Traditionell inridning?

dramatik

Trådstartare
Vet inte om denna kanske borde ligga på ridning istället? Men chansar på här, annars får den flyttas.

Jag undrar vilka hemska inridningar människan i detta klippet varit med om när hon beskriver en "traditionell inridning"? Tycker ni det stämmer?

Traditionell inridning
 
Sv: Traditionell inridning?

Nämen är hon seriös :eek::eek:


Alla inridningar jag vart med på så har vi börjat med att tömköra, sen hänga på hästen utan sadel, tömköra med sadel, hänga på hästen med sadel och sen så småningom sitta upp...
 
Sv: Traditionell inridning?

Men herregud, jag har då aldrig hört talas om sådana hemska inridningar som hon beskriver :eek: Möjligtvis då gamla tiders cowboys..

Att det ska bli ett nyhetsinslag om detta "nya" sätt som ju de flesta vettiga redan använder sig av. Fattar ingenting.
 
Sv: Traditionell inridning?

Det är typiskt människor som har blivit "frälsta" av någon ny lära. Då är allting de tidigare gjort så fruktansvärt hemskt. Om hon nu tidigare har gjort som hon berättar så är det ju illa men det är inget jag har erfarenhet utav iallafall. Att någon skulle köra runt hästen tills den går på knäna är ju bara löjligt. En sådan häst blir ju ingen trygg, trevlig individ. Visst förekommer det säkert men det är ju inte antingen hennes sätt eller köra runt hästen tills den stupar. Grimman som hon pratar om är en riktigt skarp grej så hur den kan vara bättre än många andra anordningar förstår jag inte heller. Det är nog snarare så att hon får skämmas för vad hon har gjort innan men hon kan inte lägga på det på alla andra som rider in hästar. Det är verkligen inte schysst.
 
Sv: Traditionell inridning?

Å jisses... har aldrig sett någon rida in en häst på det sätt hon beskriver :p

Själv när man rider in travhästarna lägger vi på sadel, hänger, sitter uppepå, sitter av, upp, lägger vikt i stigbyglarna, klappar, grejar på och blir ledd ur stallet helt odramatiskt och ut på träningsvägen med ledare en stund. Provar att stopp och svänga fungerar och är hästen helt bekväm med sin uppgift tar vi en tur själv i både skritt och trav.

Eftersom dom har en sån bra grund redan från inkörning så är det aldrig några problem, EN häst har jag upplevt nervös men då var den överlag lika i körningen/hantering. Resten går med öronen framåt och tycker det är skitkul, underbara djur :love:
 
Sv: Traditionell inridning?

+ ni andra

Skönt man inte var ensam om att reagera. Jag trodde jag skulle tappa hakan när jag hörde hennes beskrivning, för några sådana inridningar har i varje fall jag aldrig varit med om, tack och lov!
 
Sv: Traditionell inridning?

Har heller aldrig ens hört talas om sådana inridningar som hon beskriver som traditionella, och de metoder hon använder sig av som något slags nytänkande är ju så basic att varenda hästmänniska känner till dem ...

Avarter finns inom alla discipliner, och det har man ju stött på en och annan, men det hon beskriver låter ju helt horribelt. Undrar vilket stall hon jobbade i som ung?!
 
Sv: Traditionell inridning?

:rofl:

Stackarn framstår som väldigt blond...

Hur kan man ens stå och intervjuas och framstå som så korkad ?

Och nej den "traditionella inridningen" går VERKLIGEN inte till så som hon säger.

KANSKE utomlands men där sitter de upp mer eller mindre direkt, i longerlina och nån med pisk bakom... Just för att de ska gå framåt och inte stanna upp och bocka.
 
Sv: Traditionell inridning?

Ngn som har en teori varför människan skakar med fötterna när hon rider??
Typ 0:50 in i klippet...
 
Sv: Traditionell inridning?

Jag har sett en hel del knappa inridningar tycker jag nog, men det har nog varit folk som har varit oerfarna och lite sneda i huvudet. Men ingen som utstuderat forsokt knacka hasten sa att saga. I regel har mina erfarenheter gatt lugnt och sansat till och man har vantat pa hasten.
Men det finns ju idioter och okunskap till allt, varning for starka bilder (argentina "vildhastar"): http://youtu.be/G4HsdCc-g5M
 
Sv: Traditionell inridning?

Ngn som har en teori varför människan skakar med fötterna när hon rider??
Typ 0:50 in i klippet...

tror det är för att väcka upp hästen lite, typ istället för att krama om så kittlar man hästen lite i sidan. om hästen nu inte tar den mjuka kramande skänklen. jag gör samma i skänkelvikning om jag vill göra hästen lite mer uppmärksam på skänklen. ser fult ut ja men det fungerar :p
 
Sv: Traditionell inridning?

Med tanke på Dually-grimman och att hon framhöll den så fantastiskt är det nog mycket kopierat av Monty Roberts bakgrundstal....
Alla frälsta (spec MR- frälsta enligt min erfarenhet) måste framhäva att allt annat är djurplågeri, sant eller ej... :banghead:
 
Sv: Traditionell inridning?

Låter som hon har lyssnat en massa på Monty Roberts (hon använder ju hans grimma också) och snackar själv på samma sätt, utan att inse att det han berättar om inridning i 50-talets wild west inte är samma som i dagens Sverige...

:p
 
Sv: Traditionell inridning?

:eek: O_o O_o
Undra vilken sten hon bott under?? Jag känner inte alls igen mig i vad hon pratar om -och inget sånt i min närhet heller.
Det har mer handlat om skogspromenader med sadel, tömkörning med sadel och, som när min lilla häst reds in -mamma och pappa som ledde mig runt hängande på henne ett varv på stallplan en dag, 2 varv nästa dag och sen uppsuttet åkande i skogen.

Skrämmande att nån kan stå och låta sig intervjuas och bara "såhär ÄR det".
 
Sv: Traditionell inridning?

Nja, det kan jag inte riktigt hålla med om.
Självklart finns det idioter inom alla inriktningar, om man nu vill hitta fel.

Men nej, jag vet många inom olika inriktningar som rider in med trevliga metoder.

Aggentinska filmen visar för mig arbete med garocha på inridna hästar.
Däremot hur man gör med vildhästarna där är inte direkt fokuserat på inridning.
De har det som tävlingsevent på sina hästfestivaler, att se vem som kan sitta kvar längst på vildhästar som är ohanterade.

Sen kan de iofs rida in hästar genom att hobbla dem, binda upp dem, sätta en säck över skallen på dem innan man sätter sig på en häst som gått som ohanterad tom det att man fångat den nyss. Sen släpper man lös den med säcken på skallen, ibland hobblad. Sitter man kvar och hästen ger sig fortsätter man rida den.
Annars gör man sig av med den.
Det kostar inte mycket där och djuren har inte samma värde känslomässigt för de flesta.
Vet flera argentinare som tycker det är så märkligt med mitt jobb som problemlösare. "Why bother? Byt häst!" typ..

Man ska vara medveten om att det i vissa länder än idag går till så.
Och att en del av "de stora namnen" sett mycket sånt.
Rabblar man bara det de sagt så blir det lite mal placé i Sverige.

De flesta försöker värna om att hästen ska få en trevlig upplevelse. De som kan unghäst och utbildning iaf..
 
Sv: Traditionell inridning?

Blir så trött av att höra "traditionell"hantering/ridning eller whatever och att det ska av vissa anses vara negativt eller rentav klassas som djurplågeri, vad är det man anser just vara traditionellt?


Vettigare skulle det bli om man kunde acceptera att det finns och är olika tillvägagångssätt bara helt enkelt där vi alla gillar olika utan att man behöver smutskasta det ena eller det andra sättet så länge det är justa metoder.
Ojust blir det av rötägg oavsett vilken lära eller filosofi det gäller. Och likaså kan alla hantera häst utefter dessa..

Fjantigt är vad det är.


Här blandas det hejvilt av vad som passar individen och anses vara ett lämpligt tillvägagångssätt utan att det behöver kallas ditten och datten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Efwa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 104
Senast: iNHALE
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: ptr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 917
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp