Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag gjort soltorkade tomater :D
Tyvärr hade jag för få tomater, eller för stor burk. :p Ser fram emot att testa iaf! Visa bifogad fil 18057

Hur länge fick du torka dina? Jag torkade 120 tomater (körsbär- och ganska snå plommontomater i halvor och det tog närnare ett dygn i ugnen på varmluft och 50 grade. Fick till och med höja till 100 grader på slutet för att få dem klara. De blev dock supergoda!
 
Hur länge fick du torka dina? Jag torkade 120 tomater (körsbär- och ganska snå plommontomater i halvor och det tog närnare ett dygn i ugnen på varmluft och 50 grade. Fick till och med höja till 100 grader på slutet för att få dem klara. De blev dock supergoda!

Hade dem på 100 grader ett antal timmar - förmodligen lite för kort tid, så jag vet inte hur bra det blev det här :p
Får hoppas det blir okej :D
 
Jag vill bygga ett staket med hjälp av stolpar och armeringsmatta för att skärma av mot en garageuppfart. Tanken är att plantera några klätterväxter och ha en rabatt med perenner framför. I dagsläget är det ett dike som är ca 60 brett, 60 cm djupt och 5 m långt där spaljén/staketet ska vara (har grävt bort en gammal misskött häck). Vad ska jag fylla diket med, bara matjord eller något annat? Hur ska jag få stolparna tillräckligt stabila? Det finns en husvägg att eventuellt fästa i på ena sidan. Jag vill helst få lite höjd på det, helst upp mot 2 m, men är orolig att det ska bli pannkaka av hela projektet :crazy:
 
Jag vill bygga ett staket med hjälp av stolpar och armeringsmatta för att skärma av mot en garageuppfart. Tanken är att plantera några klätterväxter och ha en rabatt med perenner framför. I dagsläget är det ett dike som är ca 60 brett, 60 cm djupt och 5 m långt där spaljén/staketet ska vara (har grävt bort en gammal misskött häck). Vad ska jag fylla diket med, bara matjord eller något annat? Hur ska jag få stolparna tillräckligt stabila? Det finns en husvägg att eventuellt fästa i på ena sidan. Jag vill helst få lite höjd på det, helst upp mot 2 m, men är orolig att det ska bli pannkaka av hela projektet :crazy:
Det här tycker jag hör hemma i en egen tråd.
 
Hade dem på 100 grader ett antal timmar - förmodligen lite för kort tid, så jag vet inte hur bra det blev det här :p
Får hoppas det blir okej :D

Enligt receptet skulle det ta 5-6 h och mina tog ju lite längre tid än så. :angel:
Kanske jag testar på 100 grader från början nästa gång. Det blir annars slowcooking in absurdum.
 
Undrar om SMHI har rätt denna gång?
Screenshot_20180810-012505_SMHI Vder.jpg
 
Mina kruk- och pallkrageodling är inte helt nöjd efter de senaste dagarnas märkliga väder med hård vind och 30 grader. Jorden torkar upp helt efter bara ett par timmar. Från en grönt till gult på bara en halv vecka. Det blåser fortfarande mycket, men det är betydligt svalare idag, så jag hoppas att de tar sig igen efter en liten frisering, lite extra näring och humanare väder.

Kolonilotten mår dock fortfarande bra! I onsdags är det ett år sedan jag tog över den.
 
Småfåglarna dricker regnvatten från löven i asken. Nu fick jag lite dåligt samvete för att löven och grenarna inom snart ska bort...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp