Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plantbytardagen avklarad! Kom hem med två ember explosion chilis, en kruka med wallflowers jag inte vet var jag ska sätta, en kruka med någon annan liten perenn jag inte minns namnet på och som jag inte heller vet var jag ska sätta, en tuva finfin gräslök som jag Verkligen ville ha och några smultronplantor åt en vän.
Åh, och en hel drös med physalisplantor! De var i en hopknorvad tuva så nu måste jag sära på dem och plantera om.

Kunde dessutom konstatera utan att egentligen ha i avsikt att jämföra, att mina chiliplantor typ var snyggast av alla! :D
 
Idag fick jag undan en rishög från tomten. Sen gjorde jag två nya rishögar. Den ena blev till när jag beskar mitt rosenhallon som inte har tuktats på minst 3 år och den andra när jag började klippa i ett av mina pilträd. Båda träden är dödade genom ringbarkning och ska tas bort helt.
 
Jag funderar på om det är värt att försöka driva upp 10 cm höga padrones nu. Älskar dem, men hinner de växa till sig @Sel ?

Ja, det är inga problem. Har de inte mognat innan hösten är det bara att ta in dem. Jag hade en jalapeño i nästan två år i fönstret på övervåningen (utan växtlampa). Den gav inte mycket frukt på slutet men det var nog mest för att den stod i en lite för liten kruka och avsaknad av bra ljus.

Jag har ingen aning. :D Anropar chiliexperten! @athena_arabians
Personligen skulle jag köra på! Mina chilisar bar frukt långt in i oktober förra året trots att jag var sen. :)

Tack :o
 
Rensat första rabatten idag! Klippt ner lite rosor och planterat ut purjon under fiberduk. Den har fått extremt lite kärlek så den såg lite deppad ut. Får se om den tar sig! Har också planterat rödlök. Skulle härda tomaterna en kort stund, dom har nu varit ute i sju timmar. Ajdå :laugh: det känns som att jag ligger efter överallt, men det gör inte så mycket. Mvh svider efter brännässlor på både knän och knogar. (Varför är dom i min rabatt?)
29913
 
Ja, det är inga problem. Har de inte mognat innan hösten är det bara att ta in dem. Jag hade en jalapeño i nästan två år i fönstret på övervåningen (utan växtlampa). Den gav inte mycket frukt på slutet men det var nog mest för att den stod i en lite för liten kruka och avsaknad av bra ljus.



Tack :o

Jag har en minichili av något slag (möjligtvis birds eye) som jag fick av en kamrat förra året. Den blev bryskt nedklippt, fick stå inne med alla andra växter under vinten och har blivit helt GALEN med blommor nu! O_o
Jag har försökt nypa av knopparna så att det skulle växa blad istället, men neheeejdåserruatt, det vill den inte vara med om!
Bara att ge med sig. Nu står den ute så att humlorna ska komma åt den. (Den är jätteful.) :heart

Eh.. sådär som en passus.
 
Jag har en minichili av något slag (möjligtvis birds eye) som jag fick av en kamrat förra året. Den blev bryskt nedklippt, fick stå inne med alla andra växter under vinten och har blivit helt GALEN med blommor nu! O_o
Jag har försökt nypa av knopparna så att det skulle växa blad istället, men neheeejdåserruatt, det vill den inte vara med om!
Bara att ge med sig. Nu står den ute så att humlorna ska komma åt den. (Den är jätteful.) :heart

Eh.. sådär som en passus.

Min jalapeño var inte direkt vacker på slutet kan vi ju säga :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Grävde klart gamla landet idag. :) Tog bort kantbrädorna och grävde ett dike istället. Känns gött! Imorgon ska jag så en del och kanske flytta blommor från varmbänken. Vankas regn på måndag, hoppas det inte försvinner... Men har skaffat en vattenspridare så det känns stabilt ändå.
29930
 
Jag har klippt gräset för första gången i år. Jag slarvade mycket. Det går ju liksom inte att meja ner alla söta små violer, förgätmigejen och gullvivorna.
Min gräsmatta framför köksfönstret är översållad av violer. Och en del är sannolikt förrymda penseer. Blommorna är lite större och i starkare färger.

Det är nytt för i år. Är det förra sommaren som fått fröna att gro i år? Där har bara varit vanligt gräs tidigare. (lönnarna grodde också enormt väl, behöver köra gräsklipparen under lönnarna. Mer lönnplantor än gräs)
 
Min gräsmatta framför köksfönstret är översållad av violer. Och en del är sannolikt förrymda penseer. Blommorna är lite större och i starkare färger.

Det är nytt för i år. Är det förra sommaren som fått fröna att gro i år? Där har bara varit vanligt gräs tidigare. (lönnarna grodde också enormt väl, behöver köra gräsklipparen under lönnarna. Mer lönnplantor än gräs)
Jag har violer överallt i trädgården.

20190518_202511.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 731
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
39 373
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 223
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp