Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skördat min första gurka och två till är snart klara också :) Får massa jordgubbar varje dag också:love: Massa tomater på båda plantorna så snart är dom klara också. Mina paprikaplantor däremot är inte pigga, får väl se hur det blir med dom. Chili är det massa på plantan och physalisen också.

6897581C-1E39-443D-8709-195C8962CED1.jpeg
 
För att slippa bråka med grannen (Vi vill ju trots allt ha ett trädäck i år).Så har vi nu ritat om allt så att det är bygglovsbefriat.

Till helgen hoppas vi att grävmaskinen kommer så att vi kan sätta igång 😱😊

Slänger upp en liten film på hur den nya designen är tänkt.
 
Goda!!

Jag har testat Delistar ljusgröna gurkor i år. De har tagit sig betydligt bättre än äppelgurkorna. De senare var svåra att få att gro och växte erbarmligt sakta.

Synd för de är som sagt väldigt goda.l Men Delistar är goda de med! Lite söta liksom och saknar precis som äppelgurkan bitterhet.

Mina växer som ogräs. Djungelgurkorna med men sätter dåligt med frukt. Jag satte äppelgurkorna inne i februari, sen ut ganska tidigt i tunneln.
 
Här skördas det också potatis, och gurkor - och bär! Idag omvandlade till fyra stora burkar svart vinbärssylt, tidigare till långpannekaka med röda vinbär och maräng och en del bara rätt in i frysen.

Grunnar på att göra blandsaft av vinbärsresterna med surkörsbären men de är surare än vanligt trots att de är så mörka att de inte blir mognare. Och mindre än vanligt också? Förra året var här ju körsbär och bigarråer i löjliga mängder, bigarråerna har varit helt ok i år också så jag fattar inte riktigt vad som tagit åt de här bären.

FE68708A-0D45-4E71-B03A-6A81E71CC48D.JPG
 
För att slippa bråka med grannen (Vi vill ju trots allt ha ett trädäck i år).Så har vi nu ritat om allt så att det är bygglovsbefriat.

Till helgen hoppas vi att grävmaskinen kommer så att vi kan sätta igång 😱😊

Slänger upp en liten film på hur den nya designen är tänkt.

Roligt med dina filmer! Det ser jäkligt genomtänkt ut, med många härliga sittplatser och pergolor, och många egna "rum". Jag hade önskat att jag hade haft någon som filmat min trädgård då och då de senaste hundra åren för att följa hur den utvecklats. Häromdagen hittade jag faktiskt en skiss på en del planteringar från 1968, bland annat de problematiska surkörsbären (med sorten Kelleris noterad), några vinbärsbuskar men inte de som jag skördar av nu - men också de sortbenämnda - och ett Transparant Blanche-äppelträd som står kvar och ger frukt ännu. :love:

Så, om femtio år kanske någon senare husägare kommer att hitta din skiss och film, och tycka att det är en riktig guldgruva! Jag har själv blivit lite bättre på att anteckna och spara före- och efterbilder både på husprojekten och trädgårdsdito.
 
Här skördas det också potatis, och gurkor - och bär! Idag omvandlade till fyra stora burkar svart vinbärssylt, tidigare till långpannekaka med röda vinbär och maräng och en del bara rätt in i frysen.

Grunnar på att göra blandsaft av vinbärsresterna med surkörsbären men de är surare än vanligt trots att de är så mörka att de inte blir mognare. Och mindre än vanligt också? Förra året var här ju körsbär och bigarråer i löjliga mängder, bigarråerna har varit helt ok i år också så jag fattar inte riktigt vad som tagit åt de här bären.

Visa bifogad fil 33219
Här har vi inte ett enda vinbär. De få som var på busken har fåglarna stoppat i sig... :/
Inte heller några körsbär, äpplen eller päron. :( Enda fördelen med det är väl möjligen färre getingar i trädgården.
 
Här skördas det också potatis, och gurkor - och bär! Idag omvandlade till fyra stora burkar svart vinbärssylt, tidigare till långpannekaka med röda vinbär och maräng och en del bara rätt in i frysen.

Grunnar på att göra blandsaft av vinbärsresterna med surkörsbären men de är surare än vanligt trots att de är så mörka att de inte blir mognare. Och mindre än vanligt också? Förra året var här ju körsbär och bigarråer i löjliga mängder, bigarråerna har varit helt ok i år också så jag fattar inte riktigt vad som tagit åt de här bären.

Visa bifogad fil 33219
Recept på långpannekakan? 😋
 
Det kanske rätteligen skulle vara i kökstråden, men eftersom jag ofta har lite svårare att komma på vad jag ska göra med alla röda vinbär: här är en utmärkt lösning. Just syrligheten i vinbären och sötman i marängen är en fullträff (jag tog dock mindre socker just i marängen)

En kaka som för mig andas barndomsminnen och sommar och fika i trädgården med gårdens nyplockade bär. Min mor gjorde denna återkommande.

Botten:
60 g smör
5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 ½ dl socker
2 ½ tsk bakpulver
4 äggulor
2 dl mjölk
2 msk vatten (kokande)

Marängtäcke:
4 äggvitor
4 dl socker (enligt originalreceptet, kan minskas till strax under tre)
3 dl röda vinbär, färska eller frysta

Gör så här:
1. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 185 grader.
2. Smält smöret och koka vatten (mer än du behöver).
3. Blanda de torra ingredienserna.
4. Tillsätt äggulorna.
5. Tillsätt mjölk, 2 msk av det kokande vattnet och det smälta smöret. Rör om till en jämn smet (det behöver inte vispas) och häll i långpannan.
6. Grädda 15 minuter.

7. Marängtäcke: Vispa äggvitorna till ett hårt fast skum.
8. Tillsätt socker lite i taget under vispning. Vispa en stund så det blandas riktigt och blir en vitt och slätt.
9. Blanda i vinbären i marängsmeten.
10. Ta ut kakan ur ugnen när 15 minuter gått och bred på marängtäcket. Grädda ytterligare 5-7 minuter (använder du frysta bär får du lägga på några minuter). Marängen ska börja få lite färg när den är klar. Låt kallna och skär i lagom stora bitar. Kakan går att frysa.
 
Mina växer som ogräs. Djungelgurkorna med men sätter dåligt med frukt. Jag satte äppelgurkorna inne i februari, sen ut ganska tidigt i tunneln.
Mina frön tog sig inte. Fan vet varför. Jag gjorde som alla år. I plantjord, i rumstemperatur. Har en som fortfarande efte frlera månader är typ 15 cm hög.

Tidigare år har de växt som ogräs.

Vad gjorde jag för fel.

(Delistar ger gurkor som bara den)
 
Det kanske rätteligen skulle vara i kökstråden, men eftersom jag ofta har lite svårare att komma på vad jag ska göra med alla röda vinbär: här är en utmärkt lösning. Just syrligheten i vinbären och sötman i marängen är en fullträff (jag tog dock mindre socker just i marängen)

En kaka som för mig andas barndomsminnen och sommar och fika i trädgården med gårdens nyplockade bär. Min mor gjorde denna återkommande.

Botten:
60 g smör
5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 ½ dl socker
2 ½ tsk bakpulver
4 äggulor
2 dl mjölk
2 msk vatten (kokande)

Marängtäcke:
4 äggvitor
4 dl socker (enligt originalreceptet, kan minskas till strax under tre)
3 dl röda vinbär, färska eller frysta

Gör så här:
1. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 185 grader.
2. Smält smöret och koka vatten (mer än du behöver).
3. Blanda de torra ingredienserna.
4. Tillsätt äggulorna.
5. Tillsätt mjölk, 2 msk av det kokande vattnet och det smälta smöret. Rör om till en jämn smet (det behöver inte vispas) och häll i långpannan.
6. Grädda 15 minuter.

7. Marängtäcke: Vispa äggvitorna till ett hårt fast skum.
8. Tillsätt socker lite i taget under vispning. Vispa en stund så det blandas riktigt och blir en vitt och slätt.
9. Blanda i vinbären i marängsmeten.
10. Ta ut kakan ur ugnen när 15 minuter gått och bred på marängtäcket. Grädda ytterligare 5-7 minuter (använder du frysta bär får du lägga på några minuter). Marängen ska börja få lite färg när den är klar. Låt kallna och skär i lagom stora bitar. Kakan går att frysa.
Tror du det fungerar med svarta vinbär eller hallon också?
 
Det tror jag säkert! Hallon-blåbär skulle också vara en trevlig kombination. Men finessen med syrlighet kontra sötma försvinner tyvärr lite. Kanske om du har några förkrympta sur-sura körsbär att det också skulle vara ett bra användningsområde för dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 583
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 399
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp