Trä/eldningspellets och bindemedel.... Någon med svar?

Nica

Trådstartare
Har funderat läääänge på att byta strö i boxarna, och mina tankar har då gått till trä/eldningspellets. Men.... på alla sorter som finns att få tag på här hos mig så står det "bindemedel" på tillsatser. Är detta något som inverkar negativt på hästarna, eller är det bara att köra? :confused:

Det enda som finns att få tag på här är träpellets, finns inte halm eller spån, tyvärr. Och tro mig, jag har letat tills jag har blivit grön i ansiktet! :arghh:
Och då jag bara är en kund som frågar, så tar ingen hem det till mig heller. Nice! :banghead: :meh:

Så, vad göra, köra på träpellets eller skita i det? :confused:
 
Alla grejer som är pelleterade måste ju ha något bindemedel för att hålla ihop pelletsen, så det finns nog inga utan. Sedan kanske man använder olika bindemedel i olika fabrikat.
I förra stallet var vi flera som körde med eldningsellets från Byggmax, funkade fint, inga hästar blev sjuka(var tom sto med föl som stod på det), dammade inte och var sjukt lättskött. Viktigt att blöta ordentligt innan, så pelletsen löser upp sig.
 
Eftersom det inte anges vad som används som bindningsmedel måste man vara lite försiktig, speciellt med de allra billigaste eldningspelletsen. Tittar man på priset på de olika fabrikaten så inser man att det måste vara lite skillnad på vad de innehåller. Nästa bit är att ju billigare pellets ju sämre spån har man använt och ju lösare är de pressade vid tillverkningen. Så att de fungerar att elda med utan risk för miljön är inte samma sak som att de är bra eller dåliga strömedel till hästar.

Vi har använt spånpellets av ett lite dyrare fabrikat utan problem men också sett skillnaden mellan billiga och dyra. Inte minst i åtgången när man strör. De billiga blir nog ofta dyrare i längden än de dyrare mer hårdpressade. Nackdelen med de hårdpressade är att det tar längre tid för dom att bli mjuka när blöter upp dom.

Ett enkelt sätt att se skillnad på olika pellets är att ta en liter av varje sort och lägga det i blöt i lika mycket vatten. De hårdpressade kommer då att svälla mer än de löspressade.
 
Hej!

När min stallägare frågade vad skillnaden var så är det tydligen annat trä i träpellets (var det gran istället för tall eller tvärt om). Oavsett vilket hade tydligen eldningspellettsen en trätyp som sög upp mindre väta och avgav mer ammoniak.

Min pålla stog på eldningspellets när hon bodde på konvalescentstall, vi märkte ingenting på henne. Vanlig spånpellets blir däremot jätteäcklig på bara några dagar, dammar gör det också i massor, det märkte jag aldrig att eldningspelletsen gjorde.

/Lavinia, som gärna skulle hitta nåt billigare och drygare, men nog får inse att det är dyrt med grisig häst.
 
Senaste året har alla i stallet (4 boxar) stått på bränslepellets. Det har fungerat utmärkt. Billigaste pelletsen görs av en såg i närheten, och den är mkt ljus och fin, den något dyrare agro är ofta grå och SER lite tråkigare ut, men fungerar lika bra.
 
Och jag provade Byggmax bränslepellets förra året och gör aldrig om det. Det dammade som tusan framför allt. Jag fick vattna eländet flera dagar i veckan (helst varje dag), så för mig var det vidrigt. Sög däremot upp urinen bra och var lättmockat i övrigt. Men dammet var riktigt fruktansvärt i mitt fall. Det var till och med så att jag kände av retningar i halsen och ögonen. Jag är normalt inte känslig mot något damm.

Jag kan ha haft otur med just de 20 säckarna jag köpte. Det låter jag vara osagt.
 
Jag häller minst 6 liter vatten (helst varmt) i varje säck innan jag tömmer den i boxen, glömde skriva det förut.
 
Alla grejer som är pelleterade måste ju ha något bindemedel för att hålla ihop pelletsen, så det finns nog inga utan. Sedan kanske man använder olika bindemedel i olika fabrikat.
I förra stallet var vi flera som körde med eldningsellets från Byggmax, funkade fint, inga hästar blev sjuka(var tom sto med föl som stod på det), dammade inte och var sjukt lättskött. Viktigt att blöta ordentligt innan, så pelletsen löser upp sig.


Det "bindemedel" som uppges är trävirkets egen kåda och vatten. Pga det höga trycket som uppstår i pressningsprocessen värms flisen/spånet till såpass höga temperaturer att kådan blir lättfflytande och sipprar ut ur fibrerna för att därefter stelna på ytan som "bindemedel".

Om de inte har ändrat på sin hemsida det senaste året, finn det en länk på Enovas (vaggeryd) hemsida som visar hur produktionen av pellets går till.
 
Hej

Det är ingen skillnad på eldningspellets och ströpellets. Det är bara olika påsar och olika namn för att sälja till olika kunder.

När pelletsen pressas så tillför man ofta lite vatten/ånga och pelletsen håller främst ihop på grund av ligninet som finns naturligt i trä. Anges det bindemedel på innehållsförteckningen på din pellets så betyder det med största sannolikhet att de har tillsatt lite mjöl också. Normalt tillsätts ca 1-2 promille baserat på vikt. Det gör att pelletsen får lite bättre PDI, d.v.s att den håller ihop lite bättre. Mjöl är en naturprodukt och är inte farligt för hästar. Det är så lite att hästen inte kan uppfatta att det finns där så ingen risk att de börjar äta av det.
 
Det dammar, i synnhet nu på sommaren, när det är så torrt. Jag kan tycka att bädden blir lite sur när hästarna kommer in med snö i manen eller på hovskägget under vinterhalvåret. Jag har kört med pellets sedan 2011 och vet inte om det är på samma sätt med de andra underlagen som finns att tillgå.
Som flera skrivit ovan är det en naturlig process att tillverka pellets.
Vi använder lite olika märken i stallet av pellets. Själv föredrar jag dem som ligger i påse av vaxat papp, i stället för påsar av plast, för miljön.
 
Jag tyckte inte att det var så trevligt, främst att det var svårt att få det att lösa upp sig. Ts har troligtvis även löst det, det var sex år sedan tråden startade (om någon missat det). :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 130
Senast: Bliss
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 787
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Gimlan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 718
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp