Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina föräldrars trädgårdsland är helt galet i år. Här är lite av broccoliskörden, huvudena väger 400-700 gram. :laugh:
87FF49C0-8E65-409B-939F-542AB2AB2ABC.jpeg
 
Vi fick 3 mm i natten till fredag (och en åskknall som satte eld på skogen en dryg km bort...) och 5 mm under lördagen.
Hade GÄRNA fått mer....
Fy vad otäckt:nailbiting:.
Nämnde i en annan tråd att jag börjar förstå varför farmor alltid satt vaken när åskan gick på natten.
 
Har gjort flera burkar inlagd gurka och både vi och hönsen äter färsk gurka så det snart sprutar ur öronen på oss :D.
Häromdagen fick jag gå loss med sekatören på både gurkplantor och tomaterna då man knappt kom fram i växthuset :p.
Tre meloner har vi som växer rejält också. Synd bara att jag lyckats kasta påsen så jag inte vet vad det är för sort...
 
Jag fick en gul paprika av min kompis (jag äter ju inte paprika men tänkte det kunde vara trevligt för särbon). Frukterna ser misstänkt ut som någon form av chili, eventuellt jalapeños :D Det är skönt att inte vara den enda som har lite oordning på odlingarna :rofl:
 
Idag har jag skördat våra första paprikor, gula och röda. Ska bli spännande att smaka på dem!

Sen funderar jag lite på det jag har i trädgårdslandet.
Lök vars blast har vissnat ner - fortsätter de växa om man vattnar dem, eller är det bara att plocka upp?
Och, hur långt in på hösten växer sig morötter och rödbetor större? De är ju fortfarande väldigt pyttiga...
 
Jag kikade in i en fin trädgård jag gick förbi idag och såg någonting som såg ut som en stolpe med en växt mot men när jag kom runt på andea sidan (hörntomt) såg jag att det var fullt med äpplen på! Alltså ett äppelträd som bestod av en enda hög och smal stam med minigrenae (max 1 dm långa) som bar på frukten frpn ca 70 cm höjd hela vägen upp. Någon som vet vad det kallas eller är det ett eget hittepå?
 
Idag har jag skördat våra första paprikor, gula och röda. Ska bli spännande att smaka på dem!

Sen funderar jag lite på det jag har i trädgårdslandet.
Lök vars blast har vissnat ner - fortsätter de växa om man vattnar dem, eller är det bara att plocka upp?
Och, hur långt in på hösten växer sig morötter och rödbetor större? De är ju fortfarande väldigt pyttiga...

Jag undrar detsamma gällande lök och morötter :)
 
Lök vars blast har vissnat ner - fortsätter de växa om man vattnar dem, eller är det bara att plocka upp?
Och, hur långt in på hösten växer sig morötter och rödbetor större? De är ju fortfarande väldigt pyttiga...

Har blasten vissnat ner helt och legat ett tag så är det dags att ta upp lökarna, då är de färdigvuxna för den här säsongen.
Morötter brukar man kunna lämna tills rätt sent på hösten. De tål några frostgrader, så personligen sparar jag skörden tills det börjar kännas kyligt även dagtid.
Betor är köldkänsligare så de bör tas upp innan det blir alltför kallt på nätterna, dock säger jag detta med reservation för faktafel eftersom jag inte har provat att odla några själv utan endast går på vad jag läst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp