Träd att gnaga på

B

**BORTTAGEN**

Snart är det dags att flytta kusarna till vinterhagarna, vad kan man ge dom som sysselsättning framåt vintern sen?
Vilka träslag kan man lägga in åt dom att gnaga på?
Förra året har vi haft björk.
 
Tall och gran brukar mina övht inte ens röra.

men all slags sly, favoriten är LÖNN, fölt aj asp. Men det mesta i slyväg äter de gärna. Alm är också gott.

Bjärk, gran och tall får vara ifred, "slyet" är godast.
 
Mina gillar oxå all slags sly (som vi har gott om här)!
Vet knappt vad det är för sorter, men några är väl al, asp, lönn & pil. Växer som ogräs iallafall! :crazy:

Gran & tall är visst inte alls lika gott! :D
 
Mina också..
:confused: :smirk:

Julgranarna (japp jag tigger sådana :D) försvinner fort.
 
Våra hästar äter allt .
Vinterhagen är så grön och fin nu med busk ,sly, träd av alla sorter.När senvintern har kommit är i stort sett allt nedbetat.Mums Mums
 
Då kommer följdfrågan: Har de ANDRA träd i hagen att gnaga på?

Mina har alltså ett otal träd i hagarna att välja mellan, och de rör då varken gran, tall eler björk.

Däremot, när jag BARA hade gran i vinterhagen så knaprade de granar.

Så, väljer de granar även när de har 10 - 15 trädsorter att välja på, eller har de bara gran att äta t ex?
 
Nej, våra hade inga träd i hagen...fast däremot i sommarhagen fanns både det ena och det andra...och såklart då valde dom ju inte gran/tall utan mera smakligare saker som tex Al och sånt lättgnagt....
 
Våra har också all slags träd och buskar att knapra på i hagarna. Mestadels är det löv, fra a asp, som gäller, MEN, någon enstaka gång väljer dom av någon anledning gran istället, och då luktar det jul om gänget.
Är det inte så enkelt, som att dom har olika behov av/sug efter olika ämnen olika gånger? Något dom i någorlunda utsträckning kan tillfredsställa i naturliga hagar?

Vill man bara använda ett slags GROV-foder, rekommenderar jag asp.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 343
Senast: tanten
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp