Träckprov nu?

ylvalill

Trådstartare
Kan man ta träckprov nu, eller är det för sent? Tänker att det ju är onödigt att lägga pengar på det om det ändå inte visar nåt för att maskarna gått i vila och inte lägger några ägg så här års…? Vill egentligen ha maskmedel för att ta styngflugelarverna men man får ju bara recept om man har tagit träckprov (som ändå inte visar styngflugelarver).
 
Fast om du behöver avmaska mot styngfluga för att du inte kunnat ta bort äggen så bör du kunna få avmaskningsmedel utskrivet. Förklara läget.

Jag gör mina prov nu på hösten, lite olika när i tid men innan frost och minus borde inte vara nåt problem,
 
Kan man ta träckprov nu, eller är det för sent? Tänker att det ju är onödigt att lägga pengar på det om det ändå inte visar nåt för att maskarna gått i vila och inte lägger några ägg så här års…? Vill egentligen ha maskmedel för att ta styngflugelarverna men man får ju bara recept om man har tagit träckprov (som ändå inte visar styngflugelarver).
Att maskarna "går i vila" är egentligen ett tokigt uttryck. Det som kan hända är att lilla blodmasken slutar vakna upp ur villstadiet i tarmslemhinnan där de ligger under sin utvecklingstid. Dock är det inte alla arter av lilla blodmasken som gör det, heller inte alla hästar som får uppehållet utan det kan släppas ut många ägg hela vintern om man har otur.

Det har i stora delar av landet inte blivit särskilt kallt och det kan dröja innan det fryser till. Du kan absolut göra prov nu och avmaskningen skyddar då din vinterhage mot smitta som kommer ut.
 
Kan man ta träckprov nu, eller är det för sent? Tänker att det ju är onödigt att lägga pengar på det om det ändå inte visar nåt för att maskarna gått i vila och inte lägger några ägg så här års…? Vill egentligen ha maskmedel för att ta styngflugelarverna men man får ju bara recept om man har tagit träckprov (som ändå inte visar styngflugelarver).
Jag har aldrig haft problem att få maskmedel utskrivet om jag berättat att jag haft mycket stygnflugeägg
 
Fast om du behöver avmaska mot styngfluga för att du inte kunnat ta bort äggen så bör du kunna få avmaskningsmedel utskrivet. Förklara läget.

Jag gör mina prov nu på hösten, lite olika när i tid men innan frost och minus borde inte vara nåt problem,
Vi har väldigt mycket styngflugor här och även om man tar bort alla ägg minst en gång om dagen så hinner ju hästarna få i sig av de nya som kommer. :crazy:
Veterinärerna häromkring brukar inte vilja skriva ut avmaskningsmedel mot styngflugelarver eftersom ”dessa inte påverkar hästen”. Har dock svårt att tro på just det efter att ha sett hur det såg ut när vi gjorde gastroskopi på min store häst för ett par år sedan. :yuck:

Men då låter det i alla fall som att det funkar att ta prov nu, då kör jag på det!
 
Vi har väldigt mycket styngflugor här och även om man tar bort alla ägg minst en gång om dagen så hinner ju hästarna få i sig av de nya som kommer. :crazy:
Veterinärerna häromkring brukar inte vilja skriva ut avmaskningsmedel mot styngflugelarver eftersom ”dessa inte påverkar hästen”. Har dock svårt att tro på just det efter att ha sett hur det såg ut när vi gjorde gastroskopi på min store häst för ett par år sedan. :yuck:

Men då låter det i alla fall som att det funkar att ta prov nu, då kör jag på det!
Prata med en annan veterinär. Kanske de som brukar finnas tillgängliga via det ställe man skickar träckprov till?

Ja kör på det!
 
Vi har väldigt mycket styngflugor här och även om man tar bort alla ägg minst en gång om dagen så hinner ju hästarna få i sig av de nya som kommer. :crazy:
Veterinärerna häromkring brukar inte vilja skriva ut avmaskningsmedel mot styngflugelarver eftersom ”dessa inte påverkar hästen”. Har dock svårt att tro på just det efter att ha sett hur det såg ut när vi gjorde gastroskopi på min store häst för ett par år sedan. :yuck:

Men då låter det i alla fall som att det funkar att ta prov nu, då kör jag på det!
Det räcker ju att titta på tungan på infekterade hästar så ser man ju vilket lidande det är. Vid svåra angrepp så får de problem att äta.
Angående att få bort eller inte när man skrapar noggrant så är det faktiskt mycket effektivare än man kan tro. Jag har haft mycket ägg på min ena i sommar och har plockat och plockat. Jag trodde det skulle se rätt illa ut ändå men döm om min förvåning då det när vi var och fixade tänderna endast fanns 2 maskgångar var i deras tungor. (Den andra verkar av någon anledning inte få några ägg alls på sig, skönt då han är skimmel så de inte syns).

https://www.tidningenridsport.se/wp...susannastaafdistriktsveterinarernairimbo.jpeg
 
Det räcker ju att titta på tungan på infekterade hästar så ser man ju vilket lidande det är. Vid svåra angrepp så får de problem att äta.
Angående att få bort eller inte när man skrapar noggrant så är det faktiskt mycket effektivare än man kan tro. Jag har haft mycket ägg på min ena i sommar och har plockat och plockat. Jag trodde det skulle se rätt illa ut ändå men döm om min förvåning då det när vi var och fixade tänderna endast fanns 2 maskgångar var i deras tungor. (Den andra verkar av någon anledning inte få några ägg alls på sig, skönt då han är skimmel så de inte syns).

https://www.tidningenridsport.se/wp...susannastaafdistriktsveterinarernairimbo.jpeg
Håller med. När vi tog vargtanden på min häst för några år sen så hade hon inga spår av styngflugelarver. Hon brukar ha mycket ägg men jag tar dom varje dag. Sen hade vi två hästar där ägarna inte brydde sig om att ta äggen. Där fanns det en hel del. Så det gör allt stor nytta att plocka dom där äggen.
 
Vi har väldigt mycket styngflugor här och även om man tar bort alla ägg minst en gång om dagen så hinner ju hästarna få i sig av de nya som kommer. :crazy:
Veterinärerna häromkring brukar inte vilja skriva ut avmaskningsmedel mot styngflugelarver eftersom ”dessa inte påverkar hästen”. Har dock svårt att tro på just det efter att ha sett hur det såg ut när vi gjorde gastroskopi på min store häst för ett par år sedan. :yuck:

Men då låter det i alla fall som att det funkar att ta prov nu, då kör jag på det!
Det tar 24-48h innan äggen som lagts på benen utvecklats till smittsam liv så normalt räcker det att skrapa en gång om dagen. Om hästen får i sig larver sitter bara skalet kvar, det är alltså inte alltihop som följer med in i hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp