Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lök växer tills blasten viker sig. Då är det dags att ta upp och torka dem.

Morot och betor växer tills frosten kommer. Morötter får stå kvar här. Jag äter så länge jag kan gräva. De som blir kvar myllar jag ner nästa vår. Orkar inte ta rätt på allt om det blir bra morots-år.
Betor brukar jag ta rätt på allt jag orkar och förvälla och frysa in i halvor.
 
Lök växer tills blasten viker sig. Då är det dags att ta upp och torka dem.
För ordningens skull...
Det gäller även om blasten vissnar pga torka?
(det var ingen bra ide att överlämna ansvaret för vattning av trädgårdsland till maken, uppenbarligen... :arghh:)
 
Jag kikade in i en fin trädgård jag gick förbi idag och såg någonting som såg ut som en stolpe med en växt mot men när jag kom runt på andea sidan (hörntomt) såg jag att det var fullt med äpplen på! Alltså ett äppelträd som bestod av en enda hög och smal stam med minigrenae (max 1 dm långa) som bar på frukten frpn ca 70 cm höjd hela vägen upp. Någon som vet vad det kallas eller är det ett eget hittepå?
Pelaräppelträd.

https://www.google.se/search?q=pela...l-zcAhXHFZoKHQ3VA04Q_AUICigB&biw=1368&bih=862

Jag tycker nog de ser lite tråkiga ut?
 
Idag har jag skördat våra första paprikor, gula och röda. Ska bli spännande att smaka på dem!

Sen funderar jag lite på det jag har i trädgårdslandet.
Lök vars blast har vissnat ner - fortsätter de växa om man vattnar dem, eller är det bara att plocka upp?
Och, hur långt in på hösten växer sig morötter och rödbetor större? De är ju fortfarande väldigt pyttiga...

Morot fortsätter att växa bara det finns utrymme. Ser det trångt ut kan du gallringsskörda. Små färska morötter har ju väldigt mycket smak och ung blast ger fin morotssmak i olika maträtter. Beroende på om det är sommar- eller höstmorot så är det dock lämpligt att plocka dem vid olika tidpunkter. Sommarmorot vill inte stå i landet för länge och lämpar sig inte för lagring, så är det sommarmorot som du har så bör du inte vänta för länge med att äta dem.

I övrigt så tänker jag i termer av gallring när jag skördar morot. Jag sår ganska tätt och tar sedan bara det jag behöver för dagen eller för nästa dag och drar upp morötterna där det ser som mest trångt ut. På det sättet får kvarvarande morötter utrymme att växa utan att jag behöver vänta på att få äta morot ( och jag älskar morot!).
 
Ja alltså de ser ju inte så spännande ut mer än att man hajar till när man ser formen i kombination med att det växer äpplen på.

Men de tar lite utrymme vilket är för mig ett stort plus! Nu har jag mina två äppelträd och behöver inte fler. Önskvärt är någon liten lösning på plommonträd:)

Tack för svaret!
 
Ja alltså de ser ju inte så spännande ut mer än att man hajar till när man ser formen i kombination med att det växer äpplen på.

Men de tar lite utrymme vilket är för mig ett stort plus! Nu har jag mina två äppelträd och behöver inte fler. Önskvärt är någon liten lösning på plommonträd:)

Tack för svaret!
Ja det lyssnar jag gärna på om du får, jag har ett ganska stort som jag misstänker är viktoriaplommon och som ändå aldrig ger några plommon, men jag skulle vilja ha ngt som smakar vildplommon istället och är ett pytteträd som inte sprider sig. Verkar iofs osannolikt att det finns :D. Minikörsbär vore också kul, för att inte tala om miniGråpäron (trooligt).
 
En tomat som jag definitivt ska ha igen nästa år är "Red profusion"! Det är en ampeltomat som ger ca. 4-5 cm stora tomater i mängder.

Jag har två stycken i en pallkrage och det har fullkomligt sprutat ut tomater. De passar fint att göra tomatsås på, men bäst blir de som torkade. För ungefär en vecka sedan sedan torkade jag och lade in 1 kg av denna sort. Fantastiskt goda! Vi kan inte sluta äta dem. Så nu plockade jag nyss 2,5 kg som jag också ska torka. Och fortfarande finns det omogna tomater i mängder kvar! Minst 2-3 kg.
 
Ja alltså de ser ju inte så spännande ut mer än att man hajar till när man ser formen i kombination med att det växer äpplen på.

Men de tar lite utrymme vilket är för mig ett stort plus! Nu har jag mina två äppelträd och behöver inte fler. Önskvärt är någon liten lösning på plommonträd:)

Tack för svaret!

Spaljerat plommonträd tar väldigt lite utrymme. Har du möjlighet till det så tror jag att det är en bättre lösning än pelarplommonträd.
 
En tomat som jag definitivt ska ha igen nästa år är "Red profusion"! Det är en ampeltomat som ger ca. 4-5 cm stora tomater i mängder.

Jag har två stycken i en pallkrage och det har fullkomligt sprutat ut tomater. De passar fint att göra tomatsås på, men bäst blir de som torkade. För ungefär en vecka sedan sedan torkade jag och lade in 1 kg av denna sort. Fantastiskt goda! Vi kan inte sluta äta dem. Så nu plockade jag nyss 2,5 kg som jag också ska torka. Och fortfarande finns det omogna tomater i mängder kvar! Minst 2-3 kg.

Dock tror jag inte att mina tomatplantor läste på Impectas beskrivning av hur stora de skulle bli. Enligt Impectas fröpåse skulle de bli 2-3 cm, men de är ungefär det dubbla i storlek.

https://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat-red-profusion.html
 
En annan tomat som jag ska ha igen nästa år är Vintage Wine. Så snygg och så god! Likaså Brandywine yellow. Däremot ska jag inte ha Hundreds and Thousands. Trist och oanvändbar.
 
Varför upplever du hundreds and thousands som oanvändbar?

Den smakar inte så mycket och de är pyttesmå. Det enda som den kanske passar till är att ha tomaterna hela i en sallad, men det finns godare tomater till sallad så våra H&T har mer eller mindre hängt orörda. Ibland har jag småätit lite från dem medan jag har väntat på maten, men inte mer än så.
 
Spaljerat plommonträd tar väldigt lite utrymme. Har du möjlighet till det så tror jag att det är en bättre lösning än pelarplommonträd.
Ja det är ju klart! Går det att beskära det så att det hålls riktigt litet? Någonstans i bakhuvudet flimrar något om att plommon inte bör beskäras hårt...
 
Ja det är ju klart! Går det att beskära det så att det hålls riktigt litet? Någonstans i bakhuvudet flimrar något om att plommon inte bör beskäras hårt...

Spaljerade fruktträd är vanligen ympade på en svagväxande grundstam, så det bör inte vara några problem. Dock beror det förstås på vad du menar med riktigt litet.
 
Den smakar inte så mycket och de är pyttesmå. Det enda som den kanske passar till är att ha tomaterna hela i en sallad, men det finns godare tomater till sallad så våra H&T har mer eller mindre hängt orörda. Ibland har jag småätit lite från dem medan jag har väntat på maten, men inte mer än så.
Jag en sort i år som heter Bumble Bee. De är små gula med röda stimmor och verkligen goda. Jag äter dem som godis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp