Trådlöst stängsel för katt?

nyttnick

Trådstartare
Jag har sett att det finns trådlösa stängsel för katt (och hund). Trillade över det av en slump och blev nyfiken på
1. Fungerar det alls?
2. Är det "snällt" mot djuret?
3. Fattar djuren grejen med det?
 
Jag hade inte velat utsätt mitt djur för det och det är inte tillåtet i Sverige för lantbruksdjur.
Det kanske det inte är, men nog tittar man på stängselfria lösningar för lantbruksdjur? Det kanske bara har varit på forskningsstadiet än, men jag vet att man pratar om att det skulle vara bra på vissa svårstängslade marker.

Nej, det var min spontana reaktion också, men har aldrig hört om det för sällskapsdjur innan.
 
Det kanske det inte är, men nog tittar man på stängselfria lösningar för lantbruksdjur? Det kanske bara har varit på forskningsstadiet än, men jag vet att man pratar om att det skulle vara bra på vissa svårstängslade marker.

Nej, det var min spontana reaktion också, men har aldrig hört om det för sällskapsdjur innan.
Hur fungerar det, vibration, stöt eller spray?
 
Hur fungerar det, vibration, stöt eller spray?
Det fanns i princip ingen information alls om funktionen. Jag tror, efter mer sökande på nätet, att det är med stötar, men att halsbandet varnar med en ljudsignal på ett visst avstånd från tråden.
 
Det lär inte vara lagligt. Sådana halsband är ju inte lagliga här vad jag föstår.
Är sådana antiskällhalsband lagliga då? tror att de sålde det på samma sida. Hittar inte tillbaka nu, men kan leta om det behövs. Trillade över den av en slump när jag googlade på hur man kan hägna in trädgård för katt (alltså med nät och inte med el) och det var en svensk sida iaf.
 
Jag har sett att det finns trådlösa stängsel för katt (och hund). Trillade över det av en slump och blev nyfiken på
1. Fungerar det alls?
2. Är det "snällt" mot djuret?
3. Fattar djuren grejen med det?

En kompis som jobbat i USA berättade att de hade sånt till hundarna där. Det gav en elektrisk stöt när hunden kom till ”gränsen”. Jag vet inte om det gav någon förvarning. Kompisen tyckte inte det var särskilt snällt, men det hade hänt tidigare att någon hund som inte haft det blivit uppäten av alligator när hunden badade i nåt vatten i närheten och då var väl stöt ett mindre dåligt alternativ.

Jag tror däremot inte att det är lagligt i Sverige och nog inget som jag hade föredragit framför traditionellt staket och att ha koll.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
667
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 248
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
551
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp