Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en tur till en ny handelsträdgård igår. 650 kr fattigare men en kinesisk smörboll, en pelargon, 2 förgätmigej, en snöbollsbuske och en höstsilverax rikare! (Jag avskyr egentligen pelargoner pga lukten men köpte ändå för dessa luktade inte illa där på plats. Jag köpte en planta utan blommor så vi får väl se om den får vara kvar när blommorna kommer eller om den får omplaceras ögonaböj till ett nytt kärleksfullt hem då. :p)

Idag ska jag ge mig på projektet att gräva något som ska bli en framtida "mormorsrabatt". Jag mätte upp något som jag tyckte såg lagom ut och den blev 160 cm djup. Noll efterforskning, bara känsla. Låter det vettigt eller lite/mycket? Nu stötte jag dock på VÄRLDENS problem. Ska rabattkanten vara rostig i färgen eller blank galvaniserad? Å ena sidan gillar jag tanken på en rostig till en mormorsrabatt men jag är rädd att jag kommer tycka att det ser "skabbigt" ut. :grin: Dessa enorma trädgårdproblem...
 
Och just det, rabatten kommer ligga intill husgrunden (torpargrund, ej källare). Bör man lägga sten eller grus eller något intill grunden? Hur stort bör avståndet då vara från vägg till jorden i rabatten? :confused:
 
Röda och gula lökar är flätade och inhängda i matkällaren och en potatissort är skördad, borstad och ligger fint i sin lår, samt att nästa års sättpotatis av både den och den tidiga sorten är utsorterad och huserar i eget krypin :up:

I landet är det alltså bara rycka upp ärtorna som gjort sitt, gräva upp den sista sortens potatis, vitlöken och några rödlökar som fick stå kvar ett tag till och växa på sig. Sen ska landet vändas och få en del ogräsrötter bortrensade och sen är det klart för vintern :)

Ska också plocka bort fågelnätet över jordgubbarna, ogräsrensa runt det och ta reda på ohemula mängder sticklingar. Både åt mig själv och en del som jag ska ge bort.

I växthuset är statusen att jag kommer skörda av allt minst hela augusti ut och när det börjar ta slut så ska det också ställas i ordning för vintern.

Sen ska jag också mitt i allt, hitta ork och tid för att pytsa in all ved :angel: kan ju vara bra att ha allt inne under tak :idea::D
 
be happy, mina här i sthlm ger typ nada nicht. Odlar visserligen i hinkar men brukar ge betydligt bättre. Tomaterna däremot går bananas.
Då blir det nog för varmt för dom, marken är ju kallare än om du planterar i hink, det är därför tomater trivs så bra i svarta hinkar det får det varmt om fötterna, potatis kanske vill ha sina knölar lite svalare.
 
Ca. 650 gram mangold som förvälls, kramas ur och hackas.

2 gula lökar och 4-5 vitlöksklyftor hackas och fräses mjuka. Blanda med mangoldshacket.

Tillsätt en burk hackad majs (kan säkert uteslutas eller ersättas med dito bönor eller kikärter), 4 ägg, 1-1,5 dl vetemjöl och en riven halloumi. Salta lite, peppra och låt stå och svälla en stund innan du steker dem.

OBS! Jag har ännu inte provsmakat. :)

Mangoldbiffarna smakade helt okej - kanske att jag hade saltat lite för lite. Jag tror också att de hade vunnit på att byta ut majsen mot exempelvis kikärtor. Majsen blev lite mjäkig.
 
Jämmer och elände.

Hade pga andra sysslor inte plockat bönor på ett par dagar. Plockade nu på morgonen och fyllde nästan en tiolitershink :nailbiting:


Jag har redan bönor så det räcker för hela vintern. Då har ändå en sort inte börjat ge än. Den godaste sorten som jag vill frysa in mycket av.
Får försöka sprida mina bönor över nejden..... Kanske finns det vänner som vill ha.
Hur kan man få för mycket av något? O_o
 
Hur kan man få för mycket av något? O_o
Om man redan fyllt frysen med i stort sett hela årsbehovet och de godaste ännu inte börjat ge..... Ja, då är det för mycket. Kan ju inte frysa in mer heller får det kommer ju nya nästa år. Jag kan ju inte gärna slänga på komposten.

Men det löste sig. :D
Jag tog med ett par kilo bönor till mina SFI-elever. Ställde en kasse, med ett gäng små påsar, i fikarummet. Försvann på en halvtimme :up:
 
Om man redan fyllt frysen med i stort sett hela årsbehovet och de godaste ännu inte börjat ge..... Ja, då är det för mycket. Kan ju inte frysa in mer heller får det kommer ju nya nästa år. Jag kan ju inte gärna slänga på komposten.

Men det löste sig. :D
Jag tog med ett par kilo bönor till mina SFI-elever. Ställde en kasse, med ett gäng små påsar, i fikarummet. Försvann på en halvtimme :up:
Vi löste det genom att köpa en frys till :p och när huset är klart aska vi komplettera med en frysbox också. :o
 
Magisk vallmo! :love:
IMG_20180807_112917.jpg
 
Har faktiskt skördat lite och fryst in. Persikor i lag och björnbär.
Tog med färska persikor, äpplen och björnbär till jobbet också.
Fritidsgårdskidsen tyckte det lät skumt med svenska persikor. Min iranska kollega var imponerad; -Så saftiga - och goda!
Men dom åt massor med äpple - trodde jag inte. Så det blir ett lass till imorgon.
 
Har faktiskt skördat lite och fryst in. Persikor i lag och björnbär.
Tog med färska persikor, äpplen och björnbär till jobbet också.
Fritidsgårdskidsen tyckte det lät skumt med svenska persikor. Min iranska kollega var imponerad; -Så saftiga - och goda!
Men dom åt massor med äpple - trodde jag inte. Så det blir ett lass till imorgon.
Så lyxigt med persikor, odlas de på friland?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp