Träckprov

Sporthorse

Trådstartare
Hur ofta tar ni träckprov på era hundar och vad kollar ni efter då? Har ni både giardia och lungmask eller enbart standardanalys?
Skriv gärna antal hundar och vad ni har hundarna till.
 
Aldrig gjort då jag aldrig sett ett behov.

Två welsh corgi cardigans, tränas och tävlas i diverse sporter. De avmaskades senast i våras då fårägarna hade det som krav när vi skulle på vallningsläger.
 
Har tre hundar, avmaskar vid behov och tar inte träckprov. Nu när jag har Nano så kommer jag nog avmaska när det blir riktigt kallt i vinter för hon äter så mycket äckel ute. Nessie vart avmaskad i höstas innan valläger då det är ett krav när man är med.
 
Kollar årligen, avmaskar aldrig om inte analysen säger det behövs (det har inte behövts). Kör fullt på Kolla Masken, dvs + giardia och lungmask.

Har en hund, cane corso, som används till det mesta. Han är på stora tävlingar, olika klubbar, kurser, läger, och promenerar lite överallt.
 
Har aldrig kollat och har aldrig haft anledning att kolla heller.
Jag har fyra chow chow och två mopsar. Vi bor på landet, går i skogen och åker på utställningar ibland.
 
Oj, det känns som att det är väldigt många som aldrig kollar sina hundar för mask och andra parasiter.
Riktigt läskigt med tanke på hur ofta man ser hundskit ligga ute och mina hundar älskar att nosa på det. Den ena äter även skit.😣😳😰
Har tre hundar, avmaskar vid behov och tar inte träckprov. Nu när jag har Nano så kommer jag nog avmaska när det blir riktigt kallt i vinter för hon äter så mycket äckel ute. Nessie vart avmaskad i höstas innan valläger då det är ett krav när man är med.
hur vet du vad du ska avmaska mot om du inte tar träckprov?
 
Oj, det känns som att det är väldigt många som aldrig kollar sina hundar för mask och andra parasiter.
Riktigt läskigt med tanke på hur ofta man ser hundskit ligga ute och mina hundar älskar att nosa på det. Den ena äter även skit.😣😳😰

hur vet du vad du ska avmaska mot om du inte tar träckprov?

Jag känner faktiskt inte till någon som tar träckprov och avmaskar i tid och otid. Vi bor ändå på gård men jag ser ingen anledning till att ändra våra avmaskningsrutiner för det.

Varför är det "läskigt"?
 
Varför är det läskigt?
Så länge hunden inte visar några symtom på att ha mask ser jag ingen anledning till att avmaska faktiskt.
Den kan ha mssl utan att visa symtom och det finns hemska parasiter som smittat människor och andra djur utan att du vet om det.

Vi gjorde fullt träckprov och hittade giardia utan att hundarna visade symptom. Giardia dör inte av vanligt maskmedel och smittar dessutom till människa!
 
D6
Jag känner faktiskt inte till någon som tar träckprov och avmaskar i tid och otid. Vi bor ändå på gård men jag ser ingen anledning till att ändra våra avmaskningsrutiner för det.

Varför är det "läskigt"?
För att dina hundar kan sprida obehagliga parasiter som inte visar typiska symptom för mask.
 
Den kan ha mssl utan att visa symtom och det finns hemska parasiter som smittat människor och andra djur utan att du vet om det.

Vi gjorde fullt träckprov och hittade giardia utan att hundarna visade symptom. Giardia dör inte av vanligt maskmedel och smittar dessutom till människa!
Ser noll problem med det faktiskt.
Men du får gärna visa statistik på hur många människor som blir smittade av otäcka parasiter i Sverige av sin hund. Känns inte som ett större bekymmer.

Känner ingen som avmaskar utan att hundarna visar symtom (fö valpar o så/om man ska resa) och jag har ingen i min närhet som fått giardia eller andra parasiter. Varken hundar eller människor. 🤷‍♀️
Att folk avmaskar i onödan är ju garanterat ett större problem.
 
Ser noll problem med det faktiskt.
Men du får gärna visa statistik på hur många människor som blir smittade av otäcka parasiter i Sverige av sin hund. Känns inte som ett större bekymmer.

Känner ingen som avmaskar utan att hundarna visar symtom (fö valpar o så/om man ska resa) och jag har ingen i min närhet som fått giardia eller andra parasiter. Varken hundar eller människor. 🤷‍♀️
Att folk avmaskar i onödan är ju garanterat ett större problem.
Det kan du ju inte veta eftersom du och dom flesta med hund i din närhet inte tar träckprov. Giardia smittar oerhört lätt. Räcker med att den nosar på en annan hunds avföring så kan den bli smittad.

För mig känns det som ett stort problem eftersom smärtorna sprids när folk inte ens orkar skicka in träck föranalys. Både lungmask och giardia kräver provtagning från 3 dagars träck.
 
Så tråden är mest till för att skamma folk för att de inte gör träckprov och avmaskar för att ni själva hade giardia i flocken?

Jag tror slentrianavmaskning är ett betydligt större bekymmer än att människor skulle smittas av giardia.
Det är inte att skrämmas utan det är faktiskt skrämmande att se hur folk resonerar. Man avmaskar ju inte utan att ta träckprov. För utan träckprov vet du inte om det är lungmask eller något helt annat hunden bär på.

Samma gäller ju hästarna
 
Det är inte att skrämmas utan det är faktiskt skrämmande att se hur folk resonerar. Man avmaskar ju inte utan att ta träckprov. För utan träckprov vet du inte om det är lungmask eller något helt annat hunden bär på.

Jag skrev inte skrämmas. Jag skrev skamma.
Är det här verkligen ett reellt bekymmer, eller anser du det vara ett bekymmer för att just ni blev drabbade? Har du någon statistik på hur allvarligt detta problem är?
 
Jag skrev inte skrämmas. Jag skrev skamma.
Är det här verkligen ett reellt bekymmer, eller anser du det vara ett bekymmer för att just ni blev drabbade? Har du någon statistik på hur allvarligt detta problem är?
Statistik är svårt med tanke på hur få som tar träckprov. Man kan ju ringa till sva och fråga hur många som skickar in träck till dplm och sen räkna på antalet hundar i landet.

Ny tänker jag allmänt. Vågar knappt träffa andra hundar längre kom att vissa parasiter smittar så lätt och vi nu lämnar prov varje år.
 
Statistik är svårt med tanke på hur få som tar träckprov. Man kan ju ringa till sva och fråga hur många som skickar in träck till dplm och sen räkna på antalet hundar i landet.

Ny tänker jag allmänt. Vågar knappt träffa andra hundar längre kom att vissa parasiter smittar så lätt och vi nu lämnar prov varje år.

Men om så många hundar skulle springa omkring med mask och parasiter skulle nog en hel del till slut nå vården, eller? Och i så fall borde det väl finnas statistik och alarmerande rapporter om parasiter skulle vara ett sådant bekymmer, tänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 507
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp