alla"

om nån undrar hur jag kan stå där i mars med 600 plantor

Jag har för övrigt påbörjat sådderna precis som vanligt. Jag står med påsen i näven som innehåller tex 30 frön, tänker "jag behöver inte så alla" och sen när jag börjar lägga ner fröna tänker jag "äh kan lika gärna så alla"

om nån undrar hur jag kan stå där i mars med 600 plantor
Då är det ju en välbeprövad metod i iallafall.

Jag tycker det mesta roliga dyker upp i mindre fröshoppar med lite mer udda sortiment. Men det beror ju på vad man vill så, jag sår bara blommor
Har du några tips. Vi är några som brukar gå ihop för att dela på frakten och fröpåsarna, då handlar vi lite här och därifrån. Men ofta blir det runågbergs, impecta eller fröbanken. I år tittar vi lite på klostra också och jag har handlar från sävar fröplant. Det är lite blandat ätbart, blommor och perenna växter.

Har du några tips. Vi är några som brukar gå ihop för att dela på frakten och fröpåsarna, då handlar vi lite här och därifrån. Men ofta blir det runågbergs, impecta eller fröbanken. I år tittar vi lite på klostra också och jag har handlar från sävar fröplant. Det är lite blandat ätbart, blommor och perenna växter.

Dom jag använt utöver dom du nämnde är Daysingray, Fröskafferiet och Nfloralis, finns även Jordnära fröer och Nordfrö

Det beror ju helt på hur stora plantor och hur många som står på dom, temperatur i rummet och tillväxthastighet. Helt enkelt väldigt svårt att bedöma.
Jo det är klart 😅

Jag har aldrig använt bevattningsmatta själv, jag brukar bara ha allt i en bricka som jag vattnar i. Är matta bättre? Generellt alltså, inte i fråga om renovering :)

Tror det blir en repris på 2025. Ja inte exakt samma mängd av allt men ungefär.
Däremot vill jag se över helheten på trädgården vad gäller växtlighet och blommor. Sommaren som var försvann lite för mig.

Jag har en hel del planer och ideer, får se hur mycket av det som jag hinner med att få gjort. :)

I köksträdgården:
- Har en odlingsplan klar för alla mina pallkragar/odlingsbäddar, och ska testa lite grönsaker 2026 som jag inte har gett mig på tidigare och se hur de trivs, bla sockermajs, sojabönor och brysselkål.
- Planerar att starta med vintersådd i feb/mar.
- Har fått in rötter i några bäddar och måste gräva om dem och spärra bort rötterna. Hann med 2 innan vintern, har 2 kvar.

Övrig trädgård:
- När jag nu har fått snurr på köksträdgården så tänkte jag gå vidare med att designa lite rabatter mm. Har en lista över växter jag vill ha och har en mental plan för var de ska vara.
- DRÖMMEN är att bygga en trädgårdsruin (klädd med en vinranka)! 🤩 Letade gamla tegelstenar lite halvhjärtat förra sommaren men det verkar vara svårt... Ska fortsätta leta!
- Planerar en gul-rosa rosor-liljor-vallmo rabatt (wish me luck :D )
- Planerar en pot display med dahlior.
- Ska jobba vidare med min utmaningsrabatt (under stora tallar där jorden är stenhård och knastertorr och alla klena domesticerade blomsorter bara dör... ;)). Har flyttat dit vackra ogräs från resten av trädgården och tänkte testa några sorter som är kända för att vara tåliga och livskraftiga. Har sått bla ulltistel och cikoria där!... 😱:devil: Ska bli spännande att se om de antar utmaningen... 🤪

Jo det är klart 😅

Jag har aldrig använt bevattningsmatta själv, jag brukar bara ha allt i en bricka som jag vattnar i. Är matta bättre? Generellt alltså, inte i fråga om renovering :)
Nej det är ju typ samma. Du lägger ju mattan på en bricka och fyller på med vatten. Så istället för att växterna står i vatten så står de på en fuktig matta. Skillnaden blir väl att när det det börjar bli lite vatten på brickan så kan det vara svårt för växterna att få tag på det, medan med mattan så har ju jorden kontakt med den så hela hänger liksom ihop som en stor tvättsvamp som håller vatten. Allt hänger ju ihop med hur mycket vatten mattan tar vs hur mycket vatten du brukar hälla upp på din bricka. Blir det samma är det samma typ. Kanske avdunstar det mindre om det är uppsuget i mattan jämfört med när det är på brickan annars.

Nej det är ju typ samma. Du lägger ju mattan på en bricka och fyller på med vatten. Så istället för att växterna står i vatten så står de på en fuktig matta. Skillnaden blir väl att när det det börjar bli lite vatten på brickan så kan det vara svårt för växterna att få tag på det, medan med mattan så har ju jorden kontakt med den så hela hänger liksom ihop som en stor tvättsvamp som håller vatten. Allt hänger ju ihop med hur mycket vatten mattan tar vs hur mycket vatten du brukar hälla upp på din bricka. Blir det samma är det samma typ. Kanske avdunstar det mindre om det är uppsuget i mattan jämfört med när det är på brickan annars.
I see, tack! Jag får nog testa och jämföra :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat