Träckprov

Vi fick behandla i 15 dagar och sanera 3 gånger under behandlingen.
Riktig skit att bli av med och dyrt om man har några hundar modell stor.

Hemskt vad lite veterinärer kan om Giardia. Antar att det har att göra med att den parasiten inte var så vanlig förr.
Jag hittade mest och bäst information från uppfödare i Holland där smittan är vanligare.
11 dagar behandlade jag. Duschade hunden varannan dag, torkade rumpan med våtservetter efter varje bajsning och hela hunden den dagen han inte duschades. Köpte en ångtvätt och körde den och virkonade det som inte tålde ånga varje dag efter behandlingdag tre. Virkonade där han hade bajsat efter att bajset plockats upp. Spritade mina egna händer flera gånger/dag. Tvättade allt i 60 grader som tålde det och ångade/virkonade resten. Tack och lov att han var giardiafri sedan för jag var verkligen helt död efter.

Ja det är tråkigt. Jag hittade mycket på sidor från USA där de också har haft giardia länge.
 
Har aldrig gjort förr men nu har vi en hund som äter all möjlig skit under jakt och kan kaskadspy hemma efteråt. Henne testade vi när förra jaktsäsongen var slut och kommer göra efter denna.

Är mer nervös för att hundarna ska smittas med skabb eller noskvalster än mask.
 
Men din hund var ju redan sjuk när du gick till veterinären? Så sannolikt hade den redan giardia då. Sen att en hund med de symtomen inte ska sitta i väntrummet är en annan diskussion.

För att svara på TS fråga; jag tar inte träckprov på mina hundar då det inte finns någon anledning. Skulle de uppvisa symtom är det en annan femma. Skulle inte behandla en asymtomatisk hund ändå om det inte fanns andra skäl så som uppfödning eller liknande. Det bidrar bara till resistensen.
Avmaskar inte på rutin utan endast vid utlandsresa.

Har själv haft giardia, fanns inte anledning att testa hunden då heller.
Nej det hade han med all sannolikhet inte och det var inte heller giardian som var orsaken till hans primära magproblem. Han hade kräkningar och diarré i bemärkelsen första bajsningen var normal och sedan blev det lösare för varje bajsning men ingen rinnande diarré innan det besöket. Några dagar efter besöket fick han sprutdiarré och blev sjuk i bemärkelsen allmänpåverkad. Vi hade då redan behandlat hans mage i tre månader så om han hade haft giardia hela tiden så vore det konstigt att han blev så dålig efter besöket. Däremot är det mycket möjligt att han lättare plockade upp parasiten eftersom han redan var nedsatt.
 
11 dagar behandlade jag. Duschade hunden varannan dag, torkade rumpan med våtservetter efter varje bajsning och hela hunden den dagen han inte duschades. Köpte en ångtvätt och körde den och virkonade det som inte tålde ånga varje dag efter behandlingdag tre. Virkonade där han hade bajsat efter att bajset plockats upp. Spritade mina egna händer flera gånger/dag. Tvättade allt i 60 grader som tålde det och ångade/virkonade resten. Tack och lov att han var giardiafri sedan för jag var verkligen helt död efter.

Ja det är tråkigt. Jag hittade mycket på sidor från USA där de också har haft giardia länge.
Bra jobbat.
Det är ett helvete att sanera och behandla bort skiten. Vill aldrig ha tillbaka det igen och det är anledningen till att jag skickar träckprov varje år. Egentligen tycker jag det borde vara lika självklart som att ta träckprov på sin häst med tanke på att vi bor ihop med våra hundar på ett helt annat sätt än med häst.
 
11 dagar behandlade jag. Duschade hunden varannan dag, torkade rumpan med våtservetter efter varje bajsning och hela hunden den dagen han inte duschades. Köpte en ångtvätt och körde den och virkonade det som inte tålde ånga varje dag efter behandlingdag tre. Virkonade där han hade bajsat efter att bajset plockats upp. Spritade mina egna händer flera gånger/dag. Tvättade allt i 60 grader som tålde det och ångade/virkonade resten. Tack och lov att han var giardiafri sedan för jag var verkligen helt död efter.

Ja det är tråkigt. Jag hittade mycket på sidor från USA där de också har haft giardia länge.
Det finns en anledning till att jag aldrig mera vill ha gardia, jag är sjukt paranoid när det gäller den parasiten.
 
Axilur i minst 7 dagar plus sanering. Det räcker inte att bara avmaska som enligt förpackning i 3 dagar, har du dessutom inte sanerat så kommer skiten tillbaka.


Avmaskar man för kort period är väl risken stor att parasiten utvecklar resistens? Den är redan väldigt tålig mot klorin och en seg parasit som överleveri månader utanför värddjuret

5 dagar med Axilur och sanering. Giardia är känslig för torka så normal inomhustemperatur och torrt i 2 veckor så dör skiten. Har man bastu drar man in så mycket man kan i bastun och drar igång. Är det sommar och sol kastar man ut så mycket som möjligt i solen. Jag skurade och ångade.

Mekanisk rengöring med vanligt rengöringsmedel och låta saker torka ordentligt är absolut viktigast.

Inte så himla dramatiskt, men klart det är jobbigt att sanera men är djuren friska och du inte föder upp kan man ifrågasätta vikten av att behandla och sanera.
 
5 dagar med Axilur och sanering. Giardia är känslig för torka så normal inomhustemperatur och torrt i 2 veckor så dör skiten. Har man bastu drar man in så mycket man kan i bastun och drar igång. Är det sommar och sol kastar man ut så mycket som möjligt i solen. Jag skurade och ångade.

Mekanisk rengöring med vanligt rengöringsmedel och låta saker torka ordentligt är absolut viktigast.

Inte så himla dramatiskt, men klart det är jobbigt att sanera men är djuren friska och du inte föder upp kan man ifrågasätta vikten av att behandla och sanera.
Varför kan man ifrågasätta vikten av att sanera och behandla? Tycker du att det är okej att sprida smittan vidare?
 
5 dagar med Axilur och sanering. Giardia är känslig för torka så normal inomhustemperatur och torrt i 2 veckor så dör skiten. Har man bastu drar man in så mycket man kan i bastun och drar igång. Är det sommar och sol kastar man ut så mycket som möjligt i solen. Jag skurade och ångade.

Mekanisk rengöring med vanligt rengöringsmedel och låta saker torka ordentligt är absolut viktigast.

Inte så himla dramatiskt, men klart det är jobbigt att sanera men är djuren friska och du inte föder upp kan man ifrågasätta vikten av att behandla och sanera.
Hur pass känslig är den, egentligen? Jag vet att den dör i 60 grader, men det är ju ingen som har 60 grader inomhus. Dessutom är det så många som trots sanering inte blir av med den! Ångdammsugare är att rekommendera och kasta gamla skålar, bäddar, koppel, halsband, hundkläder osv. Det gjorde vi.
 
Varför kan man ifrågasätta vikten av att sanera och behandla? Tycker du att det är okej att sprida smittan vidare?
Alltså.
Om hunden är symtomfri själv och man inte umgås med uppfödare och så så är jag lite inne på @Sol tanke.
Det är ju en naturlig smitta som man kan stöta på överallt liksom.
Precis som att vi inte testar och behandlar en massa andra smittor om hundarna är symtomfria.
 
Varför kan man ifrågasätta vikten av att sanera och behandla? Tycker du att det är okej att sprida smittan vidare?

Det finns smittor överallt och om djuren är symptomfria kan man verkligen ifrågasätta om det är värt det. Hundar och katter kan bära på salmonella, campylobacter och toxoplasma också men så länge de inte är sjuka är det inget vi testar eller behandlar för. Giardia är inte värre, det är bara nytt för oss.
 
Hur pass känslig är den, egentligen? Jag vet att den dör i 60 grader, men det är ju ingen som har 60 grader inomhus. Dessutom är det så många som trots sanering inte blir av med den! Ångdammsugare är att rekommendera och kasta gamla skålar, bäddar, koppel, halsband, hundkläder osv. Det gjorde vi.

Torka i 20 grader i 14 dagar dödar av giardia, inkl. cystor. Många av oss har 20 grader inne så allt man behöver göra är att sätta djuren i karantän och flytta runt på dem och så städar man noga. Jag har haft giardia hemma. Kastade ingenting. Tvättade textiler i 60 grader, sådant som inte gick att tvätta la jag helt sonika undan i några veckor. 3 år senare testar mina katter fortfarande negativt. Viss fasen är det jobbigt att städa men så himla dramatiskt är det inte.
 
Torka i 20 grader i 14 dagar dödar av giardia, inkl. cystor. Många av oss har 20 grader inne så allt man behöver göra är att sätta djuren i karantän och flytta runt på dem och så städar man noga. Jag har haft giardia hemma. Kastade ingenting. Tvättade textiler i 60 grader, sådant som inte gick att tvätta la jag helt sonika undan i några veckor. 3 år senare testar mina katter fortfarande negativt. Viss fasen är det jobbigt att städa men så himla dramatiskt är det inte.
Jag vet inte om katter har samma giardia som hundar, för hundgardia är rent ut sagt ett helvete båda att ha o att städa bort.
 
Säg det när du står där med 6 vuxna hundar och 8 st 7v valpar.

Jag hade 4 vuxna katter och 3 st 4 veckor gamla kattungar vilket inte är skitlite, men jag anpassar medvetet antalet katter efter smittoförhållanden. För att hålla nere smittrycket och för att kunna ha ett bra karantänsystem den dag det behövs.
 
Jag avmaskar katten varje månad, då den verkar ha konstant mask eftersom den tar så mycket möss. Hundarna två, till tre gå ger per år beroende på smittryck. De gillar katten och pussar mkt på den. Jag har skickat in träck prov till SVA vid två tillfällen då jag såg mask i hundarnas avföring som levde, detta var dock parasiter som de fått i sig genom att äta bajs från olika vilt och som inte hade hund som värddjur utan bara passerade igenom, fick jag förklarat för mig. Men ändå äckligt.

Jag tror att parasiter är en viktigt del i naturen och som inte skall ”utrotas” men det är bra att hålla det på en rimlig nivå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 602
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 435
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 171
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp