Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär.
Sått morötterna och spenaten. Monterat upp ärtornas stöd.

ska klippa lite gräs och fundera på om jag orkar så mera. Jag är trött och sänkt och då blir orken minimal. Jag flåsar efter bara en liten stunds jobbande. Plus huvudvärken från helvetet.

Funderar på om det är dags att så bönorna i pluggbrättet. De ska ut när jorden är varm så det tar väl ett ag. De gror snabbt. Skulle kunna så ute men de äts upp av jordloppor direkt så jag tvingas förodla. För utan bönor kan man inte vara!

Squash och pumpa sådde jag förra helgen och inget har kommit upp. Fattar inte. Men nu har jag slagit på extra värme i gästhuset och hoppas att det gör skillnad.
 
Tog mig i kragen och planterade om lite tomater och chili. Orkade bara 6 plantor.. Men bättre än inget! Vet inte om jag ska spara resten eller inte.
IMG_20190519_122921.jpg
 
Tog mig i kragen och planterade om lite tomater och chili. Orkade bara 6 plantor.. Men bättre än inget! Vet inte om jag ska spara resten eller inte.
Visa bifogad fil 29948
Jag har en hel del tomatplantor i samma storlek som dina och vet inte om jag ska satsa på dem eller om de inte kommer hinna bli något av...

KL

Ang mina melonplantor, jag läste på förpackningen häromdagen, och tydligen så ska man knipsa av dem efter 2 blad bara. Min har väl sisodär 15 blad på varje gren. Känns lite taskigt att bara knipsa av dem... Hur har ni andra gjort?
 
Jag har en hel del tomatplantor i samma storlek som dina och vet inte om jag ska satsa på dem eller om de inte kommer hinna bli något av.

Nä förmodligen hinner det inte bli nåt. Men jag tänker testa ändå :)
Har typ 10 som bor kvar i pluggboxen men de får nog vandra vidare
 
Hämtade ut lite chilisar i fredags, tack @athena_arabians. :love:
Tyvärr har de varit paketerade och väntat på mig sedan i tisdags men jag har inte fått några aviseringar, varken i brevlådan eller i appen, inte ens när jag knappade in försändelsenr kunde den hitta ngt. :mad: Nu fick jag ju numret, fota av streckkoden och hämtade ut paketet och alla levde! :up:
 
Sådär.
Sått morötterna och spenaten. Monterat upp ärtornas stöd.

ska klippa lite gräs och fundera på om jag orkar så mera. Jag är trött och sänkt och då blir orken minimal. Jag flåsar efter bara en liten stunds jobbande. Plus huvudvärken från helvetet.

Funderar på om det är dags att så bönorna i pluggbrättet. De ska ut när jorden är varm så det tar väl ett ag. De gror snabbt. Skulle kunna så ute men de äts upp av jordloppor direkt så jag tvingas förodla. För utan bönor kan man inte vara!

Squash och pumpa sådde jag förra helgen och inget har kommit upp. Fattar inte. Men nu har jag slagit på extra värme i gästhuset och hoppas att det gör skillnad.
Jag tycker att du ska ta en dag och gå runt och njuta av din trädgård!
Var rädd om dig! :heart

P.s jag satte också pumpa förra helgen som inte kommit upp än och dom står i köksfönstret O_o
 
Hämtade ut lite chilisar i fredags, tack @athena_arabians. :love:
Tyvärr har de varit paketerade och väntat på mig sedan i tisdags men jag har inte fått några aviseringar, varken i brevlådan eller i appen, inte ens när jag knappade in försändelsenr kunde den hitta ngt. :mad: Nu fick jag ju numret, fota av streckkoden och hämtade ut paketet och alla levde! :up:

Åh så skönt! :up: Jag hann bli orolig för de små liven :o :D men PostMord alltså... :meh:
 
Jag har en hel del tomatplantor i samma storlek som dina och vet inte om jag ska satsa på dem eller om de inte kommer hinna bli något av...

KL

Ang mina melonplantor, jag läste på förpackningen häromdagen, och tydligen så ska man knipsa av dem efter 2 blad bara. Min har väl sisodär 15 blad på varje gren. Känns lite taskigt att bara knipsa av dem... Hur har ni andra gjort?
Jag brukar inte nypa av dom alls.
 
Det var inte så mycket fart på växtloppisen idag, men sålde lite i alla fall. Sen åkte jag till den lokala plantmarknaden och slog på stort (med mina mått mätt). Jag köpte ett träd. En lind blev det. Jag har velat ha en hur många år som helst.

På växtloppisen bytte jag också till mig en pion.
 
Det var inte så mycket fart på växtloppisen idag, men sålde lite i alla fall. Sen åkte jag till den lokala plantmarknaden och slog på stort (med mina mått mätt). Jag köpte ett träd. En lind blev det. Jag har velat ha en hur många år som helst.

På växtloppisen bytte jag också till mig en pion.

Lindar är fantastiska!
 
Gräsklippningen har äntligen kommit igång, för jag tänker prova täckodling i år! Men hur ofta ska man fylla på med nytt material egentligen?
 
Jag är klen. Nu har jag grävt en rejäl planteringsgrop till min lind och är skakis och matt i kroppen av ansträngningen. Jag fortsätter väl i morgon. Träder klarar sig nog till dess.
 
Gräsklippningen har äntligen kommit igång, för jag tänker prova täckodling i år! Men hur ofta ska man fylla på med nytt material egentligen?
Hur ofta som helst? Tror inte det finns någon gräns egentligen, men inte så du kväver det du ska odla. Det går bra att spara gräsklipp i säckar. :)
 
En fördel med att ha över 50 tomatplantor är att man inte behöver pjåska så mycket = passar mig perfekt.

30 plantor är utplanterade. De första fick komma in 2 nätter. Övriga har jag gått all in på. De flesta har alltså stått ute även vid 4+ på natten.

3 av 30 har dukat under av behandlingen, övriga frodas. Helt ok utfall tycker jag 😁
Jag har liksom lagt ut spelplanen redan nu så de vet att ska man klara sig här så får man inte vara för klen. 🤣

Exempel på 2 exemplar som tagit sig an utmaningen på väldigt olika sätt

IMG_20190519_204015.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 734
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 623
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp