Träckprov

Men om så många hundar skulle springa omkring med mask och parasiter skulle nog en hel del till slut nå vården, eller? Och i så fall borde det väl finnas statistik och alarmerande rapporter om parasiter skulle vara ett sådant bekymmer, tänker jag.
Jo många veterinärer tycker inte ens man ska avmaska när hunden inte visar symptom trots parasiter i täcket. Men nja, jag skulle inte vilja ha en hund med parasiter utan att avmaska. Problem eller ej.
 
Men om "många veterinärer" inte anser det mödan värt att avmaska så förstår jag nog fortfarande inte vad det är du anser som läskigt?

Somliga veterinärer ja, andra inte. Min veterinär tycker det är självklart att ta träckprov om man vistas i djurtäta miljöer framförallt för att unga och svaga djur drabbas även om ditt djur inte lider av att gå med parasiter ikroppen.
 
Somliga veterinärer ja, andra inte. Min veterinär tycker det är självklart att ta träckprov om man vistas i djurtäta miljöer framförallt för att unga och svaga djur drabbas även om ditt djur inte lider av att gå med parasiter ikroppen.

Du vet ju inte ifall mina hundar har parasiter eller ej så jag skulle uppskatta ifall du kunde sluta insinuera det. :)
 
Har aldrig tagit träckprov på hund, inte ens i kenneln utan avmaskar när jag märker att det behövs samt efter rekommendation på tik och valpar.
Ras: Dvärgschnauzer, enbart sällskap och tidigare Schäfer, avel och tävling.
 
Den kan ha mssl utan att visa symtom och det finns hemska parasiter som smittat människor och andra djur utan att du vet om det.

Vi gjorde fullt träckprov och hittade giardia utan att hundarna visade symptom. Giardia dör inte av vanligt maskmedel och smittar dessutom till människa!
Giardia avmaskas i första hand med axilur,vilket är det mest vanliga avmaskningsmedlet.
 
Det kan du ju inte veta eftersom du och dom flesta med hund i din närhet inte tar träckprov. Giardia smittar oerhört lätt. Räcker med att den nosar på en annan hunds avföring så kan den bli smittad.

giardia kräver provtagning från 3 dagars träck.
Fel! Enl SVA så räcker det med ett skitinskick.
 
Jag avmaskar ALLT som kommer hit från Tex Ungern (alla mina hundar är importer) kör giardia dos på dom med dubbel dos axilur i 5 dagar.
Är inte rädd för "vanliga" parasiter, men har ju haft giardiahund och om dom har det så känns det både på lukten o ser det på skiten, den hunden testas, när den är UA så testas ALLA hundarna här, bara för säkerhets skull.
I övrigt görs inga tester eller avmaskningar om inte jag tror/ser att det behövs.
 
Den kan ha mssl utan att visa symtom och det finns hemska parasiter som smittat människor och andra djur utan att du vet om det.

Vi gjorde fullt träckprov och hittade giardia utan att hundarna visade symptom. Giardia dör inte av vanligt maskmedel och smittar dessutom till människa!
Människor kan få giardia men parasiten är artspecifik. Dvs. den giardia som hundar kan få smittar inte till människor och vice versa. Katter har man misstankar om att de i enstaka fall kan ha smittat tillbaka giardia till hund men katten får då inte giardia själv. Även där är det alltså artspecifikt, katter kan få giardia men inte bli smittade utav en hund som har giardia.

Jag håller däremot med dig om att alla borde kolla sina hundar iallafall om de åker på utställning, bor i stad/går med hunden i stan eller åker på tävlingar eller vistas där många andra hundar vistas. Giardia är inte att leka med och det är ingen barnlek att sanera heller. 30% av alla hundar som har giardia har inga symptom alls. De kan alltså sprida smittan utan att bli sjuka själva. En valp som föds in i giardia smittad flock brukar klara sig men en valp som flyttar till en giardiasmittad flock har inte särskilt stor chans att överleva.

Min hund blev med stor sannolikhet smittad på veterinärklinik. Han hade redan magproblem och vi sökte för kräkningar och diarré och trots det hänvisades vi till vanliga ingången och skulle vänta i väntrummet. När jag ifrågasatte om det var så lämpligt när vi inte visste vad som orsakade kräkningarna och diarrén möttes jag av oförstående. Någon vecka efter det besöket blev min hund sjuk på riktigt. Det som tidigare hade varit "dålig i magen men ändå höll ihop bajs" blev till illaluktande sprutdiarré och prover visade att han hade fått giardia. Att veterinärer tar så lätt på en så allvarlig smitta övergår mitt förstånd.

Det är också vansinne att det fortfarande inte finns några klara riktlinjer för behandling av giardia. Endel säger tre dagar med axilur, andra fem dagar, andra sju dagar och ytterligare andra säger 10 dagar + sju dagar till om hunden har symptom. Det finns inte heller några vettiga riktlinjer angående saneringen. Det rekommenderas att man sanerar men det finns inget om hur ofta eller om det är ett måste. Utan sanering smittar hunden tillbaka till sig själv igen och igen och fortsätter sprida smittan.
 
Fel! Enl SVA så räcker det med ett skitinskick.
Ja ett inskick gäller men det ska vara avföring från tre skilda tillfällen då giardiacystorna inte följer med varje gång hunden bajsar. De här stickorna som finns att köpa för billig peng för hemmatest är alltså värdelösa om man inte testar tre gånger i rad.
 
Ja ett inskick gäller men det ska vara avföring från tre skilda tillfällen då giardiacystorna inte följer med varje gång hunden bajsar. De här stickorna som finns att köpa för billig peng för hemmatest är alltså värdelösa om man inte testar tre gånger i rad.
Jag har spenderat timmar i telefonen med SVA inkl deras parasit vet (mikorbiolog expert) och dom säger att det räcker med att ta prov på en bajshög, dom säger oxå att bara för att provet är neg kan det ändå vara så att hunden är bärare av giardia,då man skickar in ca 1/2dl bajs men dom provtar bara en topsudd.
 
Den kan ha mssl utan att visa symtom och det finns hemska parasiter som smittat människor och andra djur utan att du vet om det.

Vi gjorde fullt träckprov och hittade giardia utan att hundarna visade symptom. Giardia dör inte av vanligt maskmedel och smittar dessutom till människa!

Giardia behandlas med Axilur så vanligt avmaskningsmedel tar det. Däremot behöver man sanera ordentligt försatt bli av med smittan.

Däremot kan man ju fråga sig om giardian är ett problem om hundarna är symptomfria. Det är inte alla sorter som går på människor heller.

Mina vuxna katter var helt asymptomatiska när jag fick in giardia. Hade jag inte haft kattuppfödning hade jag inte brytt mig om att behandla och sanera.
 
Jag har spenderat timmar i telefonen med SVA inkl deras parasit vet (mikorbiolog expert) och dom säger att det räcker med att ta prov på en bajshög, dom säger oxå att bara för att provet är neg kan det ändå vara så att hunden är bärare av giardia,då man skickar in ca 1/2dl bajs men dom provtar bara en topsudd.
Okej. Det är tvärtemot de besked jag har fått av SVA. De poängterade igen och igen att man måste ta prov från tre olika tillfällen just eftersom man annars kan få ett falskt negativt svar.
 
Oj, det känns som att det är väldigt många som aldrig kollar sina hundar för mask och andra parasiter.
Riktigt läskigt med tanke på hur ofta man ser hundskit ligga ute och mina hundar älskar att nosa på det. Den ena äter även skit.😣😳😰

hur vet du vad du ska avmaska mot om du inte tar träckprov?

Börjar de dra rumpan i golvet och man inte ser nåt i träcket så har de sannolikt spolmask (om de inte analkörtlarna som man kollar i första hand), bandmask syns ganska bra och axilur tar båda + ev giarda. Skulle min hund hosta eller rinna om näsan så skulle jag ta prov för lungmask men det samma om det så att de skulle få magproblem (giarda).
 
Samma här. Det är 3 olika högar man ska ta prov från och så säger både sva och vidilab
Okej. Det är tvärtemot de besked jag har fått av SVA. De poängterade igen och igen att man måste ta prov från tre olika tillfällen just eftersom man annars kan få ett falskt negativt svar.
 
Giardia behandlas med Axilur så vanligt avmaskningsmedel tar det. Däremot behöver man sanera ordentligt försatt bli av med smittan.

Däremot kan man ju fråga sig om giardian är ett problem om hundarna är symptomfria. Det är inte alla sorter som går på människor heller.

Mina vuxna katter var helt asymptomatiska när jag fick in giardia. Hade jag inte haft kattuppfödning hade jag inte brytt mig om att behandla och sanera.
Axilur i minst 7 dagar plus sanering. Det räcker inte att bara avmaska som enligt förpackning i 3 dagar, har du dessutom inte sanerat så kommer skiten tillbaka.


Avmaskar man för kort period är väl risken stor att parasiten utvecklar resistens? Den är redan väldigt tålig mot klorin och en seg parasit som överleveri månader utanför värddjuret
 
Senast ändrad:
Människor kan få giardia men parasiten är artspecifik. Dvs. den giardia som hundar kan få smittar inte till människor och vice versa. Katter har man misstankar om att de i enstaka fall kan ha smittat tillbaka giardia till hund men katten får då inte giardia själv. Även där är det alltså artspecifikt, katter kan få giardia men inte bli smittade utav en hund som har giardia.

Jag håller däremot med dig om att alla borde kolla sina hundar iallafall om de åker på utställning, bor i stad/går med hunden i stan eller åker på tävlingar eller vistas där många andra hundar vistas. Giardia är inte att leka med och det är ingen barnlek att sanera heller. 30% av alla hundar som har giardia har inga symptom alls. De kan alltså sprida smittan utan att bli sjuka själva. En valp som föds in i giardia smittad flock brukar klara sig men en valp som flyttar till en giardiasmittad flock har inte särskilt stor chans att överleva.

Min hund blev med stor sannolikhet smittad på veterinärklinik. Han hade redan magproblem och vi sökte för kräkningar och diarré och trots det hänvisades vi till vanliga ingången och skulle vänta i väntrummet. När jag ifrågasatte om det var så lämpligt när vi inte visste vad som orsakade kräkningarna och diarrén möttes jag av oförstående. Någon vecka efter det besöket blev min hund sjuk på riktigt. Det som tidigare hade varit "dålig i magen men ändå höll ihop bajs" blev till illaluktande sprutdiarré och prover visade att han hade fått giardia. Att veterinärer tar så lätt på en så allvarlig smitta övergår mitt förstånd.

Det är också vansinne att det fortfarande inte finns några klara riktlinjer för behandling av giardia. Endel säger tre dagar med axilur, andra fem dagar, andra sju dagar och ytterligare andra säger 10 dagar + sju dagar till om hunden har symptom. Det finns inte heller några vettiga riktlinjer angående saneringen. Det rekommenderas att man sanerar men det finns inget om hur ofta eller om det är ett måste. Utan sanering smittar hunden tillbaka till sig själv igen och igen och fortsätter sprida smittan.
Vi fick behandla i 15 dagar och sanera 3 gånger under behandlingen.
Riktig skit att bli av med och dyrt om man har några hundar modell stor.

Hemskt vad lite veterinärer kan om Giardia. Antar att det har att göra med att den parasiten inte var så vanlig förr.
Jag hittade mest och bäst information från uppfödare i Holland där smittan är vanligare.
 
Människor kan få giardia men parasiten är artspecifik. Dvs. den giardia som hundar kan få smittar inte till människor och vice versa. Katter har man misstankar om att de i enstaka fall kan ha smittat tillbaka giardia till hund men katten får då inte giardia själv. Även där är det alltså artspecifikt, katter kan få giardia men inte bli smittade utav en hund som har giardia.

Jag håller däremot med dig om att alla borde kolla sina hundar iallafall om de åker på utställning, bor i stad/går med hunden i stan eller åker på tävlingar eller vistas där många andra hundar vistas. Giardia är inte att leka med och det är ingen barnlek att sanera heller. 30% av alla hundar som har giardia har inga symptom alls. De kan alltså sprida smittan utan att bli sjuka själva. En valp som föds in i giardia smittad flock brukar klara sig men en valp som flyttar till en giardiasmittad flock har inte särskilt stor chans att överleva.

Min hund blev med stor sannolikhet smittad på veterinärklinik. Han hade redan magproblem och vi sökte för kräkningar och diarré och trots det hänvisades vi till vanliga ingången och skulle vänta i väntrummet. När jag ifrågasatte om det var så lämpligt när vi inte visste vad som orsakade kräkningarna och diarrén möttes jag av oförstående. Någon vecka efter det besöket blev min hund sjuk på riktigt. Det som tidigare hade varit "dålig i magen men ändå höll ihop bajs" blev till illaluktande sprutdiarré och prover visade att han hade fått giardia. Att veterinärer tar så lätt på en så allvarlig smitta övergår mitt förstånd.

Det är också vansinne att det fortfarande inte finns några klara riktlinjer för behandling av giardia. Endel säger tre dagar med axilur, andra fem dagar, andra sju dagar och ytterligare andra säger 10 dagar + sju dagar till om hunden har symptom. Det finns inte heller några vettiga riktlinjer angående saneringen. Det rekommenderas att man sanerar men det finns inget om hur ofta eller om det är ett måste. Utan sanering smittar hunden tillbaka till sig själv igen och igen och fortsätter sprida smittan.

Men din hund var ju redan sjuk när du gick till veterinären? Så sannolikt hade den redan giardia då. Sen att en hund med de symtomen inte ska sitta i väntrummet är en annan diskussion.

För att svara på TS fråga; jag tar inte träckprov på mina hundar då det inte finns någon anledning. Skulle de uppvisa symtom är det en annan femma. Skulle inte behandla en asymtomatisk hund ändå om det inte fanns andra skäl så som uppfödning eller liknande. Det bidrar bara till resistensen.
Avmaskar inte på rutin utan endast vid utlandsresa.

Har själv haft giardia, fanns inte anledning att testa hunden då heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 644
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 496
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp