Trädgårds- och odlingstråden 2025

Vad tror ni? Skulle en japansk lönn ”Orange dream” trivas här? Just nu klättrar Paul Farges här, men eftersom vi är borta 4-5 veckor på sommaren så blir har han trasslat in sig i både silverpäron och i häcken. Läget är sydväst, men häcken skymmer eftermiddagssolen. Hörnet gör det vindstilla i en annars blåsig trädgård. Zon 2.

Bifogade filer

• IMG_3652.webp
    IMG_3652.webp
    563,5 KB · Visningar: 55
Städat och grejat i trädgården. Är nöjd med hur det verkar bli.
Visa bifogad fil 167236

Men ingenting har tagit sig i kragen längst ner till vänster. Sådde palsternacka mm där. I alla andra har det börjat spira och gro, men just där nere är det tomt.

Ska ha bönor där komposten stod innan. Behöver fixa nåt stöd bara.
De kan vara lite sega är min upplevelse, någon gång när man gett upp och sått nya frön dyker alla upp på en gång...

Medelhavsdelen rensad och jag insåg att jag är ungefär 1 månad längre fram i mitt trädgårdsarbete än vad jag var förra året 🤩

Och ja, förra året var jag inte det minsta sugen. Jag var trött på helevetesrabatten (som numera är lådor istället), trött på ogräs rent allmänt och misslyckades med väldigt många av mina sådder.

Men sen fick jag ju till den där fantastiska rosenskärarabatten i lådorna och trädgårdsarbete avslutades i dur trots allt.

Nu är lådorna rensade sedan ett par veckor tillbaka. Rosenskärorna sådda. Trädgårdskafferiet är rensat och nu ven Medelhavsdelen. Har dessutom planterat ut 7 av Nina dahlior i krukorna än så länge. Planer på krukinköp till resten görs just nu.

Det som är kvar här är att klippa honungsrosen asap. Håller på att flörta med en kompis om att jag bjuder henne på ett glas vin om hon kan stå några meter bort och dirigera mig när jag klipper för det är ju halvt omöjligt annars 😅

Life is good

20250510_175641.webp

De kan vara lite sega är min upplevelse, någon gång när man gett upp och sått nya frön dyker alla upp på en gång...
Men just att ingenting kommit upp. Kollade skyltarna och det ska vara vårlök, morot, rödbeta också.

Men jag ska nog testa så en omgång till. Det kanske skrämmer igång de andra lite.

Mina zinnior som jag satte ut lite för tidigt förra veckan blev tagna av frosten förra helgen så idag har jag sått nya 😁 finare sorter den här gången så det blir toppen.

Mina två dahlior har fått rötter och några små blad i sina plastpåsar! Det är mina första. Tycker ni att jag ska satsa på att sätta dem i kruka eller i någon rabatt?

Väldigt märkligt skryt här men jag är så fruktansvärt stolt över jorden i mina pallkragar?
De är inne på säsong fyra och jorden är underbar. Startade upp med allt bös jag kunde hitta i trädgården (grenar, kvistar, löv), ett lass hästskit och någon hjälpande påse med jord. Har sen haft som rutin att gödsla upp med kogödsel på våren, mylla ner allt gräsklipp under säsongen, och sedan alla löv jag kommer över från grannens kastanj och lönn på hösten. I år fick den också ett lass kompost från varmkomposten. Nu är jorden helt magiskt, svart och fet och lucker och allt växer så det knakar!

STOR skillnad från mina blomsterbäddar som består av mest billig påsjord och lite koskit där jorden nu blivit helt vatten-flyende och inte går att vattna upp alls.
Såg denna och tänkte på detta inlägg :angel:
(Lyssna med ljud på.)

Dagens dilemma:
Ska jag flytta klematis Princess Diana eller kaprifol till framsidan av huset?

Har en spalje på väggen vid trappen.
Princess D är egentligen inte helt härdig här, vilken märks. Hon är lite klen där hon bor nu. Skulle behöva hennes växtstöd på annat håll dessutom.
Kaprifolen är nog inte heller härdig, vet inte vilken sort. Den bor i växthuset, har sjuka mängder blad men har aldrig blommat. Den är stor, klättrat långt upp över taket, och jag skulle behöva den platsen till annat.

Så, vem flyttar på sig?

Jag har tittat på en kompost (eller två) och inser att den enda jag hittar som stämmer på det jag söker är för liten och för dyr.
Jag vill ha en tät kompost så att inte sniglarna tar sig in. Den ska ha en stor öppning= minst en hel sida som går att plocka bort. Den ska helst vara över 500 liter så att den sväljer allt trädgårdskräp för ett helt år. Tanken är också att ha två så att man fyller en det första året som sedan får stå år tv och brytas ner i lugn och ro medans nummer två fylls upp.
Jag har som sagt letat men det verkar vara rätt kört så nu är jag inne på att bygga en av tryckat virke och klä den med typ platonmatta på insidan.
Problemet är hur jag ska fästa fronten så att den blir lätt att plocka av.
Av de fästen jag just nu kan komma på så är det här den bästa lösningen jag kan komma på men jag vet inte vad den typen av fästen heter så jag kan inte googla. Det är helt enkelt ett bleck med urskärning i som hängs över en utstickande pinne.
Jag tar gärna emot andra förslag på fästen som kan fungera för jag är ingen expert på den typen av grejer.
Visa bifogad fil 167237
Hur ofta kommer du plocka av froten? Du kan inte bara skruva fast den och sen skruva ur skruvarna när du ska öppna komposten? 🙂

Har läst här ett tag men inte skrivit något innan. Men det borde jag kanske göra 😁

Har gjort ett litet odlingsryck i år och håller på att skapa en väldigt enkel bär- och fruktodling. Jordgubbar, smultron, hallon, svarta vinbär, körsbär och äpple 🙂 Äppelträdet är ett minnesträd till en väldigt speciell häst i mitt liv som fick lämna jordelivet för 2 veckor sedan ❤️

Inte bästa bilden direkt. Tog den mest för att dokumentera att jag blev klar med jordgubbsburarna idag. När man har frigående höns får man vidta vissa åtgärger 😄
1000006006.webp

Har ett litet växthus också där det växer tomat, paprika, gurka och lite kryddor 🙂

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
23
· Visningar
757
Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
929
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
852
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka